Ruim een maand geleden had ik nog nooit van dit forum gehoord. Nu zie ik op m’n profiel “37 dagen bezocht, 23u leestijd, 450 topics bekeken en 11,9k berichten gelezen.” What happened?
Een paar maanden geleden met een paar vrienden een lang weekend weg. Na m’n tienerjaren (>20 jaar geleden) eigenlijk nooit meer een horloge gedragen, maar om nu toch eens wat om de pols te hebben “voor de gein” een vintage Casio van een paar tientjes aangeschaft. Twee maanden later zat die Casio nog steeds, iedere dag, om m’n pols. Tijd voor een “echt” horloge dus.
De wereld van horloges bleek best overweldigend voor een niet ingewijde. Zelfs al binnen één merk, laat staan als je alle merken overweegt. M’n zoektocht begon bij Tissot. Dit kwam na wat oriënteren uit de bus als een goed value for money merk, met een mooie collectie (PRX en PRC200 spraken me aan). En met de meeste modellen <€1000 leek me dat prima instappen.
Na wat googlen kwam ik bij toeval uit op een post van @Paul-V hier op het forum met een mooie PRC200 met zilver/champagne dial. Deze bleek niet meer leverbaar, maar de kennismaking met dit forum was gemaakt. De rest, zie statistieken hierboven, is geschiedenis…
De eerste aankoop is uiteindelijk geen Tissot geworden. Het zijn twee populaire andere modellen geworden. Een Seiko 5KX en een Casio(ak) GA-2100. Beide in gangbare uitvoering: een blauwe SRPD51K1 en een “all black” GA-2100-1A1ER. Plaatjes onderaan dit bericht.
Met name de Seiko bevalt uitstekend. Mooi ontwerp, prima afgewerkt, solide band, automaat, accuraat en ook nog day/date functie. In het bijzonder mooi vind ik de subtiele sunburst - de dial heeft afhankelijk van het licht altijd een net wat andere kleurschakering. Voor €240, nieuw, vind ik de value for money waanzinnig. Ik heb hem dagelijks om en vind het een uitstekende instapper. Toch denk ik niet dat hij voor altijd is. Ik vind hem net wat lomp (tikketje zwaar, de kast wat hoog, en hij kan nèt om m’n 17cm pols). Verder vind ik de markers op de dial en wijzers wat cartoony/kinderachtig, en de bezelrand wat grof. Hij mist voor mij net wat finesse…(…en ik had bij nader inzien liever de net uitgebrachte GMT gehad - toch wel erg handig met reizen - al is dat ook weer geen must bij een eventuele opvolger).
De Casio gebruik ik voor sporten en zwembad. Geinig ding. Het ontwerp bevalt me wel. Deze zwarte uitvoering is niet zo goed afleesbaar, en ik vind het menu systeem ook niet erg intuïtief. Toch weet ik nu al dat hij m’n collectie (mag ik daar al van spreken?) nooit gaat verlaten. Voor klussen (doe ik niet), festivals (dat dan weer wel) of ander “ruig” gebruik is het handig om zo’n G-shock in de kast te hebben.
So what’s next. Sowieso eerst de komende maanden wat meer uren met de Seiko maken, meer inlezen en op den duur eens wat modellen gaan passen. Ook niet onbelangrijk: budget bepalen. Ik heb op dit moment met name een zwak voor IWC (heeft m’n vader altijd gedragen) en Tudor (vóór m’n zoektocht nog nooit van gehoord, maar bijna de hele collectie vind ik mooi, en een prettig prijspunt in deze gategorie). Ik merk dat hoe langer ik me inlees, hoe meer modellen en stijlen ik kan waarderen.
Belangrijke vraag blijft nog of ik wel met een horloge van een paar duizend piek wil rondlopen. Met name ivm risico op diefstal en schade en daarmee de zorgen die je bij zo’n aankoop erbij krijgt. En in mindere mate toch ook wel het mogelijke (onbedoelde) signaal dat zo’n duur horloge kan afgeven aan de buitenwereld. En tsja, hoeveel plezier ik al niet van die “simpele” Seiko heb… gaat >10x de kosten ook significant meer plezier opleveren? Verder vind ik juweliers doorgaans geen prettige zaken, maar heb ik wel gemerkt dat foto’s niet altijd een juist beeld geven.
Reden genoeg dus ook om het toch bij de Seiko te houden. Het kan nog alle kanten op. Ik meld me weer als ik weer wat verder ben of een concrete vraag heb. Tot die tijd blijf ik met veel plezier meelezen met de experts hier.
Groet, Bas (38 jaar, vrouw en dochter, Amsterdam, werk in het bedrijfsleven)