Hallo Marco, welkom hier!
Voor zover ik er verstand van heb: kijk goed rond en laat je niet leiden door de bekende merken, maar probeer je smaak te bepalen en te vormen. In de tussentijd ouderwets sparen!
Hallo Marco, van harte welkom op dit zeer gevarieerd en uitgebreid forum.
Het is hier boven mij al een paar keer genoemd… Russische horloges hebben ook hun charme. Oer degelijk met een eigen karakter en absoluut heel erg betaalbaar…
Veel plezier gewenst
Welkom hier en de SOH is een schitterende klok:+1:t4:

Als freelance consultant bedoel ik dan, niet in loondienst.
Volgens mij hoe warmer een land is, hoe meer geaccepteerd het is dat je een mooi horloge koopt. Of iets anders wat mooi is natuurlijk.
Hier kan zoiets afgunst oproepen bij anderen.
Hier moet je vooral “normaal doen; dan doe je al gek genoeg” 
Welkom hier!..ongeveer een jaar geleden werd ik gegrepen door het horlogevirus😊…vooral op Citizen waren mijn pijlen gericht en heb nu bijna de hele geschiedenis aan horloges van Citizen (vanaf jaren 60 tot nu…).De koorts is inmiddels wat gezakt😁 en kijk nu ook naar bv Seiko…maar het is bij mij echt te gortig geworden en ben nu ook actief aan het verkopen…en proberen niets meer te kopen😕.Eigenlijk deze verslavende periode niets gespaard en wil ik nu wel gaan doen en eens naar andere merken te kijken zoals Damasko, Helios,Sinn,Omega waar ik toch mooie tussen vind zitten…dit is wel het duurdere segment maar wil deze toch gaan proberen.Ik ben er dus wel achter dat mijn smaak echt aan verandering(bij mij dan) onderhevig is…
Veel plezier op dit verslavende forum🖒😊
@Bauhaus @tijdig @Pio en @allemaal…
Allerleerste, nogmaals super veel dank, voor alle leuke reacties. Na een stroeve start, kan ik niet anders zeggen dan dat ik nu al de passie van iedereen voel, als het gaat om horloges. Dank ook voor het compliment van werken in de zorg… Ik doe het met veel plezier!
Wat betreft de russische horloges… totaal niet mee bekend… iemand merken of linkjes?
Een horloge is bij ons in de familie, altijd al een ding geweest. Mijn vader wilde altijd een rolex of kocht wel eens een replica. Hij heeft het zichzelf echter nooit gegund in al die jaren om er eentje te kopen.
De pech bij mij is (zoals wel vaker), dat de horloges die ik echt mooi vind en waar mijn hart sneller van gaat kloppen, vaak ook het prijskaartje ernaar heeft. Ik zag net een Frederique Constant voorbij komen, ook erg mooi vond ik.
Laatst zag ik bij een maatje een horloge van Hugo Boss (500euries), ook een schitterend horloge, alleen zou ik die 500euro dan liever bij mijn spaarcentjes leggen om te gaan voor iets anders.
Dan de meest gedurfde vraag/opmerking van de dag denk ik:
- is het heeeel gek als ik bij het aanschaffen van een horloge ook kijk naar de eventuele ‘waardevastheid’?
Absoluut niet gek om naar waardevastheid te kijken. Er is immers zoveel te koop dus waarom niet een mooi horloge kopen waar je blij van wordt en weinig op afschrijft en met wat geluk zelfs nog iets wijzer van wordt.
Als dat voor jou belangrijk is moet je daar zeker naar kijken bij aanschaf! Als je de mogelijkheid open wilt houden om later nog te kunnen switchen naar een ander horloge zonder opnieuw teveel te investeren dus. Maar dat vraagt ook wel goed onderhoud van het horloge (en dat kost ook weer wat).
Persoonlijk probeer ik bij aankoop dermate zeker te zijn dat ik later niet wil verkopen (ook niet voor de fun, ben niet zo’n flipperaar) en zijn mijn horloges doorgaans niet zo duur waardoor waardevastheid niet van belang is - voor mij. Per persoon verschillend denk ik.
Beste Marco,
Welkom op het forum!
Om te beginnen zou ik eerst heel veel lezen hier, dan kom je er vanzelf achter wat bij je past. Over een horloge van 8K zou ik namelijk erg goed nadenken, zeker als het niet op je rug groeit. (En je hebt nu al een prachtig horloge!)
Voor de korte termijn is het toverwoord: “Seiko”!
Voor rond de €200,- koop je een goed en degelijk (automatisch) horloge, dat je onder alle omstandigheden kunt dragen. Ongeveer iedereen op het forum hier heeft wel een SKX007 of SKX009 (gehad). Een echte aanrader om je tweede stap in de horlogewereld te zetten.
Groeten, Paul
Mee eens en dan heb je meteen een leuke beater 
Is een icoon en kan tegen een stootje.