Voorstellen plus vraag

Goedenavond!

Sinds een paar weken ben ik aan het rondneuzen op dit forum en zie ik veel moois voorbij komen. Ik ben op dit forum terecht gekomen in mijn zoektocht naar een Seiko Sumo en stuitte op een mooi vergelijk gemaakt door Candide:
Candide’s Watch Review: Seiko Turtle VS Seiko Sumo

Ik besloot dus de Sumo te kopen en vond een scherp geprijsd en nieuw exemplaar op Ebay. (SBDC031)
Erg blij mee!!

Mijn horloge geschiedenis is niet zo groot. Ben al jaren erg tevreden met een Citizen Nighthawk. In mijn ogen nog steeds een hele mooie klok!
Daarnaast heb ik een aantal ‘design’ klokjes in mijn bezit zoals een: fossil, d&g, icewatch, timex. Niks speciaals verder. Deze ben ik een beetje aan het opleuken dmv andere straps.

Na de aanschaf van de Sumo ben ik echter verliefd op/verslaafd aan duikers. Met name Seiko/Citizen duikers spreken mij erg aan. Zo kwam ik een paar dagen geleden een leuke Citizen duiker tegen op MP en heb deze gekocht. De verkoper gaf aan dat deze lang niet meer gebruikt was en nu ook niet meer liep. Dat kloptte :wink:

Het gaat om het volgende horloge: Citizen BL7000-09E. (Eco-drive)

Wat is er aan de hand:

  1. Loopt niet. Wellicht nieuwe condensator bestellen.
  2. Kroon in stand 3 (tijdaanpassing) werkt niet. Je voelt wel een klik maar wijzers bewegen niet. (Zou normaal vloeiend moeten draaien in deze stand lijkt mij)
  3. Kroon in stand 2 (datumaanpassing) klikt ook maar datum wijzigt niet.
  4. Kroon in stand 1 (start stand) zorgt bij draaien voor wijzigen functie. Dit werkt nog.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en of dit te repareren valt? Alle tips zijn welkom!
Lijkt dat de aandrijfas van de kroon niet meer goed uitgelijnd is met het uurwerk. Misschien dat iemand op dit forum ernaar zou kunnen kijken?

Alvast bedankt!
Fopfodey

4 likes

Welkom en veel plezier op dit forum!
Kan je niet helpen met je horloge. Maar neem aan dat er genoeg leden zijn die er wel iets zinnigs over kunnen zeggen.

1 like

Dankje, zal zeker goedkomen!
Lopen hier genoeg experts rond geloof ik zo :sunglasses:

Van harte welkom :clap:

Pieter.

1 like

Kleine fotoreportage van de collectie (links de defecte Citizen)

4 likes

Welkom.

2 likes

Welkom :smiley:

1 like

Welkom op dit mooie forum .

1 like

Welkom! Kan je helaas niet helpen met de Citizen!

1 like

Welkom hier.

Als ik dat google kom ik verbazingwekkend veel horloges tegen. Gaat het om deze?

Dat zou voelen alsof er toch meer met het uurwerk aan de hand is dan een rotte capacitor. Wellicht is de capacitor gaan lekken en is het uurwerk daarmee vastgeroest, wellicht heb je gelijk over de kroon, maar zonder het gezien te hebben is het allemaal koffiedik kijken. Dus moet de kast open.

Ik weet niet hoe het contingent van horlogemakers hier op het forum, zoals @PeterLC, met Eco Drive quartz omgaan, of ze dat doen en of ze de onderdelen er voor kunnen krijgen. Ik neig er naar om je aan te raden naar een Citizen dealer te gaan en 'm gewoon door Citizen te laten revideren.

Bijkomend voordeel van de horlogemaker / Citizen weg is dat ze dan direct nieuwe pakkingen in het horloge kunnen gooien, da’s bij een duiker die lang heeft stilgelegen een belangrijke.

Dat had ik ook ooit. Voor ik het wist had ik een witte stargate, SKX, Citizen Promaster, Baby Tuna en een Squale. Drie jaar verder begrijp ik niet wat me bezielde, is de Stargate weg, zou ik van de Baby Tuna en SKX af willen en is alleen de Squale nog een mooi horloge in mijn ogen, en ben ik totaal uitgekeken op alle Duikers. Inclusief marinemasters, omega’s, rolex subs en blancpains.

Kortom: Er komt waarschijnlijk voortschrijdend inzicht. Koop niet direct teveel van één ding, maar doe rustig aan.

1 like

Welkom op dit forum! Ik kan je helaas niet helpen met je horloge.

1 like

Welkom hier! Veel plezier! :+1:

1 like

Welkom en veel plezier hier.
Ik zou net als @Fate_Amenable_To_Change aanraden even een officiële Citizen dealer te bezoeken. Ik heb daar ook goede ervaring mee. De dealer stuurt hem dan kosteloos op en je kunt vooraf een prijs bespreken wat het mag kosten. Schatten ze de kosten hoger dan komt die gewoon terug en kost het je meen ik niets. Altijd beter dit soort horloges bij de fabrikant te laten servicen.

Ik heb zo promaster titanium radio controlled eco drive, oftewel een horloge wat een hele zin kost om op te schrijven :joy: Die is laatst nog prima geserviced en weer waterdicht gemaakt voor zo €80,-

2 likes

Als ik dat google kom ik verbazingwekkend veel horloges tegen. Gaat het om deze?

Ja klopt! Zie ook mijn bijgevoegde foto (paar reacties hierboven) Het is de linker.

Dat zou voelen alsof er toch meer met het uurwerk aan de hand is dan een rotte capacitor. Wellicht is de capacitor gaan lekken en is het uurwerk daarmee vastgeroest, wellicht heb je gelijk over de kroon, maar zonder het gezien te hebben is het allemaal koffiedik kijken. Dus moet de kast open.

Ik heb hem gisteren nog even snel opengemaakt en alles ziet er netjes uit. Capacitor/batterij is droog en verder geen roest/aanslag op het uurwerk. Zal snel even foto’s toevoegen!

Ga dan maar zsm langs een officiele dealer. Hopelijk valt het mee…

Dat had ik ook ooit. Voor ik het wist had ik een witte stargate, SKX, Citizen Promaster, Baby Tuna en een Squale. Drie jaar verder begrijp ik niet wat me bezielde, is de Stargate weg, zou ik van de Baby Tuna en SKX af willen en is alleen de Squale nog een mooi horloge in mijn ogen, en ben ik totaal uitgekeken op alle Duikers. Inclusief marinemasters, omega’s, rolex subs en blancpains.
Kortom: Er komt waarschijnlijk voortschrijdend inzicht. Koop niet direct teveel van één ding, maar doe rustig aan.

Bedankt voor je advies! Ik wil deze duiker graag aan de praat krijgen en dan laat ik het er ook even bij :).
Wellicht ooit nog een mooie vintage duiker… Die hebben toch ook wel wat (oude Citizen duiker of een Vostok en deze wat opleuken :slight_smile:

Bedankt allemaal voor het warme welkom!

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom bij deze enthousiaste club van Horloge-Passionisten!!
Ik wens je hier een aangename tijd.:watch:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Welkom op dit leuke en vooral leerzame forum✌🏻

1 like

Welkom op ons mooie forum.

1 like

Even een update:

Gisteren een aantal juweliers bezocht en het horloge laten zien.

Ze kunnen het allemaal alleen opsturen. Zelf ernaar kijken doen ze niet. Bij de ene moet je €20 betalen alleen om het te versturen, dan wordt het horloge bekeken en krijg je een kostenopgave, terugsturen kost je weer €20. (nogal dure verzending :wink:)

Bij andere was het een stuk duidelijker: €15 euro voor versturen (heen en terug samen) dan zou Citizen het horloge bekijken en een kostenopgave geven. Alleen gaven zij aan dat alleen de capacitor (Panasonic MT920 Capacitor) vervangen al snel 50-60€ kost. Is er een manier om de mijne te controleren op functie? Ik heb hem er al uit gehad en er zit geen corrosie op en hij lekt niet. Ik zou namelijk graag willen weten dat deze in orde is en zo niet koop ik er eentje zelf (iemand nog eentje liggen of een tip waar te bestellen??)
De juwelier dacht ook dat de pen van de kroon niet meer goed uitgelijnd is met het uurwerk. En staat het uurwerk waarschijnlijk nog in de tijd aanpassing modus en draait ie daarom niet. Maar goed kan ook echt stuk zijn.

Kan hier niemand naar kijken :blush:?? Repareren (poging tot) zou top zijn maar wanneer ik alleen al weet wat er aan mis is zou ik al geholpen zijn! Dan weet ik of het de inverstering van de reparatie waard is.

Greetz!
Fopfodey

Update:
Via AliExpress nieuwe capacitor besteld. Deze zal deze maand ergens wel arriveren. Ik zal deze dan eerst plaatsen en kijken wat er gebeurt. Mocht er dan (na flink wat zonuren) geen beweging in zitten stuur ik hem op naar Citizen.

Wordt vervolgd!

Vandaag de nieuwe capacitor geïnstalleerd. Ennnnnnn hij doet het weer!:sunglasses: Net even alles opnieuw ingesteld en alle functies werken naar behoren. Het gedrag van de kroon is dus toch normaal. De uur- en minutenwijzer draaien automatisch door dus worden niet 1op1 met de kroonactie gecontroleerd. Top klokkie voor een prikkie!

3 likes