Voor het eerst wat negatieve geluiden over Grand Seiko

Mijn stelling van ooit eerder: every Quartz is a shitter blijkt dus wel aardig dicht bij de realiteit te liggen. Ik had de Seiko 9F Quartz uurwerken wel echt hoog zitten namelijk. De grote uitzondering op de regel…:scream:

2 likes

Ik denk een Swatch :upside_down_face:
Mooi hoor :ok_hand:t2:

1 like

Er zijn geen GS dresswatches van dit formaat. Alleen de 8-days, maar dat zijn hele special pieces.

1 like

Oh, houd op, Ralph. :crazy_face: Denk aan die chique Cartiers!

3 likes

Fout! Maar nog een keer raden mag niet. :policeman:

1 like

Klopt wat je zegt.

Worden vaak zo genoemd maar ik bedoel ook de SBGA211 Snowflake met zijn 41 mm. Die draagt ook een stuk groter dan zij maat doet vermoeden.

En dat is geen echte dresswatch inderdaad.

Klopt. Uitzondering op de regel zijn:
Grand Seiko Quartz, Seiko Tuna, Cartier Tank, Breitling Aerospace, Breitling Emergency, Rolex Oyster Quartz en misschien nog wel een paar maar kom er niet op. Maar dat is ander onderwerp. Let’s stay on topic. :yum:

1 like

Kom op hè!! ZO. IS. HET. NIET. LEUK. Zo is het toch geen uitdaging meer? :laughing:

1 like

Wat een onzintopic weer. GS is beter afgewerkt dan de Zwitserse concurrentie, met uitzondering van de stalen banden. Dat ziet iedereen die er weleens een in zijn handen heeft gehad.

Dat wil nog niet zeggen dat het betere, comfortabelere of mooiere horloges zijn. Er zijn heel veel redenen te verzinnen waarom iemand (ik) toch liever een ander, vaak Zwitsers merk koopt en die keuze is ook heel legitiem.

5 likes

@Hornet Gaarne van de titel/categorie van mijn topic afblijven. Het is een horloge discussie geen topic over een filmpje. Filmpje wordt enkel gemeld als bron van inspiratie. Dank.

2 likes

Bij Seiko weten ze echt wel hoe een horlogeband stevig genoeg in elkaar gezet moet worden (mooi is subjectief, afwerking en styling laat soms wel eens wat te wensen over, maar constructief ja.)
Wat ik er van begreep is dat Seiko het pin/collar systeem gebruikt omdat dan de pin los in de link van de band kan rollen en er een veel gelijkmatigere slijtage optreed dan bijvoorbeeld bij een geschroefde band, waarbij elke keer met de schakel langs hetzelfde deel van de schroef wordt geschuurd.
Aangezien het bij pennen en schroeven in de pand in de praktijk puur afschuiving is dat opgenomen moet worden is ø1/1.2mm wel zat voor een 200 newton aan bezwijkkracht (iso norm duikers).
Als het gaat om de soms wat lompe sluitingen zoals bij de MM300 in vergelijking met de Rolex Glidelock en de Omega Seamaster sluitingen, tja, weinig aan te doen, want wat dat betreft zal alles wel tot op het vervelende af zijn gepatenteerd.

Wat de lume betreft… bij een auto is de lichtopbrengst van de koplampen ook niet echt een beslispunt.

3 likes

:point_up:

Ik vind het namelijk een goede basis voor de zoveelste slechte discussie. Maar dat ben ik.

1 like

Klopt, is ook net wat ik zei: het hangt van de uitvoering af. De Seamaster heeft wel een mooi systeem, waar een losse pin door een vast schroefje op zijn plaats gehouden wordt. Makkelijk te verstellen, en de pin kan los roteren. Maar tussen vaste schroefsystemen (die veel te makkelijk loskomen door de rotatiekrachten die erop komen) en een pin/collar systeem, zou ik zeker ook voor de pin/collar gaan.

En zeker op een eerder dressy Grand Seiko zou de sterkte van de lume inderdaad toch niet zo’n groot punt mogen zijn.

3 likes

De Zwitsers…:thinking:
Waarom 1 merk vergelijken met de gehele Zwitserse horloge markt?

Grand Seiko is trouwens ruk.

8 likes

Nou snap ik waarom jij die zooi steeds verkoopt.

6 likes

:joy:

1 like

Oh nee, alweer zo`n Zwitser :wink:

1 like

Het huidige GS is een vreemd luxe label. Lijkt nogal kunstmatig en geforceerd in de markt te zijn gezet. Een clubje Japanners met een obsessie om Zwitserse horloges de loef af te steken. Dat lukt dan vaak wel, maar dat lijkt dan ook het enige doel, zich vergelijken met andere. Om aan een vraag vanuit de markt te voldoen, lijkt van ondergeschikt belang.

Dat zie je vooral bij hun duikers. Op alle vlakken 5x beter dan een Rolex Submariner. Behalve dat Het er belachelijk uitziet op je pols, met een sex-appeal van een steunkous.
Maar ze hebben een hardcore fanbase! Welke wel opgewonden raakt van 3k kostende opgepimpte Seiko.

2 likes

Oké. Kan iemand even samenvatten waar het over gaat? Man man, de hele wereld leeft van Youtubefilmpjes hè … :see_no_evil:

1 like

Superieur aan Zwitserse (top)merken? Laat me niet lachen. Alle aandacht zit in de wijzerplaat en kast. Banden en uurwerken zijn nou echt niet je van het. Een veel goedkopere Seiko heeft regelmatig hetzelfde uurwerk. Hoe leuk Spring Drive ook mag zijn, volledig mechanisch is het ook niet. Wat mij betreft een fanboy hype dus.

2 likes