Voorstelrondje

Ola beste HF’ers!

Na een tijdje genoegend de kat uit de boom te hebben gekeken leek het mij leuk ook eens op het spreekwoordelijke kratje te klimmen voor een kleine voorstelronde, dus bij dezen. Mijn naam is Clint, 31 lentes jong, een tikkeltjes tegendraads, lang van stof en sinds kleine jongen liefhebber van mooie auto’s. Tijdens corona zijn horloges daar bijgekomen.

Laat mij jullie meenemen in mij horloge reis tot dusver:

Misschien niet van jongs af aan liefhebber, maar als kleuter droeg ik wel met veel plezier mijn G-shock. Ik weet nog de eerste keer dat ik op één van de knopjes drukte en het schermpje blauw oplichtte, ik was compleet betoverd.

Als tiener vervolgens bij de juwelier voor mijn verjaardag ‘per ongeluk’ ooit een TW steel uitgezocht in de beginjaren van dat merk. Uiteraard verschijnt er nu een kleine rossige gloed van schaamte op mijn wangetjes als ik daar aan terugdenk. Want het was een vrij schreeuwerig ontwerp die ook nog eens een flinke tik te groot was voor mijn pols. Desondanks was ik best trots op mijn stoere kwarts chronograaf en heb ik er jaren (stiekem) veel plezier van gehad en al met al goed voor gezorgd.

Toen eigenlijk een hele tijd niets op horlogegebied, maar zoals gezegd ontdekte ik tijdens corona dan ook pas eigenlijk de wereld van de (‘echte’) horlogerie. Mede naar aanleiding van een prachtige IWC Portuguese Perpetual Calender in rosé goud die ik bij een familielid aan de pols zag schitteren. Wat een kunstwerk!

Helaas viel en valt dat nu nog ver buiten mijn budget en besloot ik netjes de stappen te gaan volgen om tot een leuke collectie te komen. Ik ben met mijn toenmalige vriendinnetje (en huidige ex) naar S&C gereden en heb daar een aantal Tudors om de pols gehad. De verkoper met domme vragen bestookt. En daar toen vooral tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk écht nog helemaal niets wist van de magische wereld der horloges. Ik heb dan ook die dag (op haar advies) besloten nog géén horloge aan te schaffen en eerst nog eens rustig mij verder te verdiepen. Een paar uurtjes YouTube verder heb ik uiteindelijk aan de hand van filmpjes van de ieder denk ik toch wel bekende influencers een kleine crush ontwikkeld op de Tissot Gentleman. Dat moest ‘m worden. Automaat, Zwitsers, betaalbaar en - als ik iedereen mocht geloven - fantastische afwerking voor het prijsniveau. Ik had mijn zinnen gezet op een exemplaar met de blauwe wijzerplaat maar kwam via een toevalligheid uit op de website van een Duitse ‘horlogeboer’ en kwam daar een model met de witte/ zilveren wijzerplaat tegen voor zo’n 38%(!) onder de retail prijs. Gloednieuw. To good to be true dacht ik nog. En nadat ik het tabblad had gesloten om mijn beslissingen van tevoren nog eens te overdenken (dat doe ik sporadisch sinds ik de 30 ben gepasseerd) en het tabblad weer wilde heropenen, jawel, was het bewuste exemplaar inderdaad verdwenen. Licht teleurgesteld en gebrand op het vergaren van wat ik niet kon hebben, heb ik ze vrijwel direct gebeld en gezegd dat ik het model reeds in mijn winkelwagen had en toch eigenlijk wel graag wilde aanschaffen. Ik had het niet verwacht, maar ik werd uitstekend te woord gestaan én dat kon! Ze hadden een aantal horloges van de site gehaald om de prijs aan te passen. Maar deze kreeg ik aangeboden tegen het bedrag waar ie voor stond. Toch even spannend zo’n ongeziene online aankoop, maar et voila, twee á drie dagen later (december vorig jaar (2022)) werd het horloge netjes bezorgd. En wat een verademing van een horloge was dat naast wat ik eerder gehad heb. Ik was uiterst onder de indruk en voelde mij met mijn nieuw ontwaakte passie en horloge helemaal het mannetje. Nu bijna een jaar later draag ik ‘m dan ook nog steeds vrijwel dagelijks en blijft m’n blik geregeld even hangen op de schittering die er van de hour markers van de Gentleman afkomt.

Maar wat was dit nu? Ik was zeer tevreden, maar toch bleef het jeuken. Ik betrapte mijzelf erop steeds meer uren op websites te spenderen en informatie tot mij te nemen over horloges. Het was officieel. Ik was besmet. Niet met corona, maar het virus dat mij toen hier gelukkig onder ‘lotgenoten’ heeft gebracht.
U zult begrijpen dat ik voorts dan ook al snel tot de conclusie kwam dat een dresswatch niet mocht ontbreken. De Tissot is een net horloge, maar wel een sportieve allrounder en wat mij betreft - zeker op staal - te prominent (of misschien zelfs wel grof) voor bij een meer verfijnde outfit. Ik liet mijn oog vallen op een Frédérique Constant Yacht Timer Regatta Countdown met blauwe wijzerplaat en blauw croco lederen band. Ondanks dat ik dat nog steeds een prachtig horloge acht en er zeker van ben een exemplaar toe te voegen aan mijn collectie, had het lot wederom andere plannen. Ik kwam een Frédérique Constant Yacht Timer GMT (FC-350VT4H4) op het spoor. Wederom in Duitsland, maar nu bij een kleinschaligere juwelier/ horlogemaker. En wie was ik om deze keer wél het lot te tarten? Het voelde goed en ik heb dat iets conservatiever dan z’n blauwe broertje samengestelde horloge (tevens ongezien) aangekocht. Naast de Tissot was dit alweer hele andere koek. Het niveau van detail en afwerking oversteeg de Gentleman. En natuurlijk leuk om een extra complicatie én wijzer te hebben ten behoeve van de GMT functie. Ook spreekt de historie van FC mij aan. Uiterst respectabel hoe ze zich als jong merk tussen de gevestigde orde hebben weten te werken en luxe horloges - want zo mag je ze denk ik toch wel noemen - dichter bij het grotere publiek hebben gebracht. Ik ben er erg blij mee en draag het horloge met veel plezier als ik geregeld de kans krijg mijzelf een beetje netter te profileren dan op een willekeurige thuiswerkdag. Al moet ik bekennen het horloge ondanks z’n rose gouden vergulde kast ook geregeld zomaar uit de doos te pakken en de FC tot dusver dan ook van bij kostuum, linnen overhemd en korte broek tot aan bij spijkerbroek en trui z’n charmes op de omgeving heeft mogen loslaten. Eigenlijk ook best een veelzijdig horloge dus. En een horloge waarover ik best aardig wat complimenten heb mogen ontvangen. Ook van niet horloge liefhebbers. Stiekem toch ook leuk.

Tijd om af te ronden denk ik zo, tot slot dan nog is er nu de wens om binnenkort een Tudor aan te schaffen. Als ik mijzelf onder controle weet te houden en mij niet vergrijp aan een ander (micro) brand. Want ik moet eerlijk bekennen bijvoorbeeld ook op de King Seiko met dieprode plaat (SPB287J1) een beetje verliefd te zijn.

Ik hoop dat jullie hebben genoten van dit stukje inkijk in mijn verhaal en kijk er naar uit meer van jullie (verhalen en horloges) te leren kennen.

Hartelijke Groet! Fijne avond!

Clint

57 likes

Welkom bij de club Clint.

1 like

Welkom op dit forum Clint!

Leuk leesvoer! :pray:t3::hugs:
Maar werd het je ex nadat ze je had afgeraden het horloge te kopen? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Welkom bij je nieuwe verslaving

1 like

Allereerst welkom, Clint!

Wat leuk dat je, ondanks dat je lang van stof bent, ons mee hebt genomen in jouw kruistocht door horloge land!

Leuk verhaal en mooie exemplaren!

Geniet ervan en van al het leuke hier op het forum!

1 like

Hoi Clint.
Welkom, en veel leesplezier gewenst

Klopt.

1 like

Berucht fenomeen. Onmogelijk om die confrontatie uit de weg te gaan. Laat staan winnen. Sterkte. En veel plezier met je huidige horloges en het moois dat erbij gaat komen. En leuke intro. Merci.

1 like

Je hebt het virus aardig te pakken Clint :grin:
Herkenbaar. Wees welkom bij deze meeting

1 like

Welkom, enjoy!

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom in die fascinerende kring van HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom op het horlogeforum en veel plezier hier!!:watch:

1 like

Lang van stof, hoezo. Welkom op dit mooie forum :wink:

1 like

Lang van stof :rofl:
Welkom bij de club!

afbeelding

1 like

Welkom :partying_face: Zo, dat was een hele kluif :books:voer :joy: Leuk om je persoonlijke ontwikkeling zo mee te krijgen. Veel plezier op het forum en daarbuiten :+1:

1 like

Welkom hier bij HF !

1 like

Nu terugkijkende was dat denk ik wel de doorslag gevende factor :joy:

1 like

Clint, welkom op HF!

1 like

Welkom…:+1:

1 like

Welkom en wat is de FC-350VT4H4 toch een schitterend uurwerk. Ik snap de complimenten wel

1 like

Hoi Clint

Zo zijn er wel meer :+1:t2:, van een stukje horloge proza is nooit iemand slechter geworden

1 like