Voor het eerst wat negatieve geluiden over Grand Seiko

Hallo allemaal,

Grand Seiko staat bekend als een horloge merk met waanzinnige afwerking. Grand Seiko wordt soms ook wel eens boven de Zwitserse jongens gezet als het op afwerking aankomt. Over het algemeen zijn er weinig negatieve geluiden over Grand Seiko. En als iemand zich negatief uitlaat over Grand Seiko wordt er al gauw de watchsnob kaart gespeeld. Youtuber Bruce Williams gooit als Seiko fanboy en ‘Seikopath’ figuurlijk de knuppel in het hoenderhok. Voor het eerst in der tijden der horlogerie wat negatieve geluiden over Grand Seiko. Zo wordt de lume van de Grand Seiko vergeleken met de vele malen goedkopere Seiko Turtle. En zouden de clasp en de band met pins in plaats van geschroefd teleurstellend zijn voor een ‘6000 dollar watch’. Wat zijn jullie ervaringen met Grand Seiko? Is Grand Seiko qua afwerking volgens jullie vele malen hoger dan de Zwitserse garde zoals Rolex, Omega of JLC? Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Hieronder het filmpje dat een inspiratie was voor dit topic met bijbehorende discussie:

Grand Seiko is qua afwerking:

  • Superieur aan Zwitserse merken
  • Gemiddeld aan Zwitsers merken
  • Inferieur aan Zwitsers merken

0 stemmers

MvG Ralph

3 likes

Moet jij niet eens een paar foto’s van jouw collectie plaatsen?

31 likes

Hebben we dit niet vandaag al gehad?

12 likes

Ik neem aan dat alleen mensen mogen stemmen die beide merken alle genoemde merken in handen hebben gehad?

4 likes

Grand Seiko zijn overpriced Seiko’s
Ver wegblijven van die rommel!

Is die Bruce niet die sukkel die een neppe Oris kocht?

8 likes

… is voor mensen die hun kindertijd over willen doen. ‘Oh, ik wil weer een Seiko.’ Ik verdenk hen er ook van nog steeds een abonnement op de Donald Duck te hebben. :thinking:

10 likes

Sorry, dat is niet de vraag dat de topic-starter hier stelt. Het gaat om de kwaliteit van het merk, niet de mensen die GS kopen.

2 likes

De oplettende lezer zou tussen de regels door kunnen lezen wat ik eventueel van het merk zou kunnen vinden. In alle gevallen: neem het niet te serieus, man. :wink:

1 like

En mocht er nog twijfel bestaan, klik dan deze even aan.

31 likes

Ik heb toch voor de Zwitsers gekozen als het om superieure horloges gaat.

Heeft niets met snobisme te maken want ik denk dat de Zwitsers wel wat kunnen leren van de Japanners als het om finishing gaat.

Maar ik struikel bij Grand Seiko elke keer over die maatvoeringen van de horloges. In Japan denken ze blijkbaar dat ze grote horloges aan de man moeten brengen aan ons westerlingen die over het algemeen wat groter zijn.

Is maar een gedachte uiteraard.

Maar ik zie de mooiste Grand Seiko’s langskomen, maar dan…

43 of 44 mm voor een dresswatch.

Doodzonde!

Sommigen zouden echt perfect zijn als ze 36 tot en met 40mm in diameter zouden zijn. met ook een geringe dikte die past bij de diameter uiteraard.

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat Seiko dat gewoon zou kunnen als ze dat zouden willen. Maar het gebeurt niet altijd en dat is jammer.

De echt mooie GS modellen die wel zo rond de 36 a 38 mm zijn die zijn vaak erg duur of niet te vinden.

5 likes

Ik vind Grand Seiko een prachtig merk. De kast en het polijstwerk is ongeëvenaard. Ook de uurwerken incl zichtbodem is erg mooi. De 9f Quartz is superdeluxe, maar dat vind ik minder boeiend. Het uiteindelijk verschil tussen een 9f quartz en een quartzknaller van 10 euro is te weinig. (Lees 1 minuut op jaarbasis?)

Verder speelt merkbeleving een grote rol bij mij. Ik heb dat gevoel niet bij GS. Komt mede ook omdat een Sarb van een paar 100 euro erg lijkt op zijn duurdere broer. Ik weet dat je deze twee merken los van elkaar moet zien, maar daar hebben ze nou eenmaal teveel gelijkenissen voor. Wellicht hadden ze voor een andere naam moeten kiezen.

Ik zou er dus eerder voor kiezen om een Sarb te kopen voor erbij, dan een GS als DE financiele klapper in je verzameling.

Verder zal er wel weer zuur en quasi grappig worden gereageerd i.p.v. inhoudelijk. De hofnar krijgt immers meer likes op het forum dan de members die inhoudelijk willen reageren.

21 likes


26 likes

Ja toch?

2 likes

Grand Seiko zijn gewoon overpriced Seikos. Premium Zwitserse merken vind ik helaas te duur dus ik ben gebonden aan Japanners met gare banden en lauwe lume. Maar hee:

images(9)

25 likes

:joy:

2 likes

:wave:

1 like

Sommige mensen kopen een horloge voor zichzelf. Niet om wat de rest van de snob wereld er van vind.

17 likes

Qua afwerking kan Grand Seiko met gemak concurreren met de “Swiss holy trinity” Patek Philippe, Audemars Piguet en Vacheron Constantin. En dat voor een fractie van de prijs.

5 likes

Dank. Gewoon, bedankt.

6 likes

Ik vind dat er een regel moet komen die het plaatsen van filmpjes door YouTubers met ‘controversiële’ meningen omwille van de clicks verbiedt.

Dat heeft niks met Ralph te maken maar 10 out of 10 keer zijn ze ongefundeerd en voegen die schreeuwende YouTube blaaskaken niks toe.

23 likes