Ik heb wel een vraagje/opmerking over de halve uren tijdverschil. Normaal verzet je de wijzer van de 12-uurs schaal in een andere tijdzone Als je met halve uren moet werken en je hebt een draaibare 24-uurs schaal, dan moet je het toch andersom doen? Dan werkt de “real GMT” niet meer. Of zie ik iets over het hoofd?
Dankjewel, ook voor het linkje
Een dual time (waarbij de een onafhankelijk van de andere is) is dan inderdaad ook eigenlijk een “true GMT” en zal meestal wel makkelijker de .30/.45 offset kunnen aangeven. (Ik heb ook wel eens dual times gezien waarbij de minuten wijzer gekoppeld was en alleen de uren wijzer aangepast kon worden, dan zit je weer met het zelfde probleem)
Wat vaak ook heel makkelijk en goedkoop is is gewoon een simpele digitale Quartz met wereldtijden
De buitenste ring van bijvoorbeeld een Tudor GMT draait onafhankelijk van het uurwerk.
Je kan die draaien in halve uur increments.
Stel je bent bijvoorbeeld in India en je wilt de tijd weten. India is UTC+05.30
Als je de buitenste ring op 0530 draait zal de 24 uurs wijzer (de UTC wijzer) nu de lokale tijd op de buitenste ring aangeven.
buitenste ring op 0530 geeft 23.38 lokale tijd
In principe heb je op dat moment even niet (direct) de UTC tijd zichtbaar, maar zodra je de buitenste ring weer op “0” zet klopt het allemaal weer.
In de praktijk gebruikte ik deze manier vaak als ik kort in een bepaalde tijdzone was, en verzette ik de urenwijzer pas als ik er iets langer was.
Haha, dankjewel
Interessante materie. Dankjewel.
Denk je wel voor de uiteenzetting weer, we hebben het er al eens eerder over gehad bij mijn Tissot Worldtimer.
Blijft interessante materie.
Mooi topic, ik wist niet dat UTC en GPS tijd verschilden, dat was leerzaam.
Overigens ga je nog niet in op time sync met NTP / SNTP, waarbij Stratum 0 klokken de UTC referentie-klokken zijn. Die kunnen niet als NTP server gebruikt worden, dus is er altijd een Stratum 1 server die tot op luttele milliseconden van de Stratum 0 gesynct is.
Tijdssynchronisatie is in diverse sectoren van levensbelang. Ik zat vroeger in de medische imaging archieven, maar ook messaging systemen zoals NonStop die achter heel veel transacties van banken zaten. Die systemen waren sterk afhankelijk van een Stratum 1 tijdssynchronisatie en liepen ook allemaal op UTC.
Servers pingen de stratum 0 systemen en kijken naar de turn around time van de pakketten om de vertraging over de lijn te weten te komen, synchroniseren dan de tijd en corrigeren voor de latency na ontvangst van het pakket. Een Stratum 1 server zal op dezelfde manier de tijd doorgeven aan een Stratum 2 server.
Ik heb dus een HAQ die ik zo precies mogelijk heb gesteld, maar voor ik de kroon ingedrukt heb ben ik al meer uit sync met zelfs Stratum 2 dan ik kan verdedigen. Van alle horloges in de kist staan er op dit moment zo’n 16 stil, en die geven tenminste twee maal daags de correcte tijd weer.
Dit horloge vind ik dan wel weer cool, met die nieuwe GS HAQ uurwerken. Je beweegt de kroon naar positie 1 en kunt dan de uur-wijzer stellen terwijl de rest door loopt. Dit kan zowel naar voor als achter, waarbij de datum naar beide kanten mee rolt.
Poor man’s GMT? Nee. Maar wel een uitstekend reishorloge als je er mee kunt leven dat de thuistijd niet weer gegeven wordt.
Hier voor de sfeer nog een plaatje van m’n enige GMT, wat een “office” GMT is, dus geen true.
Plaatje mag altijd. Het is, als ik het me goed herinner, een plaatje.
Blijf 'm geweldig vinden. Zo lekker ouderwets heren-avontuurlijk. En, tot groot chagrin van de Indiërs, nog ouderwets met Bombay op de wijzerplaat. Ai ai ai.
Mooi hoor. Dat oude Tissot logo is ook een snoepje.
Hahaha, zeker! Al mijn horloges de deur al uit gedaan en nu vreselijk happy met mijn Tudor (true) GMT.
Maarja, heb ook een Apple Watch en die maakt er ook allemaal helemaal geen punt van. Automatische True GMT.
Maarja … blijft een Apple Watch en geen echte Watch. Allemaal 1st world problemen. Guilty.
Dat dus. Er is altijd wel een manier
Absoluut een topper. 't is zo’n beetje mijn “zondagse” horloge.
Yep.
Voor die 9F uurwerken van Grand Seiko is het een en ander gedeeld in ontwerp met de 5M85 serie geloof ik, die klikken de urenwijzer ook stapsgewijs voor en achteruit met de datum erbij.
Casio heeft ook wat gedaan met MB6/GPS en analoge weergave, de gravitymaster en de MR-G hebben elk een “local time zone” (grote wijzers) en een 2e “home time zone” als secundaire wijzerset (GPW-2000 met een 12 uur en 24 uur indicator, MR-G met een 24 uurs wijzer).
De MG-G heeft wel de 15/45 minuten offset voor midden azië, de GPW weer niet, en daarvan is het uurwerk nieuwer).
Mocht je er echt niet meer uitkomen is er altijd nog de 2e tijdzone via een digitaal horloge.
Na al die jaren ben je de eerste, of 1 van de eersten die de verschillen tussen UTC en GMT eens een keer zorgvuldig uiteen zet!
Leerzaam topic!
Hulde!
Leuk topic Hier zouden er meer van moeten komen op HF. Aan mij zijn dit soort nerdy dingen wel besteed. Tijd is gek genoeg de natuurkundige grootheid die het meest precies te meten is maar het minst begrepen, in termen van wat er nu precies gemeten wordt.
Dat weet ik nog, inderdaad. Blijft ook een mooi horloge trouwens
[quote=“Fate_Amenable_To_Change, post:28, topic:390713”]
Mooi topic, ik wist niet dat UTC en GPS tijd verschilden, dat was leerzaam.[/quote]
Voor de meeste mensen (gelukkig) ook niet iets wat ze hoeven te weten
Nee, dat is weer een toepassing van UTC/tijd waar ik niet heel veel van weet, dat lijkt meer jouw expertise te zijn Mijn kennis komt voornamelijk uit de vliegopleiding, en dat is al weer lang geleden en gebruik je in de praktijk niet veel, maar ik ben toevallig betrokken geweest bij een project over navigatie die de GPS met andere systemen combineerd om zo een nauwkeurigere plaatsbepaling te krijgen. Daar was tijd, tijdsbepaling, GNSS, etc wel weer iets om je in te verdiepen.
Ik heb altijd een idee gehad om een soort houdertje te maken, met een heel klein beweegbaar armpje die de kroon netjes kan indrukken. Als je dat kan koppelen aan een computer zou je, met eventueel wat foutcorrectie, toch redelijke precies je horloges kunnen laten lopen op het juiste moment
En ook een hele mooie
Ik moet zeggen dat ik niet het idee had dat het door velen zo positief ontvangen zou worden, ook omdat er juist weinig aan techniek/achtergrond te vinden is op dit forum (in verhouding). Maar leuk om te zien dat het toch zo gewaardeerd wordt!
Ik moet zeggen dat tijd ook niet het makkelijkste onderwerp is, alleen al omdat je het eerst eens moet zijn hoe je tijd definieert en meet. Aangezien er verschillende opties zijn en verschillende standaarden verschillende methoden gebruiken wordt het er niet makkelijker op
Het is me al vaker opgevallen dat er inderdaad best wel verschillen tussen de G-Shocks onderling zitten. Je zou zeggen dat die allemaal hetzelfde zouden kunnen. Zou qua kosten/moeite toch niet heel veel moeten uitmaken (zeg ik als iemand die geen idee heeft wat er komt kijken bij het ontwerpen/maken van bijvoorbeeld een G-Shock)
Het zou inderdaad prima een one-watch kunnen zijn, denk ik
Ook een mooie Ik vraag me altijd af of er een (technische) reden in om 24 bovenaan te zetten en 12 onderaan. Je ziet het ook wel eens andersom, maar niet vaak
maar om mijn gebruikersnaam aan te passen naar iet met UTC? Ik weet het niet…