Welkom Pieter, veel lees plezier en succes met je speurtocht.
Ik sluit me aan bij @Guido1967 de grens rekt steeds iets verder op en de waarde raakt vergeten, je koopt je horloge omdat je zelf geweldig vind. Wat betreft maat zou ik inderdaad passen. Ik heb dezelfde polsmaat als jij en vind globaal 36mm mooist/prettigst, maar is sterk afhankelijk van merk/model.
Welkom hier
Mijn beste,
Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!
Orologio Signaturis Temporis
Dag Pieter, welkom en proficiat met je goeie smaak.
Wat eigen ervaringen die je misschien kunnen helpen met zoeken; een diameter zegt weinig over hoe groot een horloge draagt. Er zijn een aantal belangrijke(re) factoren
- Lug-to-lug afmeting (kleiner draagt kleiner)
- hoogte van de lugs (lager draagt kleiner)
- kleur van de wijzerplaat (donker ziet er kleiner uit)
- dikte (dunner draagt meestal keiner, maar niet altijd waar)
Nomos en zeker de Tangente is nu niet gekend om een kleine lug-to-lug afmeting, gelukkig wel lage lugs en geringe dikte.
-
De afmetingen: jammer dat je geen foto hebt, maar mijn vermoeden is dat de 39mm eigenlijk een pak te groot is.
-
De waarde: dat went problematisch snel. Als je niet wil pochen is de bauhaus stijl perfect ‘under the radar’
-
Een Nomos is nooit verkeerd. Je krijgt veel waar voor je geld. En als jij hier eens rondsnuistert en ziet hoeveel mensen er een Nomos in de verzameling hebben tussen een hoop ander geweld, dan spreekt dat enkel maar in het voordeel van Nomos.
De Junghans Max Bill moet je misschien ook eens gaan passen. Die heeft zeer korte en lage lugs. Ja, hij is een pak dikker, maar door het bolle glaasje zul je daar in de praktijk niet zo heel veel van merken. Maar ik begrijp je heel goed dat je voor dun wil gaan. Voor dressy horloges wil ik het ook dun.
Daarnaast heb je ook nog de Junghans Meister Handwinder
Dun, compact, zeer goeie kast, wel geen Bauhaus stijl
-
In die stijl vermoed ik dat de liefde niet snel zal bekoelen. Het is tijdloos. En moest het toch gebeuren … verkopen en op naar de volgende
-
Als je hier rondhangt voorspelt dat niet veel goeds. Maar op zich kies je ook iets dat zich goed leent in een verzameling. Het is tamelijk klassiek, dus je kunt er makkelijk iets naast zetten zonder een eentonige collectie te krijgen. Doe er nog iets toolisch en iets sportiefs bij, en je hebt eigenlijk een perfecte collectie. Daar bestaan natuulijk veel visies op.
Succes met je keuze!
Ah, heel dikwijls komt het advies: “Budget oprekken en voor Rolex gaan”. Dat kun je rustig naast je neerleggen. Maar in jouw geval, kwijl ook nog eens op onderstaand plaatje:
Van harte welkom hier!
Welkom en veel plezier op HF!
Welkom en veel plezier hier.
Als ik 16cm polsen zou hebben, zou ik geen horloge kopen van 39mm. Deze gaat volgens mij ook nog eens veel groter ogen dan 39mm. Wat eerder al gezegd werd is lug to lug ook zeer bepalend. En deze maakt bij dit horloge dat hij nog vele malen groter gaat ogen.
Welkom op het forum!
Idd blijven passen totdat je voor je gevoel de juiste hebt.
En of dit de enige blijft ligt helemaal aan jezelf. Met een bescheiden instelling zal dit best kunnen. Sommigen hier hebben een grote collectie, anderen een kleine. En weer andere hadden een grote collectie en zijn aan het afbouwen.
Ikzelf ben tevreden met weinig. Ik draag eigenlijk bijna altijd hetzelfde horloge. Dat maakt de rest overbodig. Het is goed zo.
Laat je niet gek maken door al het moois wat voorbij komt. Je kunt ook genieten van wat een ander heeft zonder het zelf te willen bezitten.
Welkom Pieter, leuke introductie! Veel plezier met je zoektocht
Dag Kad, Dank voor je zeer uitgebreide reactie!
Wij zitten wat betreft smaak redelijk op 1 lijn denk ik!
Ik heb zal zitten loeren naar wat moon-phase horloges (allerlei verschillende merken) en zag van de week nog een heel mooie Longines Master collection Moonphase te koop op het forum, wauw!
Dive watches trekken mijn interesse tot nu toe nog niet en Rolex al helemaal niet, maar je weet maar nooit.
Ik vrees dat die ook te groot zal zijn voor je. Tracht zeker @whisky te volgen. Die heeft ook goeie smaak in klassieke horloges, en heeft ook een kleinere pols.
Heel goed, houden zo!
Nog iets waar je rekening mee kunt houden is de vorm van je pols. Als ie vrij plat is heb je een groter oppervlak waar het horloge op ligt. Dan zouden de lugs misschien beter binnen de dimensies van je pols blijven.
Je hebt het steeds over de Nomos. Ik vind hem ook waanzinnig mooi. Maar als je hier steeds weer op terugkomt moet je het misschien gewoon doen.
Lug to lug 47,3 mm is fors. Dus nogmaals passen en kijk of de lugs te ver uitsteken. Bekijk dit niet met een fotocamera, want foto’s die van dichtbij zijn genomen vertekenen enorm. Je kunt misschien zelfs het horloge het beste in de spiegel bekijken.
Succes!
Welkom bij de club.
Heb je al eens gedacht aan een vierkante Nomos?
deze zijn er in verschillende maten en hebben een kortere lug to lug afmeting.
Als je zelf al vindt dat ie wat te groot is dan is dat ook zo helaas.
Ik heb zelf afscheid genomen van horloges omdat ze in de praktijk voor mijn pols te groot waren en in de doos bleven.
De lug-to-lug van mijn huidige horloge is 46mm en die vind ik persoonlijk erg prettig qua formaat. Maar die draag ik ook al heel lang. De nomos is dus maar 1,3mm groter.
Het gekke is dat toen ik de nomos in het wit om had voor het eerst ik eerst de 35mm om had en daarna de 39mm en toen voelde de 39mm groot.
Ik Brussel had ik alleen de 38mm en 39mm versies tangente om te passen en voelde allebei juist als hele mooie maat voor mijn pols.
Daar had ik van de 39mm wel de donker blauwe, dat doet ook iets met de beleving van formaat.
Ik ga binnenkort maar eens wat meer horloges passen in de winkel en dan ook de Nomos Tangente 39mm in het wit nogmaals proberen en vergelijken met anderen.
De vierkante Nomos vind ik minder passen bij wat ik zoek.
Welkom Pieter!
Welkom op dit mooie forum.
Ik kan jou geen advies geven over wat jij mooi vind qua grootte en of je het horloge gaat dragen.
Ik kan echter alleen uit mijn eigen ervaringen praten.
Ik heb zelf een 45mm tissot supersport chrono en een 43mm longines hydroconquest (in deze volgorde ook aangekocht).
Beide waren voor mij op het moment van aanschaf het duurste horloge dat ik ooit had gehad.
Ik draag ze dagelijks, alleen als ik weet dat ik ga klussen, of zeer actief in de natuur ben laat ik ze in de kast liggen.
Ik vind het dus prima om een sieraad van zo’n prijs te dragen.
Ik zou zelf zeggen, die 39mm kan peima maar dat is puur een smaak kwestie… dit kan ik dus niet voor je bepalen.
Als ik jouw bericht zo lees lijkt het dat je je keus stiekem al hebt gemaakt, neem je vriendin gewoon nog een keer mee naar de zaak en pas het horloge nogmaals… waarschijnlijk kun je de knoop dan wel doorhakken.
Succes en veel plezier