Na enkele maanden mee gelezen te hebben lijkt het me tijd om me te registreren. Ik ben een prille dertiger die een aantal horloge’s bezit. Het betreft hier weliswaar bijna allemaal digitale horloge’s zoals g-shock, garmin en een aantal suunto’s. Deze werden voornamelijk gekocht als sporthorloge of als de robuust horloge die ik soms wel nodig heb in verband met mijn job.
Momenteel ben ik op zoek naar mijn eerste echte mechanische horloge. Ik ben op zoek naar een horloge die de tands des tijds kan overleven en die binnen 20 jaar ook nog leuk is, wat dat ook moge betekenen
Ik ben een liefhebber van klassieke horloge’s en lonk altijd naar de vintage horloge’s die ik her en der tegenkom, doch besef ik dat er ook gevaren zijn bij de aankoop. Ik lees verhalen over frankenstein horloge’s of gewoonweg complete fake’s die zelf door de kenners soms moeilijk te onderscheiden zijn van de echte. Voor alle duidelijkheid, ik ben dus absoluut geen kenner, daarom ook mijn wantrouwen. Ik zie dat ik hou van horloge’s met een verhaal, met een historiek doch lijk het me misschien beter om voor een nieuw exemplaar te gaan in verband met garantie en dergelijke.
Hier heb ik dan voor mezelf een lijstje gemaakt wat ik denk te willen, en dan kom ik bij het volgende uit.
- Mechanisch
- 1 grote wijzerplaat met maximum een extra kleine wijzerplaat. Ik had namelijk het idee dat voor mijn eerste dress watch ik beter voor een iets neutraler en minder druk model zou willen gaan.
- Arabische cijfers, maar niets te groot, ook geen cijfers met vreemde vormen of die zijn scheefgetrokken.
- Rond de 40mm diameter, mijn pols is namelijk niet zo heel groot en ik ben ook geen grote voorstander van grote horloges.
- Leren bandje
Het budget was oorspronkelijk 2500 euro, maar dit is ondertussen wat rekbaarder geworden.
Wat heb ik nu op het oog en wat heb ik gepast?
Ik heb ondertussen al enkele modellen van Longines gepast, maar daar heb ik mijn keuze nog niet in kunnen vinden. Ik heb gekeken bij Breitling, maar al hun modellen vind ik zo druk en groot, ik ben eerder voorstander van hun vintage modellen zijnde pré jaren 70.
Baume en Mercier heb ik al een model gepast, maar dit was quartz dus dat viel af.
Verder ben ik binnengestapt in de Mont Blanc winkel, waar ik volgend model heb gepast:
Deze horloge voelde goed, heel leuke specificaties als ik deze vergelijk met andere merken. De prijs was 2500 euro waar er dan nog iets zou afgaan volgens de verkoper. Ik vraag me alleen af of ik deze niet te simpel ga vinden na verloop van tijd. Verder denk ik zoals velen: “Mont Blanc?”, dat zijn die van de pennen toch? Het is natuurlijk gewoon een luxe merk dat heel verschillende producten heeft, maar toch, perceptie enzo.
Volgende winkel dan maar. IWC Hier paste ik volgend model:
Even afgeweken van de Arabische cijfers. Hij zat eveneens goed en zag er ook goed uit, maar de klik is er nog niet. Het gevoel van, ja dat is het. De vraag is natuurlijk gaat dat gevoel er ooit komen, of bestaat het überhaupt wel. De prijs van deze ligt ook hoger, zijnde 4500 euro.
Ik heb nog een aantal winkel aangedaan, maar nog niets echt iets gevonden. Ik dien te zeggen dat ik bij enkele winkels 10% tot 15% korting kan krijgen, ze verdelen onder andere deze merken: Baume en Mercier, Bell en Ross (geen voorstander van de hoekige vorm), Breitling, Frederic Constant, Jaeger Le Coultre, Longines, Omega, Oris, Rado, Zenith, Tag Heurer, Raidillon, Piaget, Chopard, Junghans, Meistersinger, Raymond Weil.
Ik hou wel van de wijzerplaten van Meistersinger trouwens, alleen ben ik niet overtuigd van het concept met 1 wijzer. Ook junghans kan me bekoren, alleen ben ik daar niet overtuigd van het gebruikte glas en ook dat het “maar” junghans is. Dat is natuurlijk een non-argument, maar het feit dat dat het naast casio en tissot staat in de winkel doet me toch ook vermoeden dat die perceptie er zelfs is bij de verkopers.
Het probleem dat ik momenteel heb ik dus een luxe-probleem, maar toch een probleem
Ik hoop van jullie wat inzichten te krijgen, wat tips, bedenkingen,…
Alvast bedankt.