Hoi, ik ben Quinten. Hou van Vintage, dus Quintage leek me voor de hand liggen als gebruikers naam.
Wellicht hebben jullie mij al eens voorbij zien komen. Live zelfs op de afgelopen Rikketik met die grote bolderkar voor mijn dochter en anders binnen een aantal topics. Ik ben al even een beetje aan het rondkijken op het forum en verdiep me steeds meer in de horlogerie.
Horloges zijn er in mijn leven niet altijd geweest. Soms vond ik het juist fijn om helemaal geen horloge te dragen. Vond het niet belangrijk om voortdurend aan de tijd herinnerd te worden. Op andere momenten was ik juist wel erg geĂŻnteresseerd in het âenige sieraad voor de manâ, zoals ik het altijd noemde.
Volgens mijn moeder heb ik die liefde voor uurwerken van mij opa, haar vader, georfen. En zijn broer was nog doller op klokken, die had het hele huis in Vinkeveen aan het water helemaal vol staan met klokken. Ze moesten allemaal goed lopen en eens in het uur kreeg je een waar orkest aan klokkenspel.
Nu ben ik al enige tijd weer volop aan het verzamelen en begon ik eigenlijk met de âechte merkenâ. Ik kocht een gouden Omega automaat uit de jaren 70, een IWC uit de jaren 60 en twee leuke Longines tijdens veilingen. En ik wilde heel graag een vintage Breitling om langzaam aan de merken collectie te bouwen. Toch begon ik gedurende mijn zoektocht ook te wennen aan andere echte merken zoals Seiko, Citizen en bijvoorbeeld Bulova. Snob als ik was vond ik het âechte werkâ toch eigenlijk wel leuker. Een Rolex hoefde niet persĂ©, ik probeerde er alleen wel al lang eentje voor mijn vrouw te kopen.
Het is leuk om bij jezelf te ontdekken dat door het verdiepen in horloges je dus ook meer respect krijgt voor de âsimpelereâ merken. Er zit ook daar zo veel geschiedenis achter dat het net zo leuk maakt. Op dit moment heb ik daarom verschillende vintage horloges van ook Ricoh, Bulova, Tag Heuer, Seiko en Citizen.
Op een gegeven moment kwam ik steeds meer aangepaste Seikoâs tegen. Ik was opzoek naar een goede Seiko SKX013 en ontdekte dat dit een perfect horloge was voor de Modding scene. Dat zijn dus eigenlijk kit bouwers die van bestaande horloges iets nieuws maken. Vaak wel een rechtstreekse kopie van een duurder horloge dus dat maakte het voor mij direct minder interessant.
Nu kwam ik gisteren een Seiko Mod tegen die ik toch wel erg tof vind. Het is niet een rechtstreekse kopie van een horloge (of heb ik het mis?) maar je ziet wel duidelijk inspiratie.
Nu wil ik mijn collectie eigenlijk niet âvervuilenâ met nep spul maar twijfel toch of één Mod niet het proberen waard is als hij tegen de juiste prijs kan. Even ervaren hoe dat nou voelt. Wat vinden jullie?
Leuk om hier op het forum actief te kunnen zijn. Ik leer jullie graag kennen!