Voorstellen nieuw lid

Goeiedag mede horloge-ethousiasten,

Graag zou ik dit bericht willen gebruiken om mijzelf even voor te stellen op dit forum.
Mijn naam is Maurits, een International Business student uit Groningen met natuurlijk een grote passie voor horloges en uurwerken. Op dit forum hoop ik voornamelijk nuttige informatie op te doen met betrekking tot reparaties en hopelijk kan ik mijn eigen steentje ook bijdragen! Ik ben erg geïnteresseerd en ambitieus om het vak te leren, maar kan helaas niet een cursus uurwerkmaker volgen naast mijn opleiding. Tenslotte ben ik ervan overtuigd dat men via fora als deze een heel eind kan komen voor de basic onderhandelingen.
Binnenkort start ik met mijn eerste serieuze operatie op mijn ETA 2824-2 uurwerk; de befaamde keyless works fix. Volgens velen is dit goed te doen, echter wordt dit voor mij de eerste keer om zelfs de wijzers en wijzerplaat van het uurwerk te verwijderen. Het gereedschap is momenteel onderweg naar Nederland, dus ik wacht met smart op de postbode!

Mochten er nog actieve leden op dit forum zijn uit de omgeving van Groningen, dan hoor ik het graag!

Groeten Maurits

7 likes

Dag Maurits,

Leuk, nog een Groninger!
Ik wens je veel plezier op het forum.
Uurwerktechnisch stel ik niks voor maar er zijn hier genoeg leden met veel uurwerkkennis.

Groeten van een 2e-jaars Bedrijfskunde student aan de RUG :wink:

1 like

Welkom op Horlogeforum! Ben zelf geen sleutelaar. Maar er zijn meerdere leden die hier al enige of zelfs behoorlijk wat ervaring mee hebben. Dus ongetwijfeld zul je hier een antwoord vinden op je eventuele vragen. En meteen even 'n tip; gebruik niet je eigen naam en woonplaats. Dit forum is voor iedereen toegankelijk. Je kunt dit waarschijnlijk nu nog zelf uit je intro verwijderen. Verder ben ik benieuwd naar je huidige horloges en foto’s zijn we hier ook gek op! Veel plezier hier op HF!

1 like

Welkom.

Maurits, welkom op het HF !

grt. Gerard

1 like

Welkom. Hier kun je zeker wat meer kennis opdoen.

Wat een boel Groningers!

Hier een 1e jaars Bedrijfskunde student :wink:

Welkom Maurits!

Welkom :grinning:

Welkom. En succes

Welkom en suc6 met je ETA 2824-2 operatie :+1:.

Welkom , veel succes en knutsel genot

Leuk Maurits, in ieder geval een mede noordeling. Ik kom uit Meppel. En sleutelaars zijn altijd welkom.
Veel plezier bij het forum!

Mijn beste,

Maurits, van harte welkom bij dit energieke, leerzame doch ook gezellige HorlogeForum.:watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

het 2824-2 keyless works puzzeltje oplossen?

Hier een paar tips.

Leg het uurwerkje niet op de rotor maar op een standaardje of iets zodat het werkje stabiel ligt.

Ik neem maar aan dat de puzzel nu door de war ligt en de stift uit het uurwerk ligt.

Dit is de eerste schroef die je moet verwijderen.

Dit is de 2e

daarna zie je dit en kan de hel beginnen.
Als de onderdelen zo staan heb je al voor elkaar dat je werkje weer loopt en de datum kan stellen.

Lukt het de eerste keer niet,even je frustratielevel weer op nul en weer gaan…dit blijven herhalen tot je het voor elkaar hebt.

Je eerste 6 pogingen gaan fout…op zeker…frustraties?..hell yeah…blijven klooien.
Als je het door hebt is het inderdaad een eitje.

sucses

2 likes

Maurits, welkom hier op het forum. Ik als zoon van een Groningse Pabbe en Moeke had bij diverse malen bezoek aan “Stad” verwacht veel Gronings dialect te horen, maar nagenoeg niks! Alleen op een marktje hoorde ik het bekende dialect, maar dat waren dan ook marktkooplui uit omringende dorpen. Mijn vader was van oorsprong “Stadjer” en mijn moeder kwam uit het Westerkwartier (ten Westen van de stad) Ze leven al jaren niet meer, maar heb nog steeds connectie met de provincie i.v.m. veel familieleden daar.
Zij komen nagenoeg nooit naar Gelderland waar ik woon, want dat vinden ze eng en niet vertrouwd en vluchten dan gauw weer het hoge noooorden… :joy:

De èchte Groningers zeggen als ze je ontmoeten’ Moi!

1 like

Hey Maurits! Welkom. Woon zelf in Groningen en heb dezelfde studie gedaan :slight_smile:

Hartelijk dank voor de info! Ik heb al enige frustratie ondervonden, dit zal er vast en zeker weer aankomen. Qua materiaal ben ik zo goed als bevoorraad; ik heb een Bergeon 4040 uurwerkhouder en de nodige pincetten en schroevendraaiers, plus wat overig materiaal. Hiermee moet het proces met wat geduld zeker mee lukken. Ik zal de keyless ook voorzien van wat KT22 zodat het soepeltjes blijft lopen. Over het proces zal ik zeker wel even een topicje plaatsen om de geïnteresseerden op de hoogte te houden.

Goed materiaal is al het halve werk en met wat geduld zal het zeker lukken.
Het is wel het meest irritante onderdeel van dit uurwerk om weer te klaren…

Welkom en veel leer- plezier hiero :slight_smile:

Welkom Maurits!