Candide's Watch Review: Seiko Turtle VS Seiko Sumo

Nadat @TagEd in zijn uitstekende review de nieuwe Seiko New Turtle (hierna: Turtle) het had laten opnemen tegen de Seiko SKX007 (en de Turtle tot winnaar uitriep), dringt de vraag zich op hoe de Turtle zich verhoudt tot die andere midrange duiker van Seiko, de Sumo. Want laten we wel zijn, met 44mm diameter, opgelegde indices, een prima bracelet en een hacking & winding uurwerk, en vooral een ‘nieuwstaat tweedehands’ prijs van 275 a 300 euro, staat de Turtle misschien wel net zo dicht bij de Sumo (375 a 400 euro) als bij de SKX007 (160 a 175 euro). Tijd voor een vergelijk.

Uiterlijk
De Sumo is al weer een tijdje (2007) op de markt, meer specifiek de SBDC001 (zwart) en de SBDC003 (blauw, ook wel bekend als ‘Blumo’). Inmiddels is er een tweede generatie Sumo uitgebracht (SDCD031 en SBDC033), die is voorzien van het Prospex logo (een X) op de dial waar op zijn zachtst gezegd niet iedereen over te spreken is. Ook maakten de cursieve schreefletters van ‘automatic’ plaats voor wat hardere, schreefloze letters. Op WUS, HF en Uhrforum is de algemeen geldende opvatting dat de oude Sumo mooier is dan de nieuwe, en daar kan ik me geheel in vinden.

De Turtle is een reissue van de oude Turtle van Seiko (6309) en is sinds kort op de markt. Er zijn - los van de limited editions - vier versies. Een zwarte (SRP777), een donkerblauwe (SRP773), een Pepsi versie met rood-blauwe bezel (SRP779) en een zwarte met goudkleurige accenten (SRP775). In deze review heb ik de beschikking over de donkerblauwe uitvoering. Met de typische schildpadden kast springt vanzelfsprekend het meest in het oog, als knipoog naar het verleden. Ook als je deze heritage elementen loslaat is de Turtle natuurlijk ook ‘gewoon’ een aantrekkelijke sportieve duiker.

Formaat en draagcomfort
Met een diameter van 44mm en veel ‘bolle’ design elementen doet de Sumo zonder meer zijn naam eer aan. De lug to lug van 52 mm is fors, maar door de gebogen lugs verrassend goed te doen ook op een wat minder stevige pols. De bandaanzet is - voor dit formaat een verrassende - 20mm. Dit wordt door een aantal horlogeliefhebbers als wat storend ervaren en soms ‘opgelost’ met een aftermarket bracelet die na de 20mm bandaanzet verbreed naar 22mm.

De eveneens 44mm diameter Turtle heeft een kortere lug to lug afstand van 48mm en is dus in verhouding tot de Sumo wat minder lang. De Turtle heeft een 22mm bandaanzet, wat iets meer past bij dit formaat horloge. Althans, dat zou je in eerste instantie zeggen. Want door de wat ronde kastvorm, heeft de Turtle eigenlijk - hoewel minder in het oog springend - een beetje hetzelfde ‘probleem’ als de Sumo; een wat smalle band op een wat brede kast. Net als bij de Sumo geldt voor de Turtle dat je beter een wat grotere pols kunt hebben om deze klok esthetisch verantwoord en comfortabel te kunnen dragen.

Kast
De looks en afwerking van de kast van de Sumo is zonder meer beter dan die van de Turtle. Een deels in de kast verdwijnende bezel, het lijnenspel aan de zijkant, de afwisseling tussen gepolijste en brushed delen, het is echt - zeker in deze prijsklasse - bijzonder mooi gedaan. De gesigneerde kroon is eveneens prachtig.

De Turtle doet qua kast absoluut een stap omhoog ten opzichte van de SKX007, maar kan niet tippen aan de afwerking en lijnen van de Sumo kast. Daar zet hij wel weer wat tegenover natuurlijk, namelijk een bijzonder eigen gezicht en de - misschien wel het belangrijkste - de ‘heritage’ van de oude Turtle. Een gesigneerde kroon ontbreekt helaas.

Bezel
Beide bezels hebben 120 clicks en laten zich trefzeker uitlijnen (hoewel dat per exemplaar schijnt te verschillen). Het lettertype op de bezel van de Sumo is wat boller en de ‘tandjes’ op de bezelrand zijn wat strakker dan die op de Turtle. Bij deze bezelrand lijkt het alsof het uit twee rijen tandjes bestaat ende cijfers op de bezel inlay van de Turtle zijn weer strakker zijn op de inlay van de Sumo.

Wijzerplaat
De Sumo heeft bolle chroom omrande opgelegde indices, inclusief de beroemde ‘camel toe’ op twaalf uur en het eerder genoemde cursieve lettertype op de van mooi contrast voorziene wijzerplaat. De wijzers zijn puntig en hebben een mooi eigen design. Het datumwiel is wit, wat de afleesbaarheid ten goede komt en omdat de index is weggelaten op drie uur ook niet storend in het ontwerp. Ook de cijfers op de bezel zijn dik qua lettertype en passen helemaal in het ‘vette ronde’ karakter van de Sumo.

De Turtle is wat simpeler en strakker qua wijzerplaat. De indices zijn niet chroom omrand, wel opgelegd, waarmee de Turtle zich meteen onderscheid van de SKX, die een geprinte wijzerplaat heeft. De indices lijken qua looks sterk op die van de SKX007, maar de 3, 9 en 12 zijn wat hoekiger uitgevoerd. De Turtle heeft in tegenstelling tot de Sumo ook een dagaanduiding. Door de index voor 3 wat langer te maken, heeft Seiko er voor gezorgd dat deze relatief grote dag/datum, esthetisch niet de boel in de war gooit. De Turtle heeft de onvermijdelijke X op de wijzerplaat, die mij op de een of andere manier hier een stuk minder stoort dan op de nieuwe Sumo. Misschien komt het omdat de Turtle als geheel een moderne uitgave is van een bestaand horloge, terwijl de X op de Sumo wijzerplaat de enige aanpassing is op het nieuwe model.

Lume is natuurlijk iets waarmee je bij Seiko normaal gesproken wel goed zit. De Sumo is met het Monster zo’n beetje de benchmark als het gaat om felle en langdurende lume.

Ook de Turtle is voorzien van een flinke laag superluminova, feller dan de SKX007, maar minder dan de Sumo. Het is qua kleur blauwer dan de lume van de Sumo. De bezelmarkers zijn niet lumed, dit is reflectie van het blauwe licht van de lume op wijzers en wijzerplaat.

Bracelet
De bracelets zitten zowel qua looks als kwalitatief heel dicht bij elkaar. Bij de Sumo komt de middelste baan schakels iets omhoog uit de band, bij de Turtle is dit vlak. Qua kwaliteit van de materialen en afwerking van het staal ontlopen ze elkaar voor zover ik kan zien en voelen nauwelijks. Dit geldt ook voor de - niet geweldige - sluitingen van beide horloges. Al met al heeft de Sumo band iets meer luxe uitstraling dan de wellicht iets meer tool bracelet van de Turtle.

Uurwerk
Beide horloges hebben een hacking & handopwindbaar uurwerk met 21.600 bph, in de Sumo tikt een 6R15 kaliber, in de Turtle de bekende 4R36, de opvolger van de ‘oude’ 7S26, die niet hackt of handmatig opwindbaar is en nog te vinden is - we ontkomen er niet aan om die er af en toe bij te slepen - in de SKX007. De secondewijzer van de Sumo lijkt vloeiender te lopen, maar dit kan doordat de secondewijzer van de Turtle heel dun is en die van de Sumo niet, wat de boel kan vertekenen zo realiseer ik mij.

Conclusie
Laat ik beginnen te zeggen dat beide horloges dusdanig een eigen gezicht hebben dat ze prima naast elkaar in de horlogekist kunnen. Zeker gelet op de verschillende kleurstellingen waaruit je bij beide modellen kunt kiezen. Maar wat als je nu echt moet of wilt kiezen tussen deze twee, wat zijn dan de afwegingen? Uitzoomend is de Turtle een uitstekende middenweg tussen de Sumo en de SKX007. Zowel qua prijs - honderd euro duurder dan de SKX007, honderd euro goedkoper dan de Sumo - als qua afwerking van de kast. Ook het 4R36 uurwerk staat tussen de 7S26 van de SKX007 en de 6R15 van de De Sumo in.

De Sumo scoort met het lijnenspel en de afwerking van de kast, de toch betere en - zeker als je van groen houdt - klassiekere Seiko lume en de rankere kast. Ook is het uurwerk (in ieder geval op papier) beter en heeft hij een bijzonder mooie gesigneerde kroon. De Turtle heeft daarentegen het eigenzinnige van de schildpadden kast, de 22mm bandaanzet en zijn gunstigere prijs.

104 likes

Mooi stuk weer Ide! Ik kan me helemaal aansluiten bij jouw bevindingen. Ik denk dat er wel een turtletje naast de sumo gaat komen.

1 like

Fijn opstel wederom! :thumbsup:
Die turtle is al onderweg.

1 like

Weer keurig geschreven Ide! :+1:t2:

1 like

De Turtle is meer naar mijn persoonlijke smaak. Mooie vergelijking :ok_hand:

1 like

Ze worden steeds beter! Goed gedaan, leest lekker weg zonder al te joviaal te worden.
Goed bezig. Krijg meteen Sumo jeuk…

2 likes

Mooi beschreven!

Kastvorm en -afwerking van de Sumo / Blumo spreekt mij veel meer aan, maar dat is puur een kwestie van persoonlijke smaak

Prijs/kwaliteit van allebei is top.

1 like

Prima review Ide!:+1:

1 like

Mooi en goed geschreven review, ik heb zelf de beide Sumo’s en een Turtle en heb de SKX al die tijd uitgesteld maar ben bang dat ie er nu ook moet komen.

1 like

Wat een top essay weer Ide, waarvoor mijn welgemeende complimenten.:thumbsup:
Jeetje man, nogmaals twee dikke duimen. :thumbsup::thumbsup:
Ikzelf denk dat ik leuke horloge’s heb, maar I’am still in love met mijn dikke vriend,

4 likes

Goede review!
Begin nu spijt te krijgen dat ik de padi-turtle niet hen gepreorderd… thnx! :unamused:

:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Mooie review over twee mooie klokjes, zal toch ook eens aan de Turtle moeten!

1 like

Goed bezig Ide, heb het met veel plezier gelezen :thumbsup:

1 like

Naast mijn twee Sumo’s gaat er zeker ook een Turtle komen. Alleen nog uitvinden welke precies.
Leerzame review in elk geval.

1 like

Gereviewde klokjes gaan traditiegetrouw weer het verkoopgedeelte op :wink:

De Sumo is al gereserveerd trouwens haha!

1 like

Mooie review, leuk om te lezen! :+1:

1 like

Goede review zeg​:+1::+1:

1 like

@EricPP als leermeester ?. :wink:

2 likes

Prima review!

1 like

Toppertje Ide. En voor het kleurenpalet nog even de volgende plaatjes, waarvan de Batman vh internet is gejat.


1 like