Voorstellen en Vintage Vondst

Dag allemaal,even voorstellen.

Ik ben Marjolijn en sinds een aantal maanden gegrepen door het horlogevirus. Ik val vooral op vintage. Nu ik erover nadenk, mijn sluimerende belangstelling werd wakker gekust door het artikel in de NRC over vintage horloges, ergens afgelopen herfst.
Mijn kennis over horloges voorzover inmiddels aanwezig, komt allemaal van dit leerzame forum, dank voor dit fijne naslagwerk.

Trouwens even terzijde, wat een mannenbolwerk hier of lijkt dat maar zo? Zijn horloges speciaal een mannending door de techniek erachter? Ik ga alleen voor de schoonheid bij gebrek aan gevoel voor techniek…

Zaterdag was ik voor het eerst op de Rikketik en zoals gewend op de rommelmarkt heb ik lekker staan graaien in bakken met meuk. Eén resultaat wil ik graag met jullie delen.


Deze Sorna Sport vind ik zo mooi, hij is best groot, diam. 37mm en vrij dun, ik schat zo’n 9 mm. Die wonderschone cijfers zijn goudkleurig en doen een beetje art-deco-achtig aan. En dan die mooie platte knopjes… Ik val als een blok voor dit horloge hoewel het behoorlijk kapot is helaas, en de kroon hoort er echt niet bij. De achterkant is van messing.

De horlogemaker van Belle Heure in Zeist heeft nog nooit zoiets gezien zei hij.
Hij heeft me een beetje uitgelegd wat wat is. Het is een chronograaf met maar één wijzerplaat. De buitenste rode schaal (Telemetre) is voor de stopwatch, maar als je het knopje voor de stopwatch indrukt dan stopt de klok er gelijk mee, die staat dan stil. Buitengewoon praktisch! Omdat het maar een heel eenvoudig uurwerk is, wat maar één ding tegelijk kan. Ha. En de binnenste blauwe schaal is een tachymeter, om te kunnen zien hoeveel km per uur men loopt of rijdt.
Maar hij zei ook dat een totale revisie waarschijnlijk behoorlijk in de papieren gaat lopen, zo’n 400 tot 500 euro en of dat wel de moeite waard zou zijn… Ik denk dat ik dat er niet voor over heb.

Wat denken jullie?
Mooi of niet?
Bijzonder genoeg om op te knappen?
En zou dat misschien ook ergens (waar dan?) voor minder kunnen?

Ik heb ook nog wat andere dingen gevonden zaterdag, die zijn voor een andere keer.

Groet, Marjolijn

8 likes

Voor € 500,- kan je een Rolex laten servicen,
er is hier vast wel een hobbyist die hem voor € 50,- toonbaar en bruikbaar krijgt. ( of je eerlijk zegt dat het niet de moeite is )

grt. Gerard

1 like

Welkom Marjolijn.

Mooie vondst heb je daar. Die tachymeter die is doorgetrokken tot onder de 60x/h vind ik wel erg gaaf. Maar het feit dat je de hele klok ermee stopt als je de chrono gebruikt is natuurlijk maf. Staat de seconden wijzer stil als hij in klok modus is of springt hij bij start van de chrono eerst naar 0?

Of je het moet opknappen hangt van een paar zaken af. Nummer 1 is hoeveel jij ervoor over hebt. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dit lijkt mij niet een dagelijks bruikbare klok, meer iets voor af en toe. Is hij dan nog 500,- waard? Want voor dat geld kun je een hoop leuk vintage spul kopen wat wel gewoon werkt.

En over dat mannenbolwerk, dat is een beetje hetzelfde als met auto’s, motoren, vliegtuigen e.d–> Machismo :stuck_out_tongue:
Maar daar moet ik ook bij zeggen dat ik van alle genoemde dingen mijn vriendin ook iets af heb kunnen stralen op mijn vriendin, die is alleen niet zo gek dat ze daarvoor op diverse fora rondhangt :wink: Misschien zit het probleem daarin :wink:

Om dit horloge echt te kunnen beoordelen moeten we een foto van het uurwerk zien.
Dwz je moet hem open (laten) maken.
Vanwege de drukkers aan de linkerkant van de kast, denk ik dat er een stiftankerwerk in zit. (ik vermoed EB)
Die worden als minder waardevol beschouwd, maar er schijnen ook stiftankerwerken met chronometer specificaties te hebben bestaan.
Veel plezier met de hobby.

Wat hierboven wordt gezegd klopt. Anders zou het ook niet voor niets in een bak liggen. Meesten weten wat ze verkopen.

Ik zou het zeker niet opknappen voor dat geld. Je ziet dit soort modellen in betere staat voor enkele tientjes.

ik vermoed eenzelfde penanker als in mijn Lings met schijn Chrono, dan zit er gewoon een handrem op de balans,
zodra je de chrono stopzet stopt het hele uurwerkje.

*(foto gejat uit het HF archief)

Welkom! Ik heb (foto is van het web) er een zoals hieronder, een Basis Sport, min of meer hetzelfde horloge. Toont leuk, is niet zoveel waard, maar is voor een horloge zonder jewels nog verrassend accuraat.
Hij maakt wel een enorme herrie, ik heb nog nooit een horloge zo hard horen tikken. En ik moet nog steeds een bandje vinden voor die fixed lugs, want op een nato vind ik hem niet erg tot zijn recht komen.

Welkom op Horlogeforum! Inderdaad echt een mannenclub. Waarom er zo weinig vrouwen rondhangen, hier? You tell me! :wink: Er zijn veel fraaie vintage horloges te koop en veel ervan zijn ook nog eens heel betaalbaar. In aanschaf weliswaar. Een service kost vaak meer dan het horloge überhaubt waard is. Maar is vaak hard nodig. En als er dan ook nog e.e.a. aan de hand is en dus reparaties nodig zijn, dan wordt het snel een behoorlijk kostbare grap. Maar dat weet jij nu ook.
M.b.t. jouw horloge zou ik sowieso een ‘second opinion’ gaan halen bij een andere horlogemaker. Zo krijg je een beter beeld en je leert er vaak ook nog wat van. Weet niet waar je woont. Maar ik ben erg te spreken over Kalle Slaap van Chronoglide. Hij zit in de regio Alkmaar. Verder, of het waard is om zo’n horloge te laten repareren? Alleen jij kunt hierover beslissen, natuurlijk. Sommige mensen willen een horloge ooit nog 'ns kunnen verkopen, zonder hier al teveel verlies op te maken en het liefst een beetje winst. Dat wordt in dit geval een lastig verhaal. Maar als jij dit horloge helemaal geweldig vindt en het gewoon wilt houden om af en toe te dragen, gelden natuurlijk weer heel andere criteria. Verder kan (het is al gezegd) een serieuze, kundige hobbyist misschien ook nog uitkomst bieden. Succes en veel plezier!

Ach mannenbolwer… Als ik als man op het armbandjes en oorbellen forum zit ben ik de enige man :smile:

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat horloges een van de weinige sieraden voor de man zijn. En de techniek er achter mannen erg aanspreekt.

Dag Marjolijn,

Welkom op het forum.
Mocht je dat wensen dan wil ik er wel eens naar kijken.

Voor de telemetre heb je wel de secondenwijzer nodig, maar is niet van de stopwatch, maar daarmee kun je b.v. vaststellen hoever een onweer van je verwijderd is. Je ziet een bliksem(flits), op dat moment druk je de startknop in, de secondenwijzer begint te lopen, zodra je de donderslag hoort, druk je de stopknop in. Het aantal seconden die je dan afleest is een maat voor de afstand waarop de onweer verwijderd is. Het aantal seconden vermenigvuldig je met 300m.
1 tel is ongeveer gelijk aan 300 meter (officeel 343m)

Met vriendelijke groet,
Inca

Welkom!

Hallo Marjolijn, welkom op het HF.

Welkom!

Leuke Sorna :+1:

Welkom Marjolijn!

Er dienen zich wel eens vrouwen aan hier, maar meestal is het verblijf van korte duur.

Taaie kost, horloges :wink:

Mijn beste,

Marjolein, van harte welkom binnen de gelederen van dit veelzijdige HorlogeForum.:watch:

http://myalbum.com/photo/WENDrgfkRo6O/550.jpg

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Dank voor jullie reacties.
De aanschaf was maar 8 euro, daarvoor hoefde ik het niet te laten. Maar ja, ik kan wel leuke ouwe meuk uitzoeken, maar het is wel de bedoeling dat het een keer gaat werken. En daar breekt mijn gebrek aan techniek me op.

Zbignjew, Opwinden gaat wel, maar bij een andere stand van de kroon draaien de wijzers dan als een dolle terug totdat de spiraal weer ontspannen is. Gelijk zetten van de grote en kleine wijzer is mogelijk. De secondewijzer reageert dan niet.

Maurits,
Carpe_tempus
Foto’s uurwerk bijgevoegd.


TagEd Ik woon vlakbij Utrecht maar ik ben al wel een keer bij Kalle Slaap geweest. Hij heeft op dit moment een paar horloges van mij onder handen. Ik ben al van plan om met de Sorna bij hem langs te gaan als ik het spul ga ophalen.

Inca Ik maak graag gebruik van je aanbod.

Marjolijn

1 like

Inca ik maak graag een keer gebruik van je aanbod maar eerst wil ik nog bij Kalle Slaap langs.
Marjolijn

Welkom Marjolijn,

Inderdaad een fraai horloge, hoewel ik niet veel met vintage horloges heb.
De cijfers zijn inderdaad erg mooi. Of dit horloge het waard is moet jij voor jezelf bepalen. Natuurlijk is er het zakelijke, rationele antwoord. Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden omdat ik er geen verstand van heb. Dan is er het emotionele antwoord. Die vraag kan ik ook al niet beantwoorden. Ik weet niet welke waarde jij, persoonlijk, aan dit horloge wil toekennen.

Succes met je overwegingen en veel plezier op dit forum.

Groet,
Arvid

Omdat het maar een heel eenvoudig uurwerk is, wat maar één ding tegelijk kan. Ha

Een echt mannending in dit mannenbolkerk dus.
Welkom, trouwens.

1 like

Het uurwerkje is een met pen-anker uitgevoerde Baumgartner 677 of 680, waarvan waarschijnlijk het ankerrad defect is.

Met vriendelijke groet,
Inca