Sinds een paar maanden ben ik ook besmet geraakt met het horlogevirus. Inmiddels lees en kijk ik alweer een paar weken met veel plezier mee op dit forum.
Ik heb hier al regelmatig gelezen dat je smaak, zeker in de eerste jaren, behoorlijk kan veranderen. Ook zie ik vaak terug dat veel liefhebbers in het begin vrij breed verzamelen en pas na verloop van tijd ontdekken waar hun echte voorkeur ligt.
Ik wil daarom rustig een kleine collectie gaan opbouwen. In deze fase wil ik nog geen hele dure keuzes maken en vooral tweedehands kopen, zodat ik verschillende merken en stijlen kan ontdekken.
Ik ben benieuwd: wat zou volgens jullie in zo’n beginnende collectie niet mogen ontbreken? Dan bedoel ik een specifiek horloge, maar ook bepaalde types, merken of uurwerken waarvan jullie zeggen: die moet je als beginnend liefhebber eigenlijk eens gehad of ervaren hebben.
Ik denk dat je vooral moet kopen wat je zelf interessant vindt, en het weer wegdoen wanneer het niet meer interessant is. Na een tijdje kom je er wel achter in welke hoek de blijvers zitten.
kijk vooral veel in “wat dragen we vandaag” en “wat had je willen dragen” kopen is zo gebeurd maar kost geld als je het toch niks vindt. Koop ook geen joekels, bedenk wat je polsmaat is en kies daar een mooi diameter voor.
Je zal moeten ondervinden welke maat horloge je aanstaat. Kijk niet alleen naar diameter, maar ook dikte en lug-to-lug lengte. Dat kan door of veel te passen bij juweliers en horlogiers, of trial and error door lekker veel aan te schaffen en door te schuiven, wat vaak wel een stukje kosten met zich meeneemt.
Laat je vooral niet leiden/lijden door YouTube en meningen, probeer initieel wat je mooi vindt en ga vanaf daar lekker ervaren.
Ik snap je vraag wel. Hoewel de paden uiteindelijk allemaal verschillende kanten op gaan zijn er een aantal overeenkomstige modellen tijdens het begin van de starre zoektocht.
Ik zou dan de volgende modellen willen aanraden:
Het enige dat in jouw collectie niet mag ontbreken is wat jij tof vindt. Kijk absoluut rond en doe zeker inspiratie op, maar laat niet iemand anders jouw keuzes maken. Tenzij je een kleuter bent, laat dan vooral je ouders/verzorgers voor je beslissen
Goed dat je eerst om advies vraagt. Nu krijg je de meest uiteenlopende tips & tricks!
Mijn belangrijkste tip:
Leer om fakes te ontmaskeren als je je op de tweedehands markt begeeft. MoonSwatch, Seagull, Seiko, Hublot, Tag Heuer - je gaat het allemaal tegenkomen. Koopjes bestaan, maar fabeltjes ook. Moeilijker zijn Frankenwatches. Soms is het niet erg als iemand in het verleden wijzers van een kapot horloge heeft gered om een andere te fixen, maar betaal daar niet de hoofdprijs voor. En pas op: kenners zijn dol om jouw net aangeschafte horloge te ontmaskeren. Liever doe je dat op voorhand!
Vinted heb ik meer dan goede ervaringen mee, zolang je er maar geen MoonSwatch (want 75% is fake), Seagull (want meestal een slap aftreksel met een uurwerk dat snel kaduuk gaat) of andere AliExpress-meuk koopt voor de hoofdprijs. Maar ik kijk misschien meer naar merken waarmee niet gerommeld wordt… Dat zal wel schelen.
Mijn advies is daarom tegendraads: probeer eerst om the Usual Suspects heen te kijken. Wat anderen dragen en hartjes geven is niet zo interessant. Hooguit leuk om te zien. Wat jíj mooi vindt, voor jezelf, dat is de kunst om te ontdekken. Misschien ga je goed op bijzonder uurwerken, of zeldzame uitgaven? Een laag budget hoeft je niet te beperken om ernaar te kijken en op zoek te gaan.
Geef Microbrands een kans als je net begint. Er is niets mis met een Seiko NH35 uurwerk als startpunt. Neem er meteen eentje met hoge waterdichtheid, zodat je 'm altijd als beater kunt houden. Beaters zijn leuk, die maken vanalles mee op jouw pols.
Kijk rond naar wat jij leuk vindt. De meeste type horloges hebben al heel leuke versies voor lage budgetten. Een Orient Bambino bijvoorbeeld.
En neem vooral ook even de tijd om van een nieuwe aankoop te genieten. Als je te snel aan een collectie gaat werken dan zijn de ‘wittebroodsweken’ heel kort en verlies je al snel de aandacht voor een specifiek horloge.
Een duiker, een dresser, een toolwatch. Als basis. Binnen het budget van een paar honderd euro’s per aanschaf is er al heel veel te beleven en vooral te leren. Soorten, stijlen, merken, bronnen. Kijk vooral ook naar tweedehands. Je zult katten in de zak tegenkomen, maar ook heerlijke koopjes. Dan ga je zien wat je echt leuk vind en je kan/mag/ maar moet je niet, gaan upgraden. Neem de tijd. Veel succes, veel plezier en hou ons op de hoogte. Een NA verslag is altijd leuk om te zien en te lezen.
Mijn persoonlijke invalshoek: Meuk is leuk en junk is funk!
Welkom op HF, Jaap Jan en leuke vraag.
Wat voor jou goede tips zijn, is lastiger te zeggen dan het misschien lijkt. Smaak is heel persoonlijk en vaak ontwikkelt je smaak zich idd, in de loop der jaren. Vooral met dat laatste in gedachten, kan het handig zijn om enigszins courante modellen te kopen en idd netjes gebruikt.
Ik kan wel een aantal horloges opnoemen die velen van ons gehad hebben of nog steeds bezitten, niet de wereld kosten, en waar je ook wel weer voor een redelijke prijs vanaf komt, mocht je dit uiteindelijk willen.
Denk aan:
Er zijn er vast nog meer. Maar met de horloges hierboven kun je eigenlijk niet de fout ingaan, wanneer je met één of enkele hiervan je horlogereis begint. Veel plezier en een mooie reis!