Voorstellen + De zoektocht naar mijn eerste horloge (lang verhaal)

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken kijk ik hier wat rond en sinds een paar dagen ook de stap genomen mij aan te melden voor het forum en hierbij zal ik mij even voorstellen en toelichten hoe ik hier terecht ben gekomen en een stukje over mijn zoektocht en twijfels.

Ik ben Pieter (34) en sinds kort ben ik de zoektocht begonnen naar een mooi nieuw horloge. Het idee kwam eigenlijk zomaar voorbij en ik heb nog vrij weinig kennis over horloges tot nu toe.
Mijn ervaring met horloges tot nu toe: Een jaar of 6 geleden ontstond het idee voor een horloge, toen nog op een studenten budget. Mijn polsen zijn relatief klein (16.0cm) en de trend was toen bij de modewinkel-horloges voor mannen vooral vrij groot. Ik keek toen naar Fossil horloges, maar alles was te groot. Op een weekendje weg naar Parijs besloot mijn vriendin mij toen plots een Skagen SKW6374 cadeau te doen in de Skagen winkel. Deze draag ik sinds dat moment dagelijks met erg veel plezier!

Toch ontstond laatst het idee voor een meer volwassen/echt horloge.
Sinds ik het in mijn hoofd heb gehaald dat ik een horloge wil heb ik veel rondgekeken op internet, veel Teddy Baldassarre op Youtube bekeken en mij verdiept in het ene horloge wat er voor mij vanaf het eerste aanzicht er ontzettend uitspringt: de Nomos Tangente Neomatik 39 reference 140.
Een prachtige witte wijzerplaat, blauwe wijzers, Bauhaus uitstraling: ik ben verliefd.

Bij ons in de stad is een winkeltje waar een paar Nomos horloges in de etalage liggen en steeds als we daar langs lopen dan kijk ik er verlekkerd naar. Na de zoveelste keer dat ik het er over had met mijn vriendin heeft ze mij overtuigd toch maar eens naar binnen te gaan en te passen.
De winkel had alleen een tangente 35mm (reference 139) en precies die Tangente Neomatik 39 (reference 140) waar ik zo verliefd op ben.
Beide horloges gepast, beide horloges waren wat betreft de band die er bij zat (veel) te groot. Goed passen ging voor mijn gevoel niet, maar de horloges van dichtbij bekijken kon nu dus wel! Bandje is natuurlijk van minder grote zorg.
De 35mm voelde voor mij heel klein om de pols, het voelde wat vrouwelijk.
De 39mm voelde (iets te) groot, maar daar was ik onzeker over. Omdat dit de eerste keer was dat ik een horloge van deze prijsklasse om mijn arm had en het een ongepland bezoek was, toch wat gespannen, geen keuze gemaakt en zonder aankoop het pand verlaten. Geen fotos gemaakt om later naar terug te kunnen kijken.

Sindsdien zit het horloge in mijn hoofd.
De prachtige afwerking, de platte smalle kast, het mooie ontwerp, het in-house automatic movement, (ik wist voorheen niet eens wat dat was, maar vind het nu zonder goede reden geweldig!) alles aan dit horloge spreekt mij aan.

Tijdens een weekendje Brussel bezochten mijn vriendin en ik een lokale juwelier die een Nomos collectie zou hebben. Verkeerde timing, want de winkel was bijna uitverkocht net na de kerst.
Er was alleen 1 Tangente Neomatik 39mm Blue-Gold (ref 146) en een limited edition 175 years watchmaking glushutte 38mm aanwezig. Beide horloges gepast en deze leken beide wat betreft formaat juist perfect om mijn pols te passen, maar niet de juiste kleuren voor mij, dus het bleef bij passen. Mogelijk dat de midnight blue dial kleiner oogt dan die witte van de Ref 140.

Mijn zorgen/vragen:

1. De afmetingen:
    Met mijn beperkte kennis over horloges vind ik het lastig inschatten of de Neomatik 39mm wel de juiste maat is voor mij, is het niet te groot? Op papier is de Nomos kleiner dan / gelijk aan mijn huidige Skagen horloge, maar ik lees ook online dat door de relatief grote lugs dat dit horloge wat groter draagt. Ook is de wijzerplaat voor de diameter van dit horloge groot en is het in een lichte kleur, wat het groter oogt. Het horloge moet uiteindelijk voor mij goed voelen en andermans mening is ondergeschikt, maar toch ben ik opzoek naar input van ervaringsdeskundigen. Zijn er mensen met kleine polsen (16.0cm) die 39mm dragen en hier misschien fotos van hebben? Alle modellen op de Nomos website dragen de 39mm op grotere polsen. Misschien moet ik toch maar eens terug naar de winkel bij ons in de stad om het horloge nogmaals te bekijken/passen, maar dan met de juiste lengte band er bij en met wat meer rust.
  2. De waarde van het horloge:
    Nog nooit eerder heb ik een horloge van dit prijspeil om mijn pols gehad en dus ook geen goede vergelijkingen. Durf ik wel met deze waarde om mijn pols rond te lopen? Ik koop het horloge echt voor mijzelf, niet voor de omgeving of om er mee te showen. Voor mij telt het tegenovergestelde, het liefste laat ik niet zien dat ik een luxer horloge zou hebben. Wij leven een redelijk bescheiden leven zonder dure merk-spullen of uitzonderlijke luxe. Ik heb geen vrienden of collegas die iets hebben met horloges. Het is een mentaal ding voor mijzelf om een cadeau voor mijzelf te kopen van deze waarde.
  3. Is dit horloge wel het juist horloge om mee te starten?
    Ik heb naar alternatieven gekeken, maar die doen het hem allemaal toch net niet voor mij, Junghans Max Bill, zeker ook heel mooi, maar voor mijn gevoel te dik voor mij pols.
    Laco Plauen 40: Hoewel heel erg hetzelfde doet deze mij toch minder. Plus deze is iets groter in diameter en een stukje dikker.
  4. Bekoeld straks de liefde?
    Nu vind ik deze Nomos prachtig, maar is het mogelijk ook de wens voor het onbekende? Wat als ik het horloge bezit en het niet durf te dragen of de liefde voor het design verdwijnt?
  5. De verzameldrang….
    Nu ik hier op het forum rondkijk zie ik mensen met de meest prachtige collecties horloges voorbijkomen. Kan ik het bij 1 horloge laten, of ontstaat er straks een drang naar het aanleggen van een collectie? Jullie antwoord weet ik denk ik wel :wink:

Hebben jullie input over deze maat (39mm) op mijn pols (16.0cm) en mijn andere zorgen?

43 likes

Hi Pieter en welkom!

Leuke introductie en tja, lastig probleem. Toevallig is er in een ander voorstel topic een gesprek gaande over maten.

Ik ben geen eerlijke graadmeter, want ik draag een 44mm Squale Matic op een 17cm pols. Toen ik hem kocht, zelfs 16.5cm.

Ik kan dus geen goed advies geven, maar ik wens je wel veel plezier hier op het forum!

2 likes

dat, tenminste als je van plan bent lang op het forum te verblijven :laughing:
ikzelf ben voornamelijk een citizen fan, mooie horloges en in verschillend prijsklasse :+1:
en dan natuuuuuuurlijk: welkom

welkom

1 like

Welkom op HF Pieter. Nomos is een goede keuze :+1:t2:. Als je de verzameldrang daarna wilt bekoelen, dien je na de aankoop van de Nomos hier uit te loggen. Hier is het vol met obsessieve verzamelaars en ik ben er een van :crazy_face:

5 likes

Hoi Pieter.
Veel kijk en leesplezier gewenst hier.
Ik ga niet proberen je raad te geven maar wens je veel succes en plezier met je zoektocht.

1 like

Welkom Pieter!:+1:

1 like

Welkom Pieter op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.

Een mooie tijd hier toegewenst!

1 like

Welkom Pieter :+1:

1 like

Welkom, veel plezier hier! :grin:
Een tip, gewoon zo veel mogelijk passen en bekijken. Dan zal er vroeg of laat wel iets tussen zitten waar je direct van denkt ‘dit is m’. Succes met de zoektocht!

2 likes

Welkom Pieter! Veel lees-, en leerplezier op dit forum. Ik wens je veel succes bij jouw zoektocht naar 'n horloge dat goed bij jou past.

1 like

Welkom :watch:

1 like

Dit is het allerbelangrijkste en alleen jij bepaalt of je het mooi vindt of niet.
Bij twijfel gewoon veel verschillende merken gaan passen.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar mijn ervaring is dat de grens na verloop van tijd steeds wordt opgerekt :wink:
Welkom en veel succes met je zoektocht.

2 likes

Welkom Pieter

1 like

Welkom :partying_face:
Maten zijn in alle opzichten persoonlijk :innocent:
Bij twijfel niet inhalen: het voelt goed of niet. Persoonlijk vind in de kastpoten voor een kleine pols wel een dingetje, maar jouw pols, jouw keuze.
Succes met de zoektocht!

2 likes

Welkom…:+1:

1 like

Welkom :fire:

Pieter eerst en vooral welkom,
de afmetingen weet je alleen door te passen.
De waarde is alleen van belang voor jezelf.
Is het het juiste om mee te starten heb je zelf al beantwoord.
Bekoeld straks de liefde daar kom je spijtig genoeg achter
als je het al gekocht hebt.
en als laatste de verzameldrang , hoe langer je hier blijft en hoe meer je ziet hoe groter de drang.
Stel dat ik zeg je kan best een OmeTuSei kopen van 45mm
met een rubberen band daar ga je niet veel aan hebben.
Ik bedoel maar het is een uurwerk voor jou en jij alleen weet wat
goed is voor jou (dit alles goed bedoeld)
Ik denk deze dingen koop je met je hart en de rest is onbelangrijk

1 like

Welkom.

Dank voor al jullie welkomstberichten en adviezen tot nu toe!
Inmiddels loop ik al 2 maanden met het idee van de Nomos in mijn hoofd, maar knopen doorhakken is niet mijn sterkste punt. Ik zal zeker het advies om wat meer merken/types horloge te passen eens gaan uitvoeren om een beter idee te krijgen wat echt bij mij past.

1 like

Welkom hier bij HF !