Oppassen geblazen want de veer zit nog onder spanning. Het loskoppelen doe ik middels een sleuteltje waarmee ik de veer op spanning houdt, dan de hevel los te schroeven en voorzichtig, al tellend, de veer te ontspannen. In dit geval een voorspanning van anderhalve omwenteling.
Leuk detail van de verbinding tussen de hevel en de ketting.
Diep onder de indruk van wat ik zie. Geweldig! En ongelooflijk met het gemak en rust zoals je het weergeeft. Heel bijzonder en wat een talent!
Ook ik kijk uit naar de volgende post!
Gister even met de raderen bezig geweest.
de boosdoener…
eenzelfde rad om zo over te zetten had ik niet. Er zat dus niks anders op dan op zoek te gaan naar een rad met dezelfde tanden, diameter, dikte en inwendige gatdiameter. Gelukkig heb ik er hier wel een aantal van.
De as uit het oude rad gehaald met de tribniet.
De oude naast de nieuwe.
De hoogte was te hoog dus even een stukje eraf draaien.
Het maken van nieuwe tanden is altijd een secuur werkje. Helemaal als er een aantal tanden naast elkaar weg zijn. De tussen afstanden zijn er belangrijk voor het soepel in elkaar grijpen van de raderen.
Aan de slag. Er missen 4 tanden, 2 voor de linker blokkade en rechts 2.
Altijd handig om ook de kleine stukjes materiaal te bewaren. Hier maak ik vaak nieuwe onderdelen van.
Als eerste de dikte van de tanden opmeten om vervolgens een stukje materiaal op een slijpsteentje de juiste maat te geven.
Vervolgens in klemmen en de grove tand na vijlen.
Hier de tand klaar om geplaatst te worden. Hij is nog iets te groot om straks precies op maat gemaakt te kunnen worden als hij vast zit in het rad.
Na het insolderen ziet het er al een stuk beter uit.
Voorzichtig op maat maken en kijken of de tanden goed in elkaar grijpen.
Zo nu de andere tander erin zetten, op maat vijlen en vervolgens de eindcontrole om te zien of de tanden vrij lopen.
Zo’n tandje is wel heel erg klein, dat valt niet mee lijkt me.
Ik zie ook dat je eerst een groefje hebt aangebracht in het tandwiel en daar de tand verdiept in hebt ingesoldeerd.
Prachtig werk hoor.(tu)
idd vakwerk, heel bijzonder. Zoals erik eerder eerder aangaf kon de eigenaar geen juwelier vinden die het horloge kon of wilde repareren/restaureren. Maar het kan dus wel. Als het af is zal zeker een youtube filmpje er komen, in overleg met Erik natuurlijk. Ik kijk uit naar de volgende post!
grtz, Lex
De tanden zitten erin en na een grondige test ben ik tevreden met het resultaat. Het loopt soepel maar net niet soepel genoeg om spontaan te verdraaien.