Voorstellen beginnend horlogemaker

Hallo ik ben Bram bijna 38 en heb ontdekt dat ik het erg leuk vindt om kleine schroefjes en veertjes op de vloer terug te vinden…
Hoe dat is gekomen zal ik kort vertellen. YouTube is erg goed in het je nieuwsgierig maken. Ben al jaren groot fan van restauratie video’s, maar was ook in een algoritme terecht gekomen van betaalbare horloges, zoals hommages en Bc. Oriënt. Was al een wishlist aan het maken van wat interessante klokjes, totdat ik bedacht om wat basis gereedschap aan te schaffen en zelf maar te gaan prutsen. Wat oude uurwerken via marktplaats. Gewoon uit elkaar schroeven en weer in elkaar draaien. Sommige waren al goed overleden, maar na mijn werk ook niet meer te reanimeren. Totdat het lukte om een tikkend klokje terug in elkaar te zetten en geloof het of niet… zij tikte weer. Eerste succes moment. Ergens eind zomer 2021.
Via eBay los gegaan op wat mij mooi klokjes voor weinig leken… Ruhla klokjes… via een ultrasonic schoongemaakt met stappen die in verschillende diverse fora onderwerpen werden aangeraden, betwist en ten zeerste afgeraden. Nou dat lukte, maar die tik er weer in krijgen… wat een hel! Deze uurwerken mijd ik nu als de pest.
Daarna wat oude Russische klokjes met meer succes. Een werkende Zim en Wostok.
Op marktplaats jagen op lotjes oude opknappers om zo af en toe wat pareltjes te vinden. En zo ook te ontdekken welke merken waardering hebben en welke minder.
Steeds meer lerend van mijn fouten ging het beter, maar nog een hoog sterftecijfer. Proberen af te stellen met een iPhone app was lastig, maar lukte redelijk voor de horloges die ik zelf bleef dragen, maar naarmate meer uurwerken gingen lukken met meer complicaties werd het tijd voor een Weishi 1000. Wat een verademing.

Nu ben ik nog een flinke novice, maar durf steeds meer aan te pakken. Vind het voornamelijk het leukst om verschillende type uurwerken onder handen te nemen.
Ook zit ik te denken om te gaan experimenteren met electroplating om wat kasten die flink doorgesleten zijn nieuw leven in te blazen. Ik weet dat dit controversieel is, maar ik zit voornamelijk te hobbyen onder de 25 euro grens, dus ga dan liever voor een interessante wijzerplaat die zijn sporen toont in een nette kast met gaaf glas.

Wat klokjes die me gelukt zijn. (disclaimer: er is mij al door leerlingen gemeld dat de natoband van de Zim een foute Gucci rip-off is)

87 likes

Hoi Bram,

Van harte welkom op dit mooie en informatieve forum. Aan mij heb je op het gebied van reparatie en restauratie helemaal niets, maar zal wel met veel plezier je toekomstige verhalen lezen.

2 likes

Lekkâh bezag!

2 likes

Goed bezig! Welkom op het HF.

Nog wel één tip: vervang het woord “klokjes” door “horloges” :wink::grin:

5 likes

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Welkom hier!

1 like

Dat is het mooie, jij bepaalt wat je doet. Er is niemand die je de regels voorschrijft als je het voor jezelf doet.

Welkom!

1 like

Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens. Voor als al je hem net op de timegrapher hebt afgesteld. Of bega ik een horologische doodzonde…

Zeker niet. Ik heb er bewondering voor hoe je oude horloges opknapt! Alleen het woord “klokjes” of “klokkies” zijn sommige horloge liefhebbers allergisch voor omdat die woorden vaak gebruikt worden door “niet liefhebbers” die willen pronken met hun dure horloge vooral om te laten zien hoe rijk en succesvol ze zijn (geworden). Vooral horloges van één bepaald merk (hint: 5 letters, begint met een R) zijn daar erg geschikt voor…

2 likes

Welkom hier bij HF !
Klokjes is zo denigrerend.
Zeg gewoon horloge dat zijn ze wel waard.
Wij zijn hoe liefhebbers van horloge.
Maar goed bezig met repareren van horloges.

3 likes

Ja “klokkie” zal je me niet horen zeggen. Persoonlijk vind ik “een mooi oud klokje” een koesterende klank hebben. Ben ook wars van status, dus een mooie opgeknapte Ancre met FHF uurwerk kan ik net zo waarderen als een Rolex.

4 likes

Hey Bram, welkom op HF! En lekker bezig, zo te zien!

1 like

Welkom op dit forum. Er zitten hier al de nodige sleutelaars, maar er kan er nog best een bij :grin:
En aarzel niet om eens een verslagje te maken van een opknapprojectje, wordt altijd gewaardeed :wink:

3 likes

Welkom

2 likes

Welkom Bram, ga zo door!!

2 likes

Leuk om je geslaagde projecten te zien. Welkom hier.

2 likes

Hoi Bram, welkom op het forum. Ook ik ben zo begonnen, schroom niet om om hulp te vragen en zoals hierboven door @wbcoupe is aangegeven: maak je verslagjes van je projecten en graag veel foto’s.

Zo heb ik veel gehad aan het topic ‘modem burner’ helaas is die schrijver ons ontvallen, maar daar heb ik veel aan gehad.

Deel, deel, deel en heel veel succes.
Serge

2 likes

Welkom!

1 like

Hoi Bram, van harte welkom op dit fijne forum!

Wat heerlijk dat je door zelfstudie en veel oefenen steeds beter zulke vintage horloges zelf hersteld krijgt!

Ik zou het bijzonder fijn vinden om regelmatig wat updates met foto’s van je te mogen zien hier.

3 likes

je hebt een leuke hobby ! welkom op dit forum en laat vooral foto’s zien van je toekomstige projecten.

1 like