Ah. Kijk. Koffie bij, en nee, @Eddie, da’s niet omdat ik sacherijnig was, dat was eerder omdat ik de slaap uit de ogen moest wrijven en nooit op een telefoon tik, ik moet even naar m’n toetsenbord.
Waarom is die poll kut? Nou, @StefStuntpiloot was me voor. Het is leuk om verschillende uurwerken te hebben.
Natuurlijk heb ik meer automaten dan quartz horloges. Ik heb nog 1 Grand Seiko HAQ over, verder nog 2 quartz chronografen, 1 Russische handwinder en 1 Duits erfstukje wat een handwinder is, maar de rest: 18 stuks automaat dus.
Maar da’s geen bewuste keuze, het is toevallig zo dat veel horloges die ik ontwerp-technisch mooi vind een automaat hebben.
En er komt weer een Unitas handwinder bij, volledig gedecoreerd met 3/4 brug, chatons, zwanehals en skelet-raderen. Da’s prachtig. Echt heel mooi. Maar dan zou ik me tot doel willen stellen om nog eens een setje andere dingen in de verzameling op te nemen:
Een stemvork-horloge. Omega maakte hele mooie in de 70s.
Een Accutron. 'noughsaid.
Een Spring Drive
Een micro-rotor automaat
Een bumper-automaat
Een dead-second handwinder
Een variabele-uren uurwerk uit Japan
Dat is allemaal interessante technologie. Het is allemaal onderscheidend, met voor- en nadelen, en het heeft allemaal een geschiedenis van engineers die op de ontwikkeling hebben zitten zweten.
Dus je poll is, eh, nogal “reductive”, bij gebrek aan een beter woord, en ik mis de optie “Oh jazeker wel, allemaal graag”.
In welke situatie, voor de volgende NA? voor je one-piece collectie?
Maar het is eigenlijk vrij simpel. Wil je het aller- aller- allerbeste wat er te krijgen is binnen die tak van sport is er maar één optie (die betaalbaar is voor de gewone sterveling): Een HAQ
En Longines HAQ’s zijn te krijgen vanaf 900 ballen of zo, waarbij je ook hele mooie opties in de Junghans Mega (2 tikken per seconde), de Grand Seiko, de Chronomaster en zo hebt, tot je aankomt bij HAQ die voor jan met de pet niet direct voor de hand ligt: De Citizen 0100’s van 7 a 8000 ballen.
Eco-drive moet er nog bij in de poll, en voor mij dan allemaal graag, in een paar verschillende kleuren en stijlen ook, en gewoon telkens het beste wat er voor mijn centen te krijgen valt, gewoonlijk tussen de €100 en €1500, omdat in mijn beleving de meerwaarde daarboven niet meer in verhouding is tot de meerkost, en ja, dat is puur persoonlijk
Van de 10 horloges in de kist zijn er 9 automaten en 1 quartz. Met handopwinders treed ik @GiveMeYourDough bij. Vergeet het op te winden. Voor mij is het ook belangrijk dat de uurwerken makkelijk te reviseren zijn. Al mijn horloges zijn min of meer toolwatches, dan is het makkelijk servicen daar een belangrijke spec van vind ik.
Ik heb voornamelijk automaten, maar handopwinden is heerlijk. Even twintig keer draaien als je je horloge omdoet 's ochtends, prima ritueel.
Edit: Nu wil ik weer een Speedmaster.
Er zijn ook nog betaalbaarder HAQ opties zoals de Seiko Dolce (ongelooflijk veel verfijnde techniek en afwerking voor dat geld) en verschillende Certina modellen met Precidrive uurwerken.
Kwarts horloges met Atomic sync zijn geen HAQ uiteraard maar ook een hele mooie optie. Ik verheug me al op het wakker worden a.s. zondag en waarnemen dat mijn G-Shock zichzelf al goed heeft ingesteld op wintertijd.
Per ongeluk fout op ‘automaat’ gedrukt, en mis de optie ‘alles’ want dat heb ik nu ook in de collectie en ben ook met alles blij. Of t nu een automaat, handwinder, kwarts is. Alles heeft z’n charme imo.
Eco drive is in mijn hoofd toch echt gewoon quartz. Soit, dat de kracht uit een door licht op te laden capacitor komt in plaats van een batterij die je moet vervangen is een feit, maar het blijft een quartz uurwerk pur sang. Dat geldt ook voor ome Seiko’s kinetic en solar uurwerkjes.
Maar weet je,
Ik ga hier geen foto’s van mijn ex neer zetten, dat laat ik aan @JackW over als hij dat wil, maar voor mij is de meerwaarde van een eco-drive van 2700 ballen evident. Sterker nog, ik vind de Citizens van 7000 ballen hun geld waard.
Maar dat zal een smaakzaak en een belevingsvraag zijn.