Hoi! Ik heb de afgelopen tijd hier heerlijk veel gelezen dus dacht ik stel mezelf even voor en deel meteen een ervaring.
Mijn eerste echte horloge kocht ik toen mijn eerste zoon geboren werd, nu tien jaar geleden. Toen heb ik eindeloos en behoorlijk lang lopen internetten en kwam ik bij de Rolex Milgauss, 116400GV met blauw, groen glas en oranje bliksem seconde wijzer.
(sorry foto van internet gejat)
Toen en nog helemaal verliefd op. Totaal maf ding eigenlijk, plus niet meteen herkenbaar als Rolex voor iedereen behalve liefhebbers die em direct spotten. Ik heb de Milgauss altijd gedragen maar was me altijd wel bewust van de kras gevoeligheid van met name de bezel.
Vervolgens ben ik een jaar of tien op een vergelijkbaar obsessieve manier bezig geweest met elektrische gitaren en versterkers. Op een of andere reden kwam ik eind vorig jaar weer uit bij horloges. Smoes die ik tegen mezelf vertelde is dat ik nooit voor mijn tweede, inmiddels zeven jaar oude zoon, een horloge heb gekocht.
Dus weer obsessief internetten, fora lezen, verdiepen, down the rabbit hole. Ergens heb ik - terecht - de afslag genomen naar duikhorloges van redelijk formaat. Dingen die tegen een stootje kunnen. Waar een kras bijdraagt in plaats van afdoet. Ik ben 19cm en een beetje polsen, en 42-43mm past prima. En ik bleek gevoelig voor relatief kleine merken. Retro vintage of historisch met een mooi verhaal. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in de Doxa Sub 300t Professional.
(sorry foto van internet gejat)
Toen ik die omdeed was ik echt op slag verliefd. De Doxa is zo lelijk dat ie weer aan de andere kant van het spectrum bij mooi uitkomt. Ik heb em 2 maanden lang 24/7 omgehad. En waar ik eerst dacht dat de Doxa tof is, maar de beads of rice niks voor mij, kwam ik daar meteen op terug. Mooi en comfortabel. Massief. Echt een gaaf horloge, en een mate van “dit ben ik” die ik bij de Milgauss niet had.
Nou klaar dus. Helaas niet. Te diep in de rabbit hole. Want als je dan blijft lezen over Doxa kom je via Rick Marei altijd bij Aquastar… en toen vond ik iemand in Canada die de nieuwe Aquastar Benthos Professional voor weinig geld weg wilde doen, met een oranje Isofrane strap én de beads of rice, én ook nog eens voor werk in Nederland moest zijn. Ja dan ga ik voor de bijl natuurlijk. En ook voor die Aquastar val ik dus keihard, wat is dat een mooi ding zeg.
(dit is wel mijn harige pols)
Ik dacht misschien leuk om die laatste twee nog wat te vergelijken:
- qua maat zijn ze ongeveer even groot
- volgens mij heeft de Aquastar een ETA movement, de Doxa een Sellita
- de Doxa heeft een date, en een HEV. De Aquastar heeft een fake HEV waar de Benthos 500 een knopje heeft voor de stopwatch (had van mij niet gehoeven)
- Doxa gaat 1200 meter, de Aquastar 300 meter
De verschillen die ertoe doen voor mij:
- qua looks zijn ze vergelijkbaar (case) maar ook totaal anders (bezel en wijzerplaat). Beide vind ik op hun eigen manier prachtig.
- De Aquastar heeft meer brushed delen op de case. Voor mijn gevoel zit daar meer aandacht en detail in. De bovenkant van de cushion is radiaal. Over alle hoeken lijkt nagedachts. De Doxa is meer polished.
- De bezel van de Doxa vind ik mooier (ronder?) klikken. De Aquastar is stroever en harder mechanisch. Ruwer.
- Ik vind de zijkant van de bezel van de Aquastar mooier, die is robuuster waar de Doxa dunner is. Ben benieuwd naar de Sub 1500T die ook een dikkere bezel heeft (en overall mega-lomp is). Foto van internet laat zien wat ik bedoel (onder)
- De beads of rice van beide vind ik gelijk. Misschien vanuit dezelfde fabriek? Doxa is iets breder maar de schakels en kwaliteit voelen gelijkwaardig.
- De clasp van de Aquastar is beter! Meer verfijnd. Sluit netter, mooier afgewerkt. Er staat een logo op in zwart dat had van mij niet gehoeven. Maar de Doxa sluiten is fijn en werkt goed maar is tov de Aquastar toch net iets minder verfijnd, iets meer hoekjes eraan.
Heel verhaal. Leuk om eens wat te posten hier. Geen idee of het steek houdt of allemaal onzin is van een leek. Anyway. Ben ik dan nu klaar? Nou, ik ben toch wel heel gecharmeerd van een H.G.P…Ollech en Wajs vind ik tof, en een Sea Dweller gaat er denk ik wel komen. Iemand anders nog leuke tips voor merken die in dit straatje liggen?