Voorstellen & wat vinden jullie van Seiko Mods?

Ik heb mijn post alweer weggehaald voordat iedereen gaat vlaggen. :rofl:

Mijn punt was dus; ik heb als nieuwkomer in deze hobby gekeken naar originele 62mas horloges die ik te gek vond. Maar later hoorde ik dat die dus allemaal niet meer origineel zijn. Ik heb vervolgens voor 114 euro een Mod gekocht, met een kloppend verhaal, waar ik heel blij mee ben, plus een paar originele full-set Seiko divers, waar ik niets mee doe.

Niemand lijkt zoch druk te maken om die originele 62mas, maar wƩl over een mod. Dat begrijp ik niet.

1 like

Een sterk staaltje ā€œwhataboutismā€. Replica/fake producten in wat voor vorm dan ook zijn niet oke. Enige nuance die je daar verder aan geeft zorgt voor acceptatie en het verder opzoeken van grenzen. ā€œGive them a finger and they’ll take the whole handā€ :innocent:

Waarom zou je je dan druk maken over een originele?

Het merk kan toch best zijn eigen beslissingen nemen over wat ze van zichzelf opnieuw uitbrengen? Dat is heel wat anders als dat iemand die totaal niet aan het merk gelieerd is dat soort beslissingen neemt met (over het algemeen) veel lagere kwaliteitsstandaarden.

Juist, en de huidige reissue van Seiko van de 62MAS is in mijn ogen echt een mooie. Vooral in de special edition, die ik heb :innocent:

?? Als ik een bedrag had stukgeslagen op een zogenaamd originele 62mas uit 1968 en hij bleek na de eerste duik volledig naar de kl&€@ en ik was met dĆ”t verhaal op Hf gekomen, dan had ik hem waarschijnlijk bij een vertrouwde horlogemaker gebracht en daar gehoord dat het uurwerk niet meer origineel was, de wijzerplaat al was vervangen etc. etc.

DƔt mag volgens de anti-mod club wel. En dat begrijp ik niet, want ik zou mij dan enorm gedupeerd hebben gevoeld.

Gelukkig is het niet gebeurd, maar dat was voordat ik op Hf kwam wel een serieus scenario.

1 like

Even maar de knuppel in het hoenderhok
Stellingt
Er zijn voldoende voorbeelden van origineel waar het merk bepaalt hoe exclusief het is. En omdat het merk het eta Caliber heeft bewerkt en er een eigen naam aan geeft wordt het exclusief met dito prijs.
Maar uiteindelijk is het gewoon een volkswagen uurwerk met een mooie merk buitenkant.

Dat rolex daytona jaren een zenith uurwerk hadden maar een veelvoud aan waarde hebben.

Maar als het uurwerk gewoon klopt de body lekker smoelt vind ik alles mooi. Dat je daar open over moet zijn ok.
Overigens vind ik dat (en gun ik) iedere rolex eigenaar een mooie replica voor op straat moet krijgen. :rofl:.

Ah, nu begrijp ik je. Een ā€œoriginele oudeā€, ik dacht dat je het over een reissue van Seiko had wat je niet helemaal echt vond :person_facepalming:

Helemaal eens, ik zou me ook zeker bekocht voelen als je een ā€œorigineleā€ hebt die niet origineel is maar een bouwpakket (Frankenwatch).

Er is hier geen anti-mod club, wel eentje tegen replicas.

De reissues vind ik geweldig, maar daar ligt niet mijn interesse voor mijn eigen collectie. Ik volg en like wel actief het 62mas draadje. Ik wilde een vintage 62mas. Nu niet meer.

Wat het punt is waarom mag je wel onderdelen vervangen. Maar de Dial niet.
En wat is er dan zo verkeerd andere kleuren te gebruiken voor een mod…
Dan gaat het dus puur om de buitenkant en vervang je het met officiƫle onderdelen.
Schiet mij maar lek, in de basis niets anders dan de onderdelen die je gebruikt voor een reparatie.
En het resultaat telt

1 like

Een seiko een update qua uurwerk geven bijvoorbeeld.
Prima modificatie zolang je het maar zegt.
Al zal het wel opvallen als ie opeens hacking secs heeft :joy: