Voorstellen en een vraag

goedemiddag,

ik weet niet of het gebruikelijk is op dit forum om je even voor te stellen (moet nog een beetje wennen aan de layout hier :wink: ) maar lijkt me wel zo netjes.

Mijn naam is Jaap, 33 jaar ik woon samen met mijn vriendin in Etten-Leur en ik ben pas sinds kort serieus aan het kijken naar horloges… Ik was in de veronderstelling dat er maar 2 types waren (stalen band en leren band) maar dat ligt even iets anders :grin:

Op een ander forum (niet horloge gerelateerd) zag ik een foto van een IWC Portuguese, witte wijzerplaat en blauwe wijzers … wat een droom! Toen was ik meteen verkocht… tot ik de prijs zag, want even meer dan een paar duizend euro aftikken voor een horloge vind ik nogal zout als beginnende horloge-hobbyist.

Maargoed, wat nu? Ik heb 2 vragen en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

  1. wie kent een goede horloge zaak in de buurt van Breda? (een standaard juwelier is toch net even wat anders merk ik)
  2. hebben jullie een goed idee voor een goed horloge? De meeste moeite heb ik met de 100 verschillende merken die ik niet kan beoordelen op kwaliteit.

specificaties:
eis
met witte wijzerplaten
datumweergave
leren band
niet te dik

wens
automaat
hij moet liest enigszins tegen een stootje kunnen
qua prijs zit ik rond de 1000 euro te denken, maar het juiste horloge vind ik belangrijker dan de prijs.

4 likes

Welkom op HF! :slight_smile:

Wat bedoel je met tegen een stootje kunnen? Ben je dan meer opzoek naar een sportief horloge zoals een duiker?

Zo maar een sugestie, met blauwe secondewijzer:

5 likes

Jaap, hartelijk welkom!
Mogelijk dat de Seiko SARX 033 dicht bij jouw droomwens zit! Het is hier op het forum een lievelingetje! Onder de duizend euri niet mooier of beter te krijgen; zelfs niet onder de tweeduizend euri, is hier wel beweerd.

Ja, de band is te vervangen door een leren. Bijvoorbeeld van Ko (meest geroemde bandenmaker op dit forum).

3 likes

Dag Jaap,

Ook van mij van harte welkom en ik zou ook gaan voor deze SEIKO SARX033 met jouw specificaties, ik heb het broertje met zwarte dial.

Succes met je aankoop verder en veel read/write plezier hier.

1 like

Welkom hier op het forum. Veel plezier met het verslaafd worden aan het kijken naar klokjes. :sweat_smile:

Wellicht is een Stowa Marine iets voor je?

Succes met de zoektocht!

Edit: ik zie nu dat je een klok met datum zoekt; deze Stowa bestaat ook met datum. :sunglasses:

4 likes

Welkom !!!
Ik zou zeggen de Longines Conquest.
Een leren band kan je er eventueel bij bestellen.
Conquest
:+1:

1 like

Als tegenwicht voor absoluut fraaie seikoklokken mag je ook aan de geweldig fraaie Citizen grand signature serie kijken.
Zie plaat.

Zwitsers en sommige Duitsers ook veel waar voor geld, echter, voor vééél kwaliteit en bescheiden portemonnee kom je bij Seiko en Citizen uit.

Welkom op een dynamisch forum met veel meningen en roering.

Ook kan het leuk zijn om nieuwe klokken die rond de 1000 euro kosten over te slaan en te kijken of je van enkele gerenommeerde HF leden een tweedehands te kopen.
Via pb durf ik je wel een aantal te noemen.

Frank

4 likes

1 like

Om maar even een voorzetje te geven :slight_smile:

2 likes

Hoi Jaap,

Ten eerste, welkom!!

Als je al wat rondgekeken hebt hier, zul je wel gezien hebben dat “wij” vooral mechanische horloges liefhebben. Zowel handopwinders als automaten. Het stukje techniek achter zulk soort horloge spreekt de meeste wel aan hier.

Vervolgens kun je in de aangeboden automaten en handwinders kiezen in variatiet aan modellen en merken.
Denk hierbij aan duikers, dressers, Fliegers, chrono’s en vintage in alle eerder genoemde soorten.

Als ik je een tip mag geven, en ik spreek uit eigen ervaring, probeer eerst eens wat modellen uit die je bijvoorbeeld hier op “Horlogemarkt” van liefhebbers koopt.
Ten eerste, is de kans dat je een miskoop doet bij een forumlid vrij klein.
Ten tweede, zijn het vaak gebruikte horloges waar de “kop” af is en finacieel dus wat aantrekkelijker zijn dan een nieuwe.
Ten derde, zijn de horloges vaak in zeer goede staat.
Ten vierde kun je een hier gekocht horloge vaak ook wel hier weer kwijt zonder heel veel financiële schade.

Door het eventueel dragen en passen van verschillende horloges ontwikkel je een bepaalde smaak, die goed heel anders kan uitvallen dan dat je van tevoren had gedacht…

Het zou dan zonde zijn als je een IWC hebt gekocht, en deze bevalt niet.

Zo ben ik zelf eerst verliefd geraakt op een vintage chrono, en hier beland. Echter nu heb ik er geen 1 meer, en bestaat mijn collectie vooral uit duikers.

Ik zou zeggen succes!!!

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Welkom!

Je hebt al n goeie specs list. Maar ik zou em nog iets uitbreiden om je gerichter advies te kunnen geven. Wat dacht je bv vd diameter vh horloge, en de lug2lug afstand (de afstand vd ‘pootjes’ waar de band aan zit en die aan de andere kant), allemaal zaken die ertoe doen of je n horloge mooi vind uitzien op plaatjes en mooi vind staan om je pols.
En zo zijn er nog meer punten. Kijk anders even op t ehbo in de faq.

1 like

Deze moet je tweedehands wel kunnen vastkrijgen voor 1000 euro.

1 like

In Breda moet je zeker eens langsgaan bij House of Pertijs. Ze verkopen er vooral duurdere merken maar de winkel is prachtig en het personeel vriendelijk. Kopen hoeft niet (meteen).

Schaap en Citroen in Den Bosch oogt wat gedateerd maar het personeel is goed.

Oris heeft veel leuke horloges in jouw prijsklasse, net als Hamilton.

1 like

Kijk vooral even naar Nomos, nieuw over budget maar tweedehands nog wel te doen, echt een fantastische afwerking en zo fraai.

6 likes

Zoooo mee eens!!!
En deze heeft de perfecte kleurencombinatie met geblauwde wijzers

2 likes

Welkom en veel plezier op dit forum.
Wat een ingewikkelde vragen. Persoonlijk vind ik dat je bij Seiko de beste prijs/kwaliteit verhouding krijgt.
Moet er wel zelf bij vertellen dat ik de Seiko die ik heb nooit draag.

Misschien kan dit jaarboek je bij jouw zoektocht helpen.

2 likes

Pertijs in Breda is inderdaad een mooie zaak met vriendelijk personeel. Komt mijn Tag Heuer ook vandaan.

Deze is overigens ook te vinden rond de €1000,- en voldoet volgens mij aan jouw eisen :grin:

Groeten
Rutger

1 like

Welkom hier!

Aangezien je de IWC Portuguese mooi vind zou ik zeggen ga eens naar een Hamilton Jazzmaster kijken. Erg mooie en betrouwbare horloges.

De Hamilton Jazzmaster Maestro Auto Chrono

De Hamilton Jazzmaster Maestro Small Second (ook met lichte wijzerplaat te krijgen)

Verder zijn er tal van mooie horloges te vinden voor rond de €1000,- Ik zou zeggen ga eens naar een goede juwelier en probeer wat verschillende modellen. Ik heb zelf gemerkt dat de diameter en de lug-2-lug afstand erg bepalend zijn in mijn keuze. Zoals @HorloG hiervoor al zei is het misschien interessant om eens bij Nomos te kijken.

Succes met je zoektocht en ga vooral niet over één nacht ijs.

2 likes

In Breda inderdaad house of Pertijs, voor de echt dure horloges, en aan de nieuwe ginnekenweg zit ook een horlogewinkel. (vlakbij die glinsterende rotonde/van coothplein) Ik weet de naam even niet meer, horloge.nl oid, met (mechanische) horloges in het segment daaronder.

En welkom, prima intro!

1 like