Voorstellen & wat vinden jullie van Seiko Mods?

Welkom Quintage. Veel plezier hier.

1 like

Dankjewel!

Vostok verkoopt online ook alles om te modden: kasten, wijzerplaten, wijzers, bezels… En zo blijft een gemodde Vostok ook een echte Vostok.

Welkom en veel plezier!

1 like

Welkom op het forum.
Het belangrijkste is dat je geniet van je hobby.
Mods of niet. Geniet van je zelf mooi vindt.

2 likes

:100:

1 like

Welkom op HF,
Veel plezier met je reis .

1 like

1 like

De term Seiko mods wordt tegenwoordig grootschalig misbruikt voor een scam om fakes te verkopen. Het modificeren van Seiko horloges was vroeger best leuk en onschuldig. Wat voor veel mensen tegenwoordig een Seiko mod genoemd wordt heeft helemaal niks met Seiko’s te maken en is pure oplichting en inbraak op het merkenrecht en dus illegaal.

1 like

Heel gaaf!

1 like

IS NIET ORIGINEEL ,IS FAKE , je hebt mazzel dat ik je niet vlag voor illegale activiteiten zeg :wink:

Ik heb ook een ceramische bezel insert in mijn Seiko gezet want het origineel was compleet versleten.

Ik weet niet waar de grens ligt. Als je een auto koopt en je laat de motorkap vervangen met een Carbon motorkap die niet origineel
Is. Moet je dan ook meteen de bak in ?

3 likes

Fake is fake als er een merk op staat maar niet origineel is :wink:

Bezel staat m goed, knalt eruit! :ok_hand:

Het is heel simpel. Geen gebruik maken van fake onderdelen. Er is een verschil tussen aftermarket/merkloze onderdelen en fake onderdelen. Een carbon motorkap is aftermarket en staat als het goed is geen logo van een fabrikant op door wie het niet gemaakt is.

Ik de auto wereld is Tunen heel normaal. Er zijn hele bedrijven die de tofste dingen doen. Ikzelf hou meer van origineel maar zelfs merken doen zelf aan tuning. Zoals AMG enzo.

Is het aanpassen van horloges geoorloofd als het “tuning” is of is dat gewoon hetzelfde als Modding?

Het modificeren van horloges mag natuurlijk gewoon net als je je auto mag tunen (kan evt wel de garantie schaden maar dat spreekt voor zich). Het is jouw horloge en je mag er mee doen wat je wil. Je mag er nieuwe bezel op zetten als je een andere mooier vind. Hoeveel mensen zetten bijvoorbeeld wel niet een andere band op hun horloge, helemaal niks mis mee uiteraard. Fake onderdelen er in proppen mag alleen niet omdat het fake onderdelen zijn.

Wat tegenwoordig een Seiko mod genoemd wordt is alleen totaal geen sprake van het aanpassen of modificeren van Seikos. Het zijn door mensen zelf gemaakte horloges gemaakt uit merkloze/generieke (vaak Rolex, AP, Seiko hommage) onderdelen met een fake Seiko wijzerplaat er in.

De Seiko politie heeft ooit gezegd:

1 like

Ik mod Seiko horloges al een poosje, gewoon een leuke hobby waarbij lange zoektochten naar net dat speciale mod item komt kijken.
Als jij dat leuk vind dan moet je dat gewoon doen en niet luisteren wat anderen zeggen. Succes met je hobby :wink:

1 like

Denk dat je een redelijk gewaardeerd deel van modden kan zien als optische “tuning” of liever styling dan eigenlijk. Bijvoorbeeld een wijzerplaat van een ander model gebruiken, een wijzerset of een bezel(insert). Een deel van de liefhebbers zal enkel originele Seiko onderdelen waarderen, een ander deel kan niet-Seiko delen waarderen, maar over het algemeen zal gelden dat áls er Seiko op staat, het ook écht van Seiko moet zijn, zo niet dan is het namaak/nep.
Wordt een volledig horloge opgebouwd uit losse delen, dus je past niet een horloge aan, dan denk ik dat je eerder over een “build” spreekt.

Zoals ook aangehaald staan er bijvoorbeeld op marktplaats zat soort Rolex replica’s met een Seiko logo. Er is praktisch niets van Seiko wat op een Submariner lijkt, dat is allemaal nep en/of aftermarket. Kasten, wijzerplaten en wijzers. De uurwerken zijn NH uurwerken, uurwerken uit de Seiko groep die voor derden worden gemaakt. Zulke horloges worden vaak mods genoemd maar er is niets “mod” aan, het is eerder een “build”.

Ik zelf heb het uurwerk en wijzerplaat van m’n Turtle in een aftermarket SKX-stijl kast geplaatst, met aftermarket wijzers. Kan ik dit verkopen als “Seiko”? Ik vind van niet.

Ik heb ook een Vostok Amphibia “verbouwd”. Ik heb de wijzerplaat met wijzers, datumring en de bezel met insert vervangen door originele Vostok onderdelen:

Alles dus origineel Vostok, maar ik zou het niet als een origineel Vostok model verkopen, altijd vermelden dat het een mod is.

4 likes

Dat is uiteindelijk natuurlijk altijd zo. Je moet een horloge kopen als je blij wordt van er naar kijken. Verder vind ik een degelijke heritage wel een sterke toevoeging.

Je hebt toffe dingen gedaan. Ik ben het met je eens dat het niveau waarop jij echt doet echt tuning is. Je ziet het in de luxe auto industrie ook. Op een gegeven moment is een Ferrari niet meer genoeg maar is de overtreffende trap een getunede Ferrari en dan het liefst van een bekende tuner.

Zou zoiets niet mogelijk zijn voor het hogere segment horloges? Een surplus op het al dure horloge?