Ik heb daar weinig last van. Een vriend van me en mijn vrouw zijn beiden ook geïnteresseerd, een paar andere mensen weten donders goed wat het is om een hobby te hebben die geld kost, en een paar man onthoudt zich gewoon van commentaar. Niet iedereen heeft dezelfde hobby, da’s prima.
Yup. Ik heb er veel uit geflikkerd om bij een kleinere diameter verzameling uit te komen. Worth it.
Die is bij de explorer vrij fake. Als je een GADA horloge van Rolex wilt met echte echte geschiedenis zonder shenanigans en tomfoolery zou je gewoon een Oyster Perpetual moeten scoren.
Die worden sinds 1926 daadwerkelijk bij activiteiten gedragen.
Daarmee devalueer je je horloges op één of andere manier. Ik heb zelf zo’n 19 horloges, en kan geen enkel stuk aanwijzen wat als basis voor de hele verzameling zou kunnen dienen.
Ze zijn allemaal om uiteenlopende redenen deel van een verzameling. Ik zou m’n Shunbun niet tot kernstuk uit willen roepen omdat ik m’n Ibuki en m’n Santos er mee tekort doe, terwijl een Dolce Vita en Kurono Reiwa momenteel de favorieten zijn, waarbij dat genre voor mij begonnen is bij een Nomos…
Dank voor het geven van je mening!
Ik begrijp wat je zegt over de devaluatie. Dit is niet helemaal wat ik beoogde. Ik zie de potentiele GADA niet perse als basis van de gehele collectie maar meer als een horloge die ik in nagenoeg alle situaties kan dragen, herinneringen mee maak en als het goed is een heel leven meeloopt. Eentje die past in de zakelijke afspraken tot en met het oerwoud van een land hier ver vandaan .
Welkom!
En je probleem wordt zeker herkend! Denk dat de meeste van ons meerdere horloges hebben, maar hoe fantastisch zou het zijn als je één horloge zou hebben dat alle anderen eigenlijk overbodig maakt?
Zelf heb ik hier vaak over gefantaseerd, een datejust komt in de buurt, maar met 41 voor mij net te groot en met 36 net te klein. Voor mij hè, voor een ander kan het anders zijn. Explorer 39 komt in de buurt
Maar vergeleken met een Speedy enigszins saai, vergeleken met een Seadweller minder stoer, vergeleken met een Calatrava minder dressy, dus voor een WIS een moeilijke opgave die one-piece collection. Dus dan alles maar…, met dat ene GADA uurwerk erbij
Ga voor wat jij zelf het mooist vindt!
Volgens mij is het niet de bedoeling dat dit horloge de andere overbodig maakt, maar dat dit horloge het ultieme werkpaard wordt zodat zijn sierpaarden kunnen shinen op hun moment.
Zit dan niet voor een Rolex gaan, omdat die al snel in hetzelfde vaarwater zit als je andere horloges. Een mooie Grand Seiko, dat is waar ik voor zou gaan.
Grand Seiko komt veel voorbij ook de socials. Ik zal mij hier eens meer in moeten verdiepen. Van wat ik voorbij zie komen zijn ze erg fraai, voor de wijzerplaten lijken erg mooi afgewerkt. Maar ze hebben mij nog niet aangetrokken, tijd om ze eens van dichtbij te bekijken.
Welkom! Ik vind de explorer een erg mooi horloge, maar ik zou er zeker niet mee gaan backpacken. Naar mijn mening, en daar moet je je vooral niet te veel van aantrekken, heeft het geen zin om in landen waar mensen nog moeite hebben met rondkomen met een horloge rond te lopen dat misschien wel meer dan 2 lokale jaarsalarissen kost.
Ik zou dat nooit doen met een Rolex om de pols.
Voor mn gevoel is dat vragen, nee schreeuwen om problemen tenzij je in toeristisch gebied blijft maar dat botst, voor mij, met de backpackbeleving.
Tijdens zulke avonturen een goedkope quartz duiker mee bijvoorbeeld.
Of een degelijke militairy, of een GShock inderdaad.
Welkom! Mooie collectie en hopelijk blijft het je bevallen hier!
Ga lekker je eigen gang en trek je niet zoveel aan wat anderen vinden.
En wat betreft
zou ik al helemaal geen issue van maken. Jij draag het horloge en moet er zelf het meeste naar kijken en alleen jij krijgt er dat speciale gevoel van dat jij (en wij HF’ers!) (her)kennen!
Die social kring, wat dat ook wezen mag, zal er vast wat van vinden maar als het geen horlogeliefhebbers zijn is het kansloos ze te enthousiasmeren of er een voor jou zinnige mening uit te krijgen. Althans dat is mijn ervaring met mensen die steevast zeggen “ik héb toch al een horloge”….
De bakker en de postbode zullen er ook best wat van vinden. Het zal. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Lekker kopen, flipperen en wéér kopen met al het bijbehorende plezier van slapeloze nachten, reviews kijken op YT en posten op HF!