Voor en na ! Pronto Verdal Arbu Valjoux 72C

Werkelijk schitterend Freddy. Als je de 1e foto ziet zou je er in een grote boog omheenlopen, maar de laatste foto… Prachtig. Hoeveel uren werk heeft daar nu ingezeten?

1 like

Hier zakt mijn broek van af.
SUPER!!!

1 like

Mooi Freddy, ziet er goed uit! Wat een mooie klok ook. Een nieuwe glaasje deed natuurlijk ook meteen al wonderen.

1 like

Bedankt voor al die lovende woorden. :slight_smile:
Er wordt altijd de vraag gesteld hoeveel tijd er in zo een opknapbeurt zit, hangt een beetje af van horloge tot horloge.
Ik werk er aan met stukjes en beetjes, maar je mag rekenen tussen de 4 à 6 uur.
Bij dit uurwerk moest ook het recht tikken of repère geregelt worden, dus spiraal verschuiven op de as van de balans zodat men een mooie fijne lijn bekomt op het regelapparaat. Dit neemt soms alleen al een half uurtje of meer in beslag.
De kast zag er niet uit in het begin, maar na het reinigen kon ik pas zien hoe erg het was met de krassen. Een beetje schuren en polijsten en kast was als nieuw, dat is het voordeel met een massieve gouden kast.
Volgens mij is het uurwerk niet veel gedragen geweest volgens de krassen die er waren maar er is wel vuil werk mee gedaan geweest.
Bedankt voor de info van Pronto en Arbu, ik had er nog nooit van gehoord van Arbu.

4 tot 6 uur?
Ik dacht dat zoiets veel langer duurt.
Neemt niet weg dat ik het ongeloofelijk knap vind.
Misschien dat de vraag al vaker is gesteld maar hoeveel klokken heb je eigenlijk?

1 like

Ik heb al wel een 30jaar ondervinding en doe van de ganse dag niet anders dan herstellen.
Daarom gaat het ook veel vlugger. Maar aan het opmaken van een kast blijft eenmaal veel werk, ik heb een zeer goede ondervinding in vijl en schuurwerk omdat ik ook goudsmid ben. Maar het blijft zuiver handwerk en vraagt de nodige ondervinding.
Men moet eerst horlogemaker zijn om het uurwerk te kunnen herstellen. Ben je ook goudsmid heb je zo al een voordeel erbij. En dan nog de jaren ondervinding.
Na een dag arbeid kan ik s’avonds in alle rust en kalmte nog beginnen aan een restauratieprojectje en met veel plezier, precies dat ik iets nieuw begin te doen, is dan wel voor mijn verzameling en dat maakt het voor mij ontspannend, er zit geen druk meer op de ketel. Kan soms wel eens doorwerken omdat ik benieuwd ben naar het resultaat en dat maakt het juist allemaal zo boeiend.

Is het nu nodig een horloge te “restaureren”. Bij Rolex, Patek, Vacheron enz worden ook alle herstellingen die binnen komen, volledig nagezien en opgemaakt. Een Vacheron van 50 jaar oud moet men na opmaak terug kunnen etaleren. Ieder schakeltje van de band wordt gedemonteerd en opgemaakt. Blijft wel origineel. Moet wel bij merkhorloges met naam omdat er meestal ook een grote waarde aan kleeft.

Nog 1 vraag Freddy.
Wat is verstandiger als je een topstuk bezit die er matigjes uitziet maar orgineel.
Restaureren of zo laten.
Verlies je geen waarde als je een topklok restaureert zodat die als nieuw eruit?

1 like

Ik vind deze horloges dus helemaal fantastisch om te zien. Ik heb onlangs een andere gouden Valjoux 72c verkocht zien worden voor over de 4000 euro…

Let ook eens op het kolomwiel met maar liefst 9 kolommen…

Wederom petje af Freddy.

Maar als nederlands talige Belg ga je toch geen horloge met franstalige dag- en maandaanduiding dragen???

gr,
Hans Mennink

1 like

Prachtig Freddy.

MIsschien wel het mooiste exemplaat wat ik ooit heb gezien…

1 like

@ Jag; Bij een topstuk zou ik toch eerst eens navraag doen bij de fabriek. Een vintage mag draagsporen hebben.
Waarom maakt men een oude Rolex terug als nieuw bij Rolex ??? Een Patek koop je voor het nageslacht.
Een old timer wordt ook gerestaureerd. Het is toch mooier met een mooie glimmende wagen te rijden, als deze gerestaureerd is volgens de regels van de kunst. Antiek wordt ook gerestaureerd, krijgt daardoor een hogere waarde.
Bij dit horloge kon ik ook het oude stuk glas er laten opstaan, is dan origineel…ik heb wel een glas geplaatst dat met het originele praktisch geen verschil heeft. En zo kunnen we nog lang doorpraten, ik zie ze liever opgemaakt.

@anon53420065NA; Een echte belg is drietalig :D, maakt mij niet uit in welke taal de dag is, bij mijn ETA heb ik ze omgewisseld naar frans ipv italiaans, versta daar geen snars van. Ik denk niet dat er makkelijk schijven voor te vinden zijn. Ben al blij genoeg, ik vraag niet veel , ben met weinig kontent :D:D:D

well done! Leuke post

1 like

De waarde van dit horloge is denk ik trouwens wel enorm gestegen. Niet dat je 'm weg zal doen, maar je kocht hem voor een relatief weinig, en nu… is 'ie dik aan de prijs denk ik. Kostbaar uurwerk, massief gouden kast, volkalender, chronograaf en tegenwoordig weer veel vraag naar.

1 like

Freddy draagt hem alleen als hij incognito is Hans ;),…Dan zit hij op een terrasje in Nederland horloges te kijken :D,…

1 like

mooi horloge prachtig ook een hoge factor vakmanschap, mijn complimenten

1 like

Schitterend werk Freddy, mooi caliber, foto’s gaan wederom naar de AC desee!

Arjay

1 like

Toppie ,
Het horloge zelf vind ik ook zeer mooi.

1 like

Wat een prachtig horloge! En wat een vakwerk!!!
Je weet zeker dat fotoshop niet een beetje geholpen heeft… :wink:

Echt, supermooi! (tu)

Mick

1 like

Wederom te zien: de hand van de meester! Bedankt dat je dit met ons deelt door die mooie fotoreportages.

Respect!

1 like

Nou, dit ziet er geweldig uit hoor! Ben diep onder de indruk! Inderdaad een prachtig uurwerk ook. Had nog nooit van het merk gehoord maar je ziet in gerestaureerde toestand dat het iets bijzonders is. Heel veel plezier ermee, dat zal ongetwijfeld lukken!

1 like

Wat moet ik hier nog aan toe voegen ?

Geweldig !!!1

(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)

1 like