Voorstellen & wat vinden jullie van Seiko Mods?

Hoi, welkom!
Heb ook niets met mods.

1 like

Ook Rolexen worden gemod.

https://www.blaken.com/en/home

1 like

Hmm je hebt natuurlijk het laten zetten van edelstenen in horloges, gravures. Dat zie je wel. Maar ik denk dat de dure merken altijd wel een duurder alternatief in het assortiment hebben voor het geval de lagere modellen niet voldoen. Wil je iets meer exorbitants of excentrieks dan moet je waarschijnlijk bij derden zoeken.

1 like

En dan krijg je een cease and desist van de advocaten van Ferrari als ze hier ook maar lucht van krijgen. :wink:

1 like

Dat is inderdaad wel een keer gebeurd met iemand die een gastank in de auto wilde monteren. Die moest hem volgens de roddel weer inleveren bij Ferrari :joy:

Klopt

https://www.hotcars.com/ferrari-f40-lm-barchetta-doesnt-exists/

1 like

Welkom Quintage! Leuk dat je er bent.
Dat je even een zo zo berichtje had, ach, zie het als een futiliteit.

1 like

Om bepaalde mod’s inbreuk op het merkenrecht te noemen gaat mij wat ver. Zolang je dat voor jezelf doet lijkt me dat niet zo’n probleem. Het horloge dan als origineel brand te verkopen, tsja dat is niet ok. Maar goed beetje of toppic…

Van harte welkom! Leuk die mod’s.,

1 like

Ik zal even opletten waar ik over schrijf. Had niet gedacht dat dit een probleem zou vormen. Ik uit geen duidelijke mening en beschrijf iets dat zich in het horloge landschap bevindt… :thinking:

Ben het overigens ook sterk eens met de meerderheid die aangeeft dat nep onderdelen tot een nephorloge lijden en die willen we niet. Die verzieken het landschap. Eens.

1 like

Welkom op het forum! :pray:t3::hugs:

1 like

Welkom Quinten, veel plezier hier op het forum.

1 like

Laten we, voor ik ook ga vlaggen, eerst eens bespreken wat je onder “simpel” verstaat.

Hoe dan? Ze hebben door de loop der jaren heen van alles gemaakt, maar het merk wat ons samen met Hamilton, Seiko, Breitling, en Zenith aan de race naar de eerste automatische chronograaf heeft geholpen en op dit moment tranentrekkend mooie chronografen maakt, is zeer zeker niet “simpel”.

Ook hier hebben we het over huizen die een vrij grote range van horloges produceren. Ook ik heb een Citizen. En een paar Seikootjes. Of ik ze “Simpel” zou noemen? Misschien. Het zijn tenslotte quartzjes.


Van hetzelfde laken een pak. Ik daag je uit om een 262kHz quartz uurwerk te maken met een kromming er in. Niks simpels aan. En dan begin ik nog niet eens over de Accutron Spaceview, zowel de vintage als de nieuwe. :slight_smile:


Ik houd van Seiko horloges. Daarom kan ik mods niet waarderen. Ik respecteer de oorsponkelijke ontwerpen, en zie het modderen aan die horloges als heiligschennis. Niet dat ik je affik als je ergens een saffiertje op zet in plaats van zo’n mineraalglas, maar ik heb die neiging wel met eche modificaties.

3 likes

Duidelijk standpunt.

De nuance ligt anders. Ik neem mijn woorden terug als simpel op die manier gezien wordt. Ik bedoelde de verschillen tussen denken in marketing merken (de dure jongens) en het kijken naar de technische waarde van een horloge (dat zie je vooral bij de reguliere merken) Simpel is niet de juiste term, misschien regulier of gangbaar.

Ik ook niet. Lijkt me ongepast bij een nieuw lid dat slechts het plezier en de beleving in modificeren van horloges beschrijft.

Dat is inderdaad mijn bedoeling :ok_hand:

2 likes

Voor mij is een Seiko Mod, als ik de term gebruik, dus een van origine Seiko horloge (uurwerk/ kast / wijzers etc) die gemodificeerd is met andere onderdelen.
Voor sommige hardliners kan dat alleen maar met Seiko onderdelen. De meest flexibelen pakken en plakken alles wat ze kunnen om een bepaald resultaat te verkrijgen. En willen dan vaak t liefst een ander model kopieëren.
Ik vind een Homage leuk als je nog kan zien dat t een verwijzing is naar een (beroemd) model.
Het liefst zie ik de creatieve eigen uitingen, zoals gelukkig hier al een paar geplaatst.
Zelf laatst door Maestro Rob een paar laten ombouwen die nog duidelijk hun ‘heritage’ of bloedlijn laten zien. En zich focussen op 1 aspect, de coole kleur van de wijzerplaat of de vorm taal kast en band als die plots niet meer shiny is.
Het mooie is, dat je zelf een klein beetje voor ontwerper :artist: mag spelen en je eigen persoonlijke wensen kan uiten.
Hierbij dus mijn srpd met emerald groene wijzerplaat en andere gestraalde band en kast

Iedereen mag t zijne er van denken.
Ik zie genoeg voetbal fans met hun club shirt die toch duidelijk een postuur van een amateur darter hebben. Dus draag uit wat je wilt, maar wel met respect voor wat echt is. En laten we t vooral niet te serieus nemen.
Kind regards
Eric

Tja, er is veel marketing bullshit in deze industrie te vinden, en totaal buiten proportie geblazen prijzen. Dat zit 'm niet in inflatie, grondstof of de lonen van de medewerkers, dat zit 'm puur in hogere EBIDTA en dus ook hogere marges. Iets met shareholder value, zeg maar.

Evengoed ben ik voorzichtig om “de dure jongens” marketing merken te noemen, omdat er zeer zeker genoeg horloges te vinden zijn die weliswaar duur zijn, maar technisch of qua afwerking zo onderscheidend dat ik ze dat geld waard vind. Zo knipper ik niet al te hard met m’n ogen als zekere Breguets of Langes voor 20.000 Euro op een toonbank liggen, zeg maar.

Dan krijg je wat mij betreft heel erg te maken met de wet van de diminishing returns. Voor iedere R&D Euro die je hoger in de boom klimt wordt het steeds moeilijker om technisch onderscheidend te zijn, tot je bij de echte topcomplicaties uit komt, zoals deze Seiko:

Maar je kunt een driehander met een gegeven waterdichtheid maar tot op zekere hoogte technisch aantrekkelijk maken, daarboven zul je met afwerking en materiaalkeuze aan de bak moeten.

Ik vind het erg moeilijk om merken als gangbaar, marketing, high-end, simpel, of wat dan ook neer te zetten, simpelweg omdat veel merken meerdere gezichten hebben, of in het verleden hebben laten zien.

Dat hangt er van af. Ik heb vrij veel SARB horloges gehad, en ben nog steeds enorme fan van de SARB033 en 035.



Als je een SARB03x pakt, daar een fluted bezel op gooit, en een glaasje met een loep over de datum, en één of andere skere after-market Jubilee band, en een paar stick wijzers… Ja, dan ben je dat horloge gewoon aan het verkrachten om er een zielloze hommage van te maken.

Dat heeft dat ontwerp niet verdiend. Wie je verder ook maar bent, en hoeveel lol je er ook van hebt, en hoe nieuw je hier op het forum moge zijn: Ik word daar boos om en vind het echt afgrijselijk, dat zoiets gedaan wordt. Als je dat soort mods maakt, prima, hou ze in je kelder, verre van daglicht. :slight_smile:

Hetzelfde zou voor de SKX gelden als Seiko er met de 5KX zelf geen 300-releases-per-jaar-farce van had gemaakt. :thinking: Wat mij betreft zijn all bets off, omdat Seiko dat horloge blijkbaar zelf niet serieus neemt.

De enige route die er geen Bombay Special, Frankenwatch of Replica van maakt.

Oh, het was mijn bedoeling om je welkom te heten op het forum. De meningen lopen uiteen, ik wens je vele leuke discussies toe. :+1:

3 likes

Welkom op het forum! Heb in principe niets tegen het modden van Seiko’s/horloges, zie vaak juist hele mooie resultaten. Zelf geen ervaring mee maar het lijkt me wel fijn om iets samen te stellen naar eigen wens. Ook als cadeau kan het wel origineel zijn.

3 likes

Welkom en Mods…Londen in de 60s verder niet

2 likes

0000002195

1 like