Ik zag tijdje terug een filmpje van IDguy op YouTube over dresswatches en waarom de Cellini lijn van Rolex mee kan doen met jongens zoals de Calatrava van Patek Philippe, Saxonia van A. Lange & Sohne of bijvoorbeeld de Reverso van Jaeger LeCoultre.
Nu begrijp ik dat er zoveel andere merken te noemen zijn betreft dresswatches en ook heel wat meer modellen. Daarom dat ik deze topic open met twee vragen. Als eerste: “kan Rolex de competitie aan met deze andere grote merken wanneer het gaat om dresswatch?”
Mijn Cellini krijgt veel draagtijd.
Heel mooi en understated en … uiteindelijk wil je toch …
Grapperhaus draagt hem ook.
Niettemin nog nooit in het wild een andere Cellini tegengekomen.
Maar andere merken hebben meer keus in dit segment.
Rolex is een bepaald segment vind ik, Patek en en AP staan daar wel duidelijk boven vind ik. Het blijft voor mij “maar” een Rolex ipv iets echt speciaals zoals een Patek.
Deze komt ook in dat filmpje voor. Ik vind ze best goed eruit zien. Ik veel gevallen zijn de Rolex toch wel tikkeltje anders dan die andere merken. Hebben vaak een iets drukkere wijzerplaat. Althans dat staat mij bij na het kijken.
Laten we wel zijn, ik vind de Cellini lijn echt heel tof. Mooie horloges, net wat anders, en met de degelijkheid van Rolex. Maar dat is denk ik precies wat je krijgt, degelijkheid. Geen ambachtelijkheid, met de afwerking, uurwerken en oog voor detail van dien. Super horloges dus, maar niet te vergelijken met de ‘top’, en dat sluit precies aan bij hoe ik denk dat de modellen in de markt zijn gezet. Ze hoeven de strijd met andere merken niet aan te gaan. Maar ik ben sowieso geen fan van de constante vergelijkingen tussen Rolex en noem maar een willekeurig merk.
Ja dat begrijp ik. Maar goed, momenteel is Rolex denk ik toch een graadmeter. Alles wordt daarmee vergelijken. Wanneer Rolex ooit overgenomen is door Invicta dan zal Invicta die graadmeter zijn.
Maak maar een grapje, maar je begrijpt volgens mij wel wat ik bedoel of niet?
Wellicht voor sportieve horloges, maar absoluut niet voor nettere horloges. Ze boren simpelweg een andere markt aan. Als je op zoek bent naar ‘haute horologerie’, koop je geen Rolex.
Ja en nee. Rolex is het merk wanneer het over horloges überhaupt gaat. Wanneer je op straat aan mensen vraagt. Noem mij een horloge merk, dan zullen mensen niet zeggen:”ja, Patek maakt prachtige dresser en die Rolex sports zijn ook super”
Maakt dat het dan een graadmeter? We zijn namelijk niet op straat, maar op een specifiek horlogeforum. Rolex is enorm populair, maakt goede horloges, maar is zeker niet in elk segment en voor elk type horloge een graadmeter. Dat gaat echt te ver.