Welkom op het forum, en in de PC Hooftstraat
Welkom!!!
Ik zou even alles laten bezinken, een low-budget horloge kopen en over een paar maanden een gedegen keuze maken!
Neem de tijd!!!
Welkom!
Toen ik begon te lezen had ik een ultra thin al in mij hoofd… prachtig horloge van Jaeger.
Mijn lichte voorkeur zelf met datum en dagaanduiding.
Zou echt niet weten welke andere dicht in de buurt komt van JLC… in deze budgetklasse
Succes met je keuze!
Hey George,
Welkom op het forum! Leuke zoektocht heb je voor je.
Ik ben het wel een beetje met de andere mensen eens dat je eerst eens wat dingen uit test voor je echt veel geld uit geeft.
Heb echter wel even voor 2 opties gekeken die een beetje out of the box zijn, maar zeker erg mooie kwaliteit leveren.
De goedkopere optie:
Mido Baroncelli Herritage, 39mm maar geen Arabische cijfers.
Dure optie, maar wel heel erg mooi en precies wat je zoekt.
Rainer Brand Panama, 40mm met Arabische cijfers
Geen merken waar je direct aan denkt maar zeker waar voor je geld.
Ik las dresswatch en zie niet eens edelmetalen opties
Grand Seiko is al voorbij gekomen en is imo mooier dan de meeste anderen die hierboven zijn gepost. Daarom nogmaals een GS aanbeveling…
overigens aangeboden door forumlid en horlogier @vierport
Even nog wat doorsparen en een 214270 kopen. Heb je een tijdloos horloge van 39mm die eigenlijk overal bij gedragen kan worden. Dressers heb ik verder geen verstand van. Vind ze altijd erg saai en past niet bij me, daar kan ik dus niet in adviseren.
Als je met “movement” de rotor bedoelt, die kun je vaak wel een beetje horen.
Ikzelf zou hem het liefst even op een timegrapher zien, maar dat moet je dan wel even regelen als je er zelf geen hebt. Als je ergens koopt waar je garantie hebt speelt dit minder. Leeftijd speelt een rol, als een horloge een jaar of 6 is komt de eerste beurt er aan. Als hij 8-10 jaar is en er is geen bon van een beurt moet hij echt een beurtje hebben.
Wil je bij een AD kopen, bij een kleine grijze dealer, of een grote online (evt. grijze) dealer, gebruikt van een liefhebber? Dat maakt op dit vlak ook wel uit.
Saffier is bij een dress watch bijna altijd nog wel goed, en zelfs bij een JLC in verhouding niet zo duur om te vervangen mocht je er een met een krasje treffen.
Een leren band van een tweedehands horloge laat ik grotendeels buiten beschouwing. Ik heb gewoon liever een frisse nieuwe. Je koopt tussen de 80 en 150 euro de meest fantastische banden. De gesp kun je zo overzetten. Een lelijk wordende band drukt juist de prijs.
Om in te stappen zijn de genoemde lower-budget tips voor veel mensen vaak een goed idee, maar als je jezelf goed kent en je weet dat je niet zo wispelturig bent (en je kunt het missen) is een JLC voor velen een “grail”, en een uitstekende keuze.
Ik zou hem zelf beslist zonder datum willen als het mijn dress watch zou zijn.
Weet niet hoe groot je polsomtrek is maar ik zou persoonlijk voor een kleinere dresswatch gaan dan 40 of 39mm.
Een Rolex datejust, Omega constallation of Seamaster; kleiner vind ik sjieker bij dresswatches!
Je geselecteerde JLC; tjah…bloedmooi en grote klasse!
Raad je wel aan die JLC nieuw op Chrono24 te kopen bij een grijze handelaar binnen Europa, dat scheelt gewoon erg veel geld!
(Maar dan wel gloednieuw; met alle papieren en afgestempelde garantiekaart en Trusted Checkout)
Succes!
Hi George,
Welkom hier, mooi verhaal als binnenkomer!
Over smaak valt niet te twisten maar deze is erg mooi! Maar ben je wel zeker dat je zoveel aan een dresser gaat uitgeven? Gezien de rest van jouw collectie bestaat de kans dat het misschien wel niets voor je is, of erg weinig draagtijd krijgt… Ga je dagelijks een dresser dragen?
Anyway, voor dat geld kun je meerdere (!) leuke andere horloges kopen, dan kun je afwisselen. Vind het zelf leuk om verschillende typen te hebben. Het is jouw zoektocht maar wilde je de Cocktail hieronder nog meegeven (dressier kan niet, en toch niet saai…).
Hou je nog genoeg over voor een Speedy Pro…
Groet,
Willem-Jan
Goed punt.
Het model heet vintage, het is geen vintage. 40mm volgens mij??
Welkom en fantastisch dat je zo’n budget heb voor een horloge. Maar aangezien dit je eerste mechanische horloge wordt dan zal ik (zoals @wbcoupe al voorstelde) beginnen met iets goedkopere horloge(s) om te experimenteren. Wordt het je daily horloge dan vind ik een datum complicatie erg handig. Er zijn al paar goedkopere voorstellen gedaan zoals de seiko SARB035, 033 of 065. Je kan ze ook swappen met banden.
Begrijp ook wel dat je in een keer goed wil doen. Dan ziet je met je rolex DJ goed
Jlc en zenith mag ook maar reken op grote afschrijving
Veel succes
Welkom op het forum en veel plezier hier!
Misschien is iets uit de Omega 2018 collectie wel mooi voor jou:
Er zijn twee uitvoeringen: met en zonder kleine seconde. Succes met je zoektocht!
En die zijn bij JLC nogal aan de prijs. Ik ken de exacte bedragen niet maar houd bij het oprekken van het budget in ieder geval een buffer aan van een paar honderd euro.
Verder is de JLC natuurlijk een topper. Ook voor mij liever zonder datum. De Montblanc is ook prachtig; de tijd dat het een pennenmerk was ligt echt achter ons. Ook die zie ik echter liever zonder datum:
Grijs te koop vanaf 1300 euro.
Een ander goedkoper alternatief zou een Nomos Tangente (al genoemd) of een Stowa Antea kunnen zijn. Beiden met een eigen gezicht en arabic numerals.
Succes; ben benieuwd wat het wordt!
Na het bekijken van enkele youtube filmpjes blijkt dat je de rotor dus wel degelijke een klein beetje hoort.
Ik snap het, ik heb daar ook al wat rondgekeken, maar de prijs tegenover het 2de handse model ligt dan weer minimum 900 euro duurder. Je krijgt daarvoor wel een nieuwe horloge met 2 jaar fabrieksgarantie.
Deze heb ik ook al aangehad, nieuw weliswaar. Ik heb zowel de hesalite als de versie met het safierglas gepast. Alles klopt wat ze erover zeggen en met zijn 42mm draagt hij verrassend klein. Deze zit, ook al is hij niet te vergelijken met de JLC namelijk ook in mijn hoofd. Ik zou wel gaan voor het “iets originelere” hesalite glas. Wat mij voornamelijk aantrekt is het verhaal erachter en de verschillende looks die je kan creëren met de verschillende bandjes.
Als ik het goed voorheb is dit de “1948 Limited Editions”. Heel mooi, ik ben bij de juwelier hier in de buurt geweest en omdat het een limited edition betreft en ze er maar 1 geleverd krijgen dien ik 1000 euro voorschot te betalen om hem te reserveren. Hij is ook pas beschikbaar eind 2018.