Voor/na unicar sherpa 600

Deze is van mn schoonvader welke hij kreeg voor het jarenlang trouwe klant zijn bij een juwelier in zijn woonplaats. Laats genoemde stopte er mee wegens leeftijd en mn schoonvader kreeg deze kado, om zoals de man zei: levenslang een horloge te hebben die blijft lopen.

Ik heb eea gelezen over dit merk en het zou kunnen dat de man gelijk heeft. Ware het niet dat de klok per dag een twee uur voor liep.

Gezien de staat van de wijzerplaat had ik het vermoeden dat er al eens iemand aan heeft gezeten. Daar lijkt het wel op aangezien de wijzerplaat mi beschadigd is.
Dus ik durfde het nu wel aan en heb de kast opengemaakt, balans gedemonteerd en ontvet(plakte als een gek) en heb hem nu zover dat hij nog maar 1 of twee minuten voorloopt per dag. Tuurlijk is dat nog te veel maar ik heb geduld, en geen afregel app. Dus tijd brengt de juiste tijd hoop ik. Al met al vind ik het zelf al best netjes en zet erg voorzichtig hele kleine stapjes voorwaarts. Eerst wist ik niets van horloge`s en nu niet veel meer hahahahah.


hrg Jaap

Prachtig mooi spul Enicar, dat logo heeft wat. Was dat toevallig juwelier Hofmeijer?

nee Quist in Nieuwe of oude tongen.(goeree overflakkee) Volgens mij is dat al een poosje geleden maar het fijne weet ik daar niet van. gr jaap

Mooie :slight_smile:
Ik heb er ééntje met dag en datum en een iets andere wijzerplaat.
Ouwe foto, de meeste krassen zijn nu uit het (zeer dikke) plexiglas.

Da’s mooi geworden (tu)

Schitterende kleur van wijzerplaat trouwens!

Toevallig vandaag ook eentje gekocht,zonder foto dus een gokje maar goed was de prijs ook naar . Ik dacht zelf eerst aan een duikershorloge omdat de verkoper aangaf dat er behalve op de plaat sherpa 600 op het deksel seapearl ultrasonic stond maar zie nu dat dit er ook bij andere horloges opstaat…

even afwachten dus.

Nou ja, je hebt in ieder geval een mooi horloge met “supercompressor” kast.
Als ie twéé kronen heeft en een draaibare binnenring dan kan je de champagne openen want dan heb je de jackpot.

zoals deze op ebay

klik

Nou hij was volgens de verkoper niet heel mooi meer maar wijzerplaat was intact maar zo een is het vast niet hahaha

ps wel erg leuke klok hoor met de dubbele kroon en binnenring.

ik sprak van de week een ex horlogemaker, die vertelde dat enicar vroeger racine was. gaf hoog op over de (toen) gebruikte uurwerken en wist te vertellen, en dat heb ik ook gelezen, dat ze best hoog aangeschreven werden in andere landen als het onze. bron:internet.

voorlopig loopt de in het gestarte topic klokje prima.(is dat nederlandsch??)

Meneer Racine was inderdaad de stichter van het merk. Eigen calibers, van een goede kwaliteit. Delen ervan schijnen nog in chronographe suisse horloges te worden gebruikt, zoals het ontwerp van de automatische opwinding.

Racine is absoluut een mooi merk. Heb nog wel eens met de eigenaar van deze collectie gemaild.

Kwijl…
Die ietwat hoekige chrono bovenin heeft trouwens een Seiko 7016 caliber :slight_smile:

erg mooi allemaal idd.

Met name die draaibare driehoekjes (jullie begrijpen wat ik bedoel) vind ik erg cool. Alleen zijn ze bij 99% van de aangeboden klokken compleet vernaggeld. Dit zijn echt NOS klokken.

Heb de mijne ook binnen, helemaal niet in slechte staat,krassen op het glaasje maar dat is easy opgelost,loopt perfect opt tijd en kijrg natuurlijk binnekort nieuw glaasje


daar is idd wel wat van te maken. wat is de diameter en weet je ook welk uurwerkje erin zit?

veel plezier ervan.

Jaap

35mm zonder de enorme kroon , zit een moeilijke schroefdeksel op,heb hem wel draaien gekregen maar hij zit er scheef in dus moet even wachten tot ik hem met een glaslift netjes kan openen zonder hem te beschadigen,deksel is nml nog onbeschadigd dus zou zonde zijn.

Mooie!
Even twee dingen, je hebt een bajonet deksel, dus slagje losdraaien en dan kan het deksel los! Boven de inscriptie “incabloc” zie je 0 staan, een stukje daarnaast zal je een 1 zien staan. Normaliter zitten die ter hoogte van de kroon. Als de 0 ter hoogte van de kroon staan kan je het deksel van de kast tillen. Een klein slagje dichtdraaien en de 1 staat ter hoogte van de kroon en het deksel zit vast. Met een beetje mazzel voel je de weerstand wel veranderen als je het deksel draait.

En dan het glas. Het is een (oorspronkelijk) 200m waterdichte super compressor kast. Met een heel dik glaasje van plexiglas. Echt heel dik. Kan je vast wel van de zijkant zien. Zie maar eens zo’n glaasje te krijgen. Want daar ga je natuurlijk niet zo’n standaard dun sternkreuz glaasje inzetten. Geef hem dan gelijk maar aan mij :wink:
Ik zou de krassen gewoon uit het glas poetsen. Dat is zó dik dat je flink kan poetsen :slight_smile:

Verplicht leesvoer!!!

http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

Hey je hebt gelijk,ik draaide hem te ver, hij is nu netjes open,zit pracht uurwerkje in, mijn vrouw heeft camera mee dus geen foto nu maar zit een ap1140 in kan dat??

AR1140

Dan heb je een handopwinder?

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Enicar_1140