Voorstellen!

Goedendag horlogeliefhebbers,

Bij deze wil ik mij graag even voorstellen. Ik ben Mik en kom uit Utrecht. Al een lange tijd heb ik een voorliefde voor (mooie) horloges.
Een jaar of 7 kocht ik mijn eerste, in mijn geval ‘duurdere’ horloge. Dit was een U-boat 45mm Chronograaf. Totaal niet gelet op het uurwerk, maar alleen wat mijn oog mooi vind/vond.

Mijn betreft 1 met een beige wijzerplaat

Nog steeds draag ik mijn U-boat graag omdat ik het uiterlijk goed vind passen, maar over het uurwerk/kwaliteit ben ik niet erg tevreden. Goed, tijd voor een nieuw. Nu een treetje hogerop.

Mijn zoektocht is al een tijdje aan de gang en ik heb de volgende selectie samengesteld:

De Ball Automatic

De Tag Heuer Carrera Calibre 5

De Tag Heuer Carrera Automatic

De Meistersinger Pangaea 40mm

De Meistersinger NO3 38mm

Ik wil deze keer een wat kleiner horloge. Dus liefst rond de 39/40mm behuizing. Twijfel of de 38mm Meistersinger te klein wordt voor een man. Maar de 43mm vind ik waarschijnlijk te groot. IK zal dit om de pols moeten gaan bekijken.
Mijn vraag is, is er een uurwerk dat in deze lijst uitblinkt, of juist iets minder is dan de andere?
Jullie krijgen waarschijnlijk dagelijks dezelfde vragen, maargoed ik ben toch benieuwd wat de meningen zijn!!

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Vriendelijke groet, Mik

3 likes

Welkom op het forum. Leuke lijst heb je samengesteld.

Vwb uurwerken kan ik je geen echt goede onderbouwing geven. Meistersinger zit geloof ik ETA in en dat werkt bij mij altijd bijzonder goed. Bij Ball weet ik niet wat er in zit en bij Tag zit denk ik ook ETA (gemodificeerd door TAG?).

Vwb de maat: Wat is je polsmaat? Ik heb een 16/17cm polsomtrek en vind 39 bij mij het minimale voor een horloge. Maar is ook weer persoonlijk, gewoon even gaan passen.

Hi Mik,

Welkom op dit forum!
Ik ben niet zo gecharmeerd van een U-Boat. Hoewel ik ze 15 jaar geleden wel mooi vond en ik denk dat wij wel meer dan 15 jaar in leeftijd verschillen.
Ik heb me niet in de modellen die jij laat zien verdiept. Weet dus ook niet zomaar welk uurwerk in welke zit. TAG Heuer heb ik altijd een mooi merk gevonden. Die klik heb ik niet met Ball maar ik weet dat ze goed zijn. Hetzelfde geldt voor Meistersinger.
De band van de Caliber 5 vind ik mooier. Ik ga ervan uit dat beide automaten zijn en dus niet veel van elkaar verschillen.
Ik heb zelf vrij brede polsen, 20 cm. Maar ik vind 42mm doorsnee voor een horloge groot genoeg.
Mijn kleinste horloge meet 39 mm en die valt erg mooi vind ik. Het is dus een kwestie van smaak. Ik begrijp dat als je van 45 mm komt je diep moet gaan om een 38mm te waarderen. :smile:
Succes met je keuze en veel plezier op dit forum.

Groet,
Arvid

Welkom!

Waarom? Ik draag zonder problemen 35 mm en mijn polsen zijn groter dan die van @Logie :smile:

1 like

Welkom hier.

Welkom! :thumbsup:

Ja kan ook prima, moet alleen bij je passen! Bij mij past dat niet. Ik draag ook geen pakken, dus een dresser nier nodig. Daarnaast sta ik 5 dagen in de week in de sportschool en staat een klein klokje bij mij dus een beetje gek.

Tot en met de jaren '90 was 34-36 mm heel normaal voor een man, los van je van fysieke omvang. Het is gewoonte/mode die bepaalt wat gek is.

Los van dat ik ‘dresser’ een vreselijk woord vind is klein natuurlijk niet synoniem aan dresswatch. Ik heb een 36 mm Explorer die in geen enkele definitie van dresswatch valt.

1 like

Welkom!

Welkom op het HF :+1:

en klein is / wordt de mode

grtz. Gerard

Beste Gerard,

Je schrijft: “klein is/wordt de mode”.
Ik heb inderdaad de indruk dat horloges weer kleiner gaan worden. Deze indruk is eigenlijk alleen gebaseerd op gevoel.
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan of wat dan ook. Ik vraag me af hoe jij aan jou informatie komt.
Gewoon uit interesse dus.

Groet,
Arvid

Hoi Arvid.

ik baseer dat slechts op wat ik hier op het HF zie en lees
en een beetje uit m’n eigen koopgedrag,
uiteraard ook het aanbod op de diverse koopsites dat kleinere diameters lijkt te hebben…

2 weken terug was er hier een topic waarbij een HFer een groot aantal gegevens had gebundeld om daarmee eventueel een horloge te kunnen dateren, volgens mij was de trend momenteel iets van 40mm Ø
Persoonlijk denk ik dat “kleiner” een gewenningsproces is
en dat het zeker niet misstaat om op een 20cm pols een 38mm horloge te dragen, op voorwaarde dat het niet een opvallend smal horlogebandje heeft.

grt. Gerard

1 like

Bedankt voor jullie leuke reacties. Het zijn inderdaad allen Automaten. De U-boat is een 45mm horloge, en ik wil juist naar wat fijner. Dus dan rond de 39mm.
Hebben jullie zelf nog goede ideeën als je zo naar dit lijstje kijkt?
Ik ben helaas niet zo gecharmeerd van Omega, Oris of Longines. niets met betrekking tot de kwaliteit van de horloges natuurlijk. Maar puur op gevoel gebaseerd.

Ook heeft Meistersinger een paar mooie handopwind uurwerken.

Wat is je budget? Dan kunnen we misschien gerichter hulp bieden…

Als je kijkt is de Tag Heuer Carrera Calibre 5 voor rond de 2350 in Nederland te krijgen, maar op Chrono24 zoekt vind ik deze voor 1365. Ik vind dat nogal een grote marge.
Dus laten we zeggen dat ik zoek rond de 2000 en dan is 2350 prima wanneer het horloge echt uitblinkt, maar liever voor 1365 natuurlijk… :laughing:

Welkom hier, je smaak is er op vooruitgegaan zie ik. De Ball vind ik het mooiste merk, voornamelijk omdat ze tritium in plaats van verf voor verlichting gebruiken. De TAG is ook erg mooi, maar de Ball is volgens mij goedkoper.

Welkom!
Ik zou voor de Tag gaan, maar ik ben bevooroordeeld :smile:
Wil je een nieuw of tweedehands horloge. Een goede caliber 5 moet je zeker kunnen vinden rond de 1500€.

Welkom!

Mijn beste,

Leuk!! Weer een liefhebber erbij!!
Van harte welkom dan ook in de kring van HorlogeForum.:watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Welkom en veel plezier hiero :slight_smile: