Voor en na ! Rolex GMT II cal. 3085

Dit maal heb ik gekozen voor een Rolex GMT II met stalen kast en band.
Speciaal voor dit caliber is de suplementaire wijzer die 24u aan geeft en waarbij de uurwijzer alleen kan verzet worden om de datum in te stellen. Dit gebeurt door een speciaal systeem eigen voor Rolex en vondt dit interessant hier eens te tonen.
Kast had zware beschadigingen.






Het caliber is een Rolex 3085.

Dit is een foto van een gewoon uurwiel, wiel waar de uurwijzer op komt.
Daarna ziet men het uurwiel van Rolex, met twee pallen en speciale raderen die afgedekt worden door een schijf in rubi. Dit systeem maakt het mogelijk de uurwijzer afzonderlijk te verdraaien, dus zonder dat de minuutwijzer meedraait.




De montage van het gangwerk.
Rolex gebruikt geen regelsleutel op de spiraal, wat een groot voordeel geeft in de isochronismefouten van de spiraal. Wel zij er regelschroeven aan de binnenkant van het balanswiel. Wanneer men een schroef losdraait, dus naar het centrum van de balans of onrust, zal het gewicht zich ook verplaatsen naar het middelpunt en doen voorlopen, achterlopen als de schroef naar buiten gedraait wordt.





Wijzerplaatzijde met de montage van het uurwiel en datumsysteem.



Na veel zwoegen het eindresultaat. Natuurlijk werd de band ook opgefrist, had ook veel krassen.







Freddy

34 likes

Bedankt Freddy! De eigenaar kan trots zijn op zijn horloge. Mooie duidelijke foto’s ook van de techniek achter de wijzerplaat.

Gerwin

Hartstikke fraai, Freddy !! Al de Voor en Na afleveringen zijn geweldig

WOW indrukwekkend wel! mooie uitleg ook. bedankt…

Freddy did it again… !!!

Dat horloge kan er weer jaaaaren tegen… Heel fraai.

gr,
Hans Mennink

Jouw serie’s “Voor en na” worden zelf klassiekers! Hoe groot kan de bewondering worden voor zo’n vakman als jij: wat heb je toch een mooi beroep.

Ik laat me de laatste tijd niet zo vaak meer horen, maar ik wil je even laten weten dat ik nu echt sprakeloos ben.
De eigenaar is een echte “Lucky Bastard” met jou als restaurateur! :slight_smile:

Ook ik ben na enige afwezigheid ookmet stomheid geslagen…Wat een prachtig resultaat! Freddy, je mag er trots op zijn. Fijn weekeinde gewenst!

Ciao! Harm

Echt super Freddy, ziet er echt top uit.

Heb je even een PB gestuurd.

Freddy,

Je zou al deze “voor en na” eens in boekvorm moeten brengen.

Prachtig.

Groet
Marley

super, echt heel interresant vooral foto’s van het uurwerk vind ik altijd goed.

super bilder, hübsch, danke

Bedankt voor al die mooie woorden, daaruit merk ik dat de “voor en na” in de smaak valt en stimuleerd mij om volgende mooie herstellingen te posten.
Het vraagt wat tijd en werk maar ik vind het zelf te mooi om het alleen voor mij te houden. Alleen liefhebbers van horloges hebben hier honger naar en die zijn alleen hier te vinden.

2 likes

Ik kan je verzekeren dat iedereen blij is met je ‘voor en na’ berichten. Dus kom maar op met de volgende!

Je hebt 't 'm wederom geflikt Freddy … PRACHTIG resultaat.

Zoals altijd : Top freddy, echt SUPER !

Is ie ook weer waterdicht? :wink:

Yaffle

Natuuuuuuuuuuurlijk, 20 Bar.

Hallo Freddy
Erg bedankt voor je uitleg en dito fotos.
Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe jij het voor elkaar krijgt om die klokken weer in nieuwstaat te krijgen.
Eigenlijk moest je eens stiekem een foto van het gezicht van de eigenaar kunnen maken als hij zijn horloge terug krijgt…
Volgens mij spreekt dat boekdelen.
Toppie !!!
Groeten,
JohnSr

Erg mooi Freddy.
Ik denk dat je echt wel een topper ben.

1 like

Het siert nieuwe leden om alle!! topics in chronologische volgorde van oud naar nieuw door te lezen!
En te reageren natuurlijk!
Zo komen deze oude pareltjes bij ons ook weer een s onder de aandacht :wink:

8 likes