Seiko MODs. Jullie view?

Daar zit een stuk grijs gebied in, want bij hoeveel vervangen onderdelen is iets dan fake? Die discussie zullen we maar niet weer hebben met z’n allen. Seiko heeft prachtige elementen in horloges en als het me niet aanstaat bouw ik liever zelf. Als t wel leuk is koop ik natuurlijk graag Seiko.

Gaat meer om mijn punt dat iemand maar wat schreeuwt wat niet klopt en meteen de fake kaart speelt wanneer ongelijk volgens mij redelijk wordt bewezen.

Daar klopt dus al geen hout van, want alles is bij Seiko gekocht.

Ook niet correct.

Zover ik weet zijn Mumbai specials ook bij Seiko aanwezig. Dan zijn het fake wijzerplaten en wijzers in en losse niet bij elkaar passende Seiko schroot delen.

Homage* en noem je een Starbucks overigens, want de Hulk heeft een groene plaat.

Dat is waar ik me aan erger. Lees je eerst eens in in het hele gebeuren voor je dingen zegt die van geen kant kloppen.

2 likes

Deze twee kunnen niet tegelijk waar zijn. Als het allemaal Seiko onderdelen zijn is het dus een frankenstein.

Er zijn zat mensen die homages hier een nepper noemen. De enige reden waarom het kan is dat het modelrecht niet te handhaven is.

Dat gebeurt dus aan de lopende band hiermee.

Volgens mij zeg je dat mijn wijzerplaten nep zijn en weet ik dat dit niet zo is. Wat heeft het een nog met het andere te maken :joy:

Dit heeft geen zin zo hè. Ik zie wel weer wanneer dit topic verwijderd wordt door de mods, ik ga elders uithangen.

Uhu.

Nee, dat zeg ik helemaal niet. Lees het nog een keer.

Dat zeg je wel.

Voor mij tenminste echt als minimum 2 van de 3 core componenten, de kast, wijzerplaat, en het uurwerk. Dus meer dan de helft moet OEM zijn.

We zijn door de leuke jaren met de SKX en andere goedkopere modellen gewend geraakt aan het modden. Je kon zo je eige horloge bouwen voor een schappelijk bedrag. Ik heb het idee dat mensen zich entiteled voelen tegenwoorig het zelfde te mogen doen terwijl Seiko de spelregels veranderd heeft. Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat er bepaalde mod beslisingen genomen worden vanuit financieel oogpunt.

Je laat bijvoorbeeld hieronder een Seiko zien met dezelfde kast als een van de zelf gebouwde horloges. Je had ook die Seiko kast kunnen gebuiken om te modden. Ja ik snap dat zo’n horloge 1000 euro kost. Maar goed dat zijn de spelregels die Seiko heeft veranderd. Om dan vanuit financieel oogpunt over te stappen naar merkloze onderdelen verlies je ook het recht om een Seiko wijzerplaat in zo’n horloge te gebruiken vind ik.

1 like

Als het geen neponderdeel is, is het een samenraapsel van twee Seiko’s. Dat is het punt. Die twee zinnen die ik quotte kunnen niet tegelijk waar zijn.

Je zegt letterlijk dat mijn Seiko wijzerplaten niet Seiko komen. Hoe zwart op wit wil je fout zitten? Frankenwatches zijn veelal vintage rommeldingen die met fake onderdelen terug in elkaar zijn gefrut en als echte Seiko verkocht worden. Dat doe ik niet en heeft al met al ook nog eens 0.0 te maken met wat ik maak.

Maar prima joh, jij je zin.

1 like

Gast, doe normaal en lees nog een keer wat ik zeg. Ik leg net uit wat ik bedoel met frankenwatches. Dat jij een andere definitie hebt prima, maar dit bedoel ik ermee.

Misschien zou je het eerst eens kunnen checken voordat je wat roept, dat is wel zo vriendelijk in plaats van iemand melden dat hij/zij fake materialen gebruikt.

Voor de rest, relax, pak wat lekkers te drinken en geniet van onze mooie hobby! @Mipnick, maak wat je mooi vindt, met goede OEM onderdelen, daar gaat het toch om :wink: Over smaak valt niet te twisten.

1 like

Elke mod is toch een frankenwatch :speak_no_evil: ?

1 like

Op drie manieren en soms zelfs tegelijk zeg je. Dit is heeft niks te maken met in samenspraak met Franken, want dit impliceert alsnog dat het om neppe wijzerplaten gaat bij een of meer gevallen.

Dat mag jij wel zeggen ja, continue dingen zeggen die niet kloppen en geen ongelijk durven toegeven. Eerst zeg je dat mods niet in verhouding zijn en felle kleuren hebben, wat niet klopt. Vervolgens laat ik zien dat het anders kan met mods waar ik blij mee ben en dan roep je dat het neppers zijn/nep onderdelen bevat, wat ook niet klopt en dan verwacht je dat ik normaal moet doen?

1 like

Mijn perspectief? Verschrikkelijk.

Negen van de tien mods doen de ontwerpen geen eer aan. De helft ervan degradeert een Seiko die normaliter op eigen benen kan staan tot een soort hommage-achtig ding. Hommages, daar heb ik de schurft aan, voor de goede orde.

Dus koop geen knutsel-Uemura, maar gewoon een Uemura. Die zijn gewoon te koop. Zowel in budget-vriendelijke varianten (Turtles) als middenmoot-varianten (de SPB15x serie en opvolgers) en tot slot kun je een SLAatje pakken als je upmarket wilt.

Geen noodzaak om chinese rommel, aftermarket onderdelen of SKX kasten in het verhaal te betrekken.

De betere modderaars leveren gewoon een 200m WR kast als ze een duikertje modden. Ik heb ooit een saffier in een SKX laten zetten ter vervanging van hardlex, en Monsterwatches stond gewoon in voor de waterdichtheid.

Da’s trouwens ook direct de enige mod die ik echt goed kan keuren: Saffiertje wisselen. Als je dan verder wilt gaan, gebruik dan in ieder geval Seiko onderdelen en geen after-market.

Bij oud en roestig heb je twee mogelijkheden:

  • Restaureren
  • Kliko

Da’s net als spijkerbroeken met gaten er in. :slight_smile:

3 likes

Neehoor, je hebt een toffe mod!

1 like

Nee.

Ik denk dat echte puristen een saffiertje wel als een mod/frankenwatch zouden zien… maar daar heb ik geen last van.

Bracelet telt sowieso in mijn ogen nooit mee.

1 like

Ok, laatste poging. Hierna mogen jullie me allemaal nog een keer uitschelden en beloof ik niet meer te reageren.

Die eerste zin klopt idd niet als je zegt dat het OEM onderdelen zijn. Verder blijf ik er wel bij dat die twee zinnen niet tegelijk kunnen bestaan. Dat is cognitieve dissonantie.
Ik heb het niet over een saffier glaasje, ik heb het over een bezel en wijzerplaat van de één in de kast van een ander.

Ok, kom maar jongens. Laat je helemaal los over mij. Ik zal niet terugslaan.

Dan plak ik een Levi’s etiket op mijn G-star broek, mag dat?

Als dat etiket dat gat maar dicht. :slight_smile:

1 like

:joy: :joy: :joy: dan is het goed!

Laten we het dan eens zijn dat het niet jouw ding is en jij sneller iets te veel aftermarket vind dan ik, okay?

Geen reden tot uitschelden, discussie mag gerust :grin: