schaamteloze kopie vs goede hommage

Ik vind Seiko mooie opties hebben, maar je levert vaak in op t glas. Al is dat aftermarket te fixen.

2 likes

Dat geloof ik allemaal wel en ook dat inzicht heb ik gekregen, echter… De meeste modellen spreken mij in ieder geval niet aan.

Ik ben best een duiker sn chrono (racing) fanboy. En als ik daar naar kijk, dan zie ik toch veelal dat de ontwerpen op 1 of meerdere vlakken overeenkomen met andere ontwerpen.

:black_flag:

1 like

Wat een leuk topic eigenlijk!

Je kunt hier urenlang over discussiëren en filosoferen, uiteindelijk blijf je met 3 kampen zitten, de yeye, de neenee en Zwitserland.

Doet bij mij een nieuwe vraag rijzen :joy:.

Hoe zit het dan met de zogenaamde mods, waar dan bijvoorbeeldwel een zogenaamde comex dial in wordt geplaatst?
(sorry @Chlorophyl, maar jouw plaatje deed bij mij de vraag doen rijzen)

Zoals ik ervaar worden mods best gewaardeerd, ook al lijken ze op een ontwerp van niet nader te noemen andere merken.

Fake.

Dial maker mag er niet zonder toestemming seiko op zetten.

Edit: of comex.

1 like

@Koekoek heeft het antwoord:

1 like

Ja dan komt smaak er bij kijken. Maar ja de longines is wel ok maar goed het Rolex design blijft natuurlijk ongelooflijk goed

1 like

Wellicht heb ik me duidelijk genoeg verwoord wat ik bedoel.

Ook al is het van Seiko, komt het ontwerp van de dial niet van Rolex? Ik dacht dat, maar ik weet het niet zeker natuurlijk. Mijn passie voor horloges heeft zich nog niet vertaald naar algehele horlogerie kennis.

Niet duidelijk*

Bovenstaande dial heeft Seiko in elk geval nooit gemaakt.

Rolex heeft natuurlijk niet het alleenrecht op stippen of driehoeken. Seiko gebruikt vaak een net wat andere

23475324-faj92frtglvaw70sw34ojyml-Large

Deze tag vind ik dus anders genoeg om t misschien een hommage te noemen, maar zeker geen kopie.

Seiko heeft wel deze.

Helemaal mee eens, maar het ging mij meer om mods die lijken op andere ontwerpen.

Dat doen mods of bouwers zelf. Heeft Seiko geen invloed op.

1 like

Hahaha, ja zo lust ik zo ook wel. De fabrikanten doen dat ook zelf :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hommages en kopieën zie je met name aan de onderkant van de markt. Squale heeft wel een sub clone.

Maar ze maken merendeel andere horloges. En die sub clone is van hun start tijd.

Dat geloof ik ook zeer zeker. Althans, ik ervaar de exclusiviteit wel als ik het topsegment van de markt bekijk.

Goed samengevat! :grin:

1 like

Pick your own hill to die on :stuck_out_tongue:

Bijvoorbeeld zoals dit. dat zou een perfecte homage zijn als je van de 16610 houd. maar als je zoveel mogelijk/elk detail kloppend wilt. valt die gelijk weer af…

Dan moet je de real deal kopen.

Persoonlijk vind ik de mercedes hands niet mooi en de lunette ook niet.
Dan lijken de horloges al gauw niet meer op de “voorbeelden”.