Klopt wat Ron-W hier zegt. Het is dan ook het meest bekende en populaire horloge. En aangezien het zelfs al niet meer met geld te koop is in de winkel. Want je moet eerst op een lijst. en niet iedereen dat geld ook heeft of daar aan kan opmaken. Maar wel dat een mooi vormgegeven polspendule vindt en zich wil vereenzelvigen met het hele Rolex image. Tja, dan is er een oplossing nl het modden.
Modden is in de mode. Want we leven in een heb cultuur. Maar ook in een maak maatschappij
Of misschien NAmaakschappij ? De Z`s en Millenials hebben geen probleem met âDupeâ en zijn er ook open over op o.a TikTok
Harpers Bazaar over Dupe cultuur
maar of we die als benchmark moeten nemen⊠in ieder geval weer op de hoogte van wat er speelt bij de jeugd van tegenwoordig
Ik heb ook een mod, met onderdelen van en uitgevoerd door Omega.
Plaat was eerst zwart, met witte wijzers en nu silvergrained panda met zilveren wijzers, geheel conform het limited origineel uit 2003.
Mijn advies: gewoon doen wat je zelf leuk vindt.
Wel informeren in geval van eventuele verkoop.
Enne, welkom op HF!
Tja. Ook ontwerpers met de beste bedoelingen. Zelfs al hebben ze Italiaans bloed.
Een multipla is ook zo bedoelt. Stijlvol en compact. Kan mij dus niet compact genoeg gemaakt worden
Leuke posts en ik vind die mods best geslaagd.
Wel een vraagje. Waarom is een mod niet perse een waardevermindering en wordt een (mooie) redial als iets waardeloos gezien.
Ik heb originele Dials gezien waar ik me over verbaas hoeveel patina je kunt veroorzaken. Dan zou een restauratie van de Dial toch niet zo slecht zijn?
Denk dat het verschil is dat een restauratie (vervangen met originele onderdelen) iets anders is dan een aanpassing van een horloge. Anders gezegd, als je een kapotte motor heb in een bmw en je doet er fiat motor in, dan doet hij het wel weer maar de waarde zal het niet ten goede komen. Ben geen automotive fan, dus geen idee of het ĂŒberhaupt kan haha
Die horloges hebben al een een sterk verminderde waarde en zijn al niet super interessant meer.
Wat ik problematisch vind aan nieuwe wijzerplaten zijn 1. het gebruik van fake onderdelen. En nog veel belangrijker punt 2. dat mensen er dan âtoevalligâ een veel gewildere in proppen en dus van het horloge iets maken dat het nooit geweest is. 3. bij volgende verkopen die niet altijd door verkopers vermeld zal worden.
Goedkeuring van zulke zaken loopt uiteindelijk altijd uit op mensen die de regels verder oprekken en er grootschalig misbruik van maken zoals bij Seiko nu veel gebeurt. Wat mij betreft dus strict zijn.
Hoi Quinten, ik heb niets met vintage en al helemaal niets met mods. Desalniettemin: aangenaam kennis te maken en welkom op het forum!
Snap wat je bedoeld. Ik vond de eerder hierboven vergelijking met autoâs wel treffend.
Ook daar zijn er mensen die liever de roest laten zitten dan een stukje koetswerk te vervangen
Ik heb zelf een vintage van 70 jaar maar daar zie ik bijna geen patina
Als ik ook hier op hf sommige patina gevallen zie zou ik denken restaureren. Als je alleen de Dial opknappen kan lijkt me
Dat je daar wel duidelijk over moet zijn staat buiten kijf.
Restaureren is niet modificeren en er iets van maken wat het niet is.
Wat er met de seiko mods wordt gedaan is dat soms wel (andere Dial)?
Iets dat bij vintage Rolex ook regelmatig gebeurd, een andere wijzerplaat er in, een andere bezel er op, andere band. Ook âmodsâ maar daar hoor je niemand over
Er zijn wel leuke kevers met Porsche Motor
Dat is idd ook bijzonder
Volgens mij gebeurde het vroeger wel vaker dat dials werden vervangen.
Mooie restauratie hoeft geen probleem te zijn.
Toch maar even terug naar autoâs⊠Een klassieker electrische maken is niet zonde
Het blijft inderdaad een interessant idee dat we als mens veel waarde hechten aan authenticiteit. Niet iedereen maar veel mensen wel.
Je haalt autoâs aan. In de oldtimer wereld heb je inderdaad verschillende stromingen, de een rijdt gewoon rallyâs met mooie waarde volle klassiekers onder het motto âEen auto moet rijdenâ en de ander maakt hem âshowroom klaarâ en zet hem in een museum. Ik vind voor beide iets te zeggen, en ben zelf wel meer een rally rijder.
En als je bijvoorbeeld naar historische gebouwen kijkt. Sommige staan er bijna als ruĂŻnes bij en dan vraag ik me wel eens af of de bouwer (of aanschaffer) van het eerste uur zich in zijn graf zou omdraaien. Zoân mooi kasteel of paleis is toch juist bedoeld om te shinenâŠ
Wat je zegt bij wijzerplaten van horloges zit ik er ook dubbel in. Bij heel veel patina mag er wel wat aan gedaan worden, een beetje geeft ook wel weer die vintage charme
Ik ben van wat er onder de motorkap zit
En idd beetje is mooi maar schimmel plekken zijn gewoon ranzig
Zit er ook dubbel in maar de smoel van ook een klokje is meestal wat mij over de brug haalt.
Leuk dat deze topic vandaag âopeensâ weer naar boven komt. Hij is een jaar oud en toch nog dank voor het warme welkom
Als we dan toch bezig zijn kan ik ook wel even vertellen wat ik in dat jaar aan doorontwikkeling meegemaakt heb.
Mijn favoriet nu
Mods, zijn toch niet echt aan mij besteed. Ik heb er een aantal gehad en weer doorgezet. Geen namaak neppers maar toch wel horloges waar een vreemd smaakje aan blijft hangen. Ik draag het toch niet met zoveel trots als gewoon een origineel uurwerk. Ik heb dat bij autoâs eigenlijk ook altijd gehad. Het moet af fabriek geleverd worden of ik ben van mening dat je eigenlijk gewoon de verkeerde auto gekocht hebt. OfficiĂ«le tuners, die ook echt een samenwerking met de automerken hebben (of, inmiddels, onderdeel van zijn) vind ik nog okay.
Ik heb 1 mod die ik wel aardig vind en nog niet van de hand gedaan heb. Het is een Zwitsers horloge met een wijzerplaat die door een kunstenaar beschilderd is. Met vrij dikke verf wat hem wel een aardig effect geeft. Het is mijn âkunst beurs horlogeâ geworden
Vintage horloges vind ik nog steeds heel leuk dus de naam Quintage mag prima blijven en toch ben ik steeds meer naar hedendaagse modellen gaan kijken, en kopen. Als je daar aan gewend raakt laat je vintage soms weer even een tijdje liggen merk ik.
Op dit moment is deze nieuwe Seiko mijn favoriet, mooie klassieke uitstraling, leuke kleuren combinatie, stoer en niet te groot. Ook veel geschiedenis en een echt verhaal, dat doet ook wel wat.
Ik blijf lekker rondkijken hier en af en toe wat kopen, en zeker genieten van mijn collectie. Heerlijk om iedere dag weer iets anders te kunnen kiezen
Origineel blijft mooi
Al eens eerder gepost maar deze
Vat het bovenstaande samen
Vintage (bijna) zonder patina⊠Kan dus gewoon
Mooie motor (eta 1258)
mooie dial (naar mijn smaak, historische mooi (eerste automaat date van eta en oud merk) en emotionele waarde onbetaalbaar
Daar hoef je niks aan te doen
Die verkoper is een bekende oplichter/scammer en grootschalige verkoper van fakes.
Wil je een moderne Seiko 62MAS maakt Seiko verschillende reissues daar van. Met moderne specs waarmee je kan duiken. Ook maakt Seiko zelf genoeg horloges in de 200-300 euro klasse. Mocht je een Seiko willen voor die prijs kan dat ook.
Deze wijzerplaat is een replica