Voorstelrondje

Welkom. Heerlijk, weer iemand erbij die lange stukken schrijft.

1 like

Hahaha herkenbaar! Heel goed. (En soms ook weet niet natuurlijk…)

Leuk stuk — inderdaad benieuwd wat je nu in Tudor aanspreekt.

1 like

Welkom Clint!
Leuk geschreven stukje :slight_smile:

1 like

Welkom!

1 like

Welkom Clint, hier hoef jij je niet in te houden en mag je lang van stof zijn :wink:

1 like

Bedankt voor je uitgebreide reactie, leuk!

Objectief (gebleken) goed advies, maar mogelijk met haar eigen belang in het achterhoofd.

Helaas heeft mijn - verder héérlijke - appartement in de stad alleen een douche, maar ik kan proberen mijzelf in de wasbak te wringen. Misschien kom ik dan bij zinnen en ben ik van deze ‘hobby’ genezen.

Mmm, fair. Weliswaar is een kostuum ook colbert en pantalon van dezelfde stof en mag een pak ook met een andersoortige broek gedragen worden. Maar voor de vorm sluit ik mij hier bij je aan. De juiste semantiek is niet iets waar we lichtzinnig mee behoren om te springen. Al lijkt dat soms tegen de huidige zeitgeist in te druisen. Hoe minder en hoe simpeler het woord, des te beter lijkt het wel eens.

Ik was helemaal niet op de hoogte van die innovatie van hun hand. Net eens wat over ingelezen, maar inderdaad een mooie ontwikkeling. Ben benieuwd waarom het nog niet door de andere merken is opgepakt? Misschien omdat we toch varen hij het credo; hoe meer onderdelen (die stuk kunnen), hoe beter?

De reden dat ik Tudor zo algemeen noem, is eigenlijk simpelweg omdat ik bijna alle modellen die ze maken aantrekkelijk acht. Ik kan gewoon niet kiezen! Wat ik verder onderdeel van de charme van het merk acht is dat het wat meer onder de radar vliegt dan grote broer Rolex. Ik weet even niet of ik mij wil voegen bij diegenen en datgene om dat merk lijken te cirkelen de afgelopen jaren. Wil het niet dat het natuurlijk de luidruchtige types zijn die zoveel trammelant maken daaromtrent en dat geen representatieve afspiegeling is van de gemiddelde Rolex eigenaar. Maar toch, het doet mij mijn vraagtekens erbij zetten of dat op dit moment een horloge voor mij is. Daar komt dan nog eens bij dat het mij tegen de borst stuit dat een merk zichzelf lijkt in te laten met het doelbewust creëeren van schaarste. Het geeft mij een beetje ‘SCHIET OP! 38 anderen hebben dit product al in hun winkelmandje’ vibes. Wanneer schaarste ontstaat omdat een horlogemaker de vraag simpelweg niet kan bedienen, is het een ander verhaal. Maar ik geloof niet dat het Rolex ontbreekt aan productiecapaciteit of grondstoffen. Maar misschien kloppen die opvattingen helemaal niet en zit het anders; dan hoop ik ook vooral daarvan overtuigd te worden.

Terug naar Tudor. Ik moet zeggen dat ik de BB41 (79540-0004) eerst heel graag wilde hebben, maar dat dat model eenmaal om de pols mij iets te ‘saai’ aandeed. Dat is inherent aan de ontwerpstrategie die Tudor bij dat model gekozen heeft, maar het sprak mij minder tot de verbeelding dan ik vermoedde. Hier wel de klik genoemd? Nou die bleef uit. De volgende op het lijstje is dan de Black Bay Chrono met witte wijzerplaat (M79360N-0002). Schitterend horloge. Die moet ik nog gaan passen. Ook de nieuwe Black Bay burgundy op jubilee (M7941A1A0RU-0003) erg mooi. Maar ik wacht even af of ik daar mijn mening niet teveel heb laten beïnvloeden door de hype eromheen. Dan hebben we nog de glamour date+day in staal en geel goud (M56003-0112). In eerste instantie een model dat mij helemaal niet zo aantrok, maar nu ik er meer over ben gaan lezen en het model vaker heb gezien - onder andere in een hele positieve review waar ie als ‘overlooked’ Tudor werd aangeprezen - is dat ook ineens een kandidaat geworden. Wel acht ik dat model iets vrouwelijker van aard dan de andere modellen. Maar dat is in de basis geen bezwaar. En zelfs de 1926 komt zo nu en dan voorbij en dan denk ik, prachtig! Maar soms doet ie mij weer helemaal niets. Dat gaat ‘m dan denk ik ook niet worden. Anyhow, je ziet het patroon inmiddels denk ik? Haha, Ik kan er uren over filosoferen, maar heb intern nog geen overtuigende ‘klik’ gehoord of gevoeld die mij op het juiste model Tudor gebracht heeft. Heb jij een Tudor in de stal? Of zo nee, welke spreekt je het meeste aan?

1 like

En bedankt voor het warme welkom allemaal! Heel leuk!

Welkom Clint, zo heeft iedereen zijn verhaal op horloge gebied :grinning: Leuk om te lezen.

1 like

Het gaat een beetje automatisch hè? Ik probeer het geregeld in ieder geval nog met hand en tand te bevechten. Een beetje spontaniteit mag best bewaakt blijven wat mij betreft! Wat betreft Tudor heb ik zojuist e.e.a. uit de doeken gedaan. Bezit jij er één?

Het gaat een beetje om die balans hè.

Ik heb precies het horloge dat ik elke dag zou willen dragen en dat is geen Tudor. Echter, ik sluit me volledig aan bij je opmerkingen over dat merk. :+1:

1 like

Welkom op HF Clint, veel plezier hier :wink:

1 like

Exact!

Fijn dat je je ideale dagdagelijkse horloge gevonden hebt. Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd welk model dat dan wel is? :slight_smile:

Welkom

1 like

Oud geld heeft me ooit uitgelegd dat de affectatie van de woorden kostuum, colbert, pantalon, en inderdaad ook toilet, een mooie maatstaf zijn om te bepalen wie er een plebejer met aspiraties is.

De gangbare mening is dat het een pak, jasje, broek en plee moet zijn, dan weet je dat je tussen mensen zit die de social climber niet uit willen hangen. Nu ben ik een enorme uit de klei getrokken boerenlul, maar als ik het eens ben met de adel kan ik er ook geen andere koek meer van bakken.

:slight_smile:

Het is maar al te duidelijk dat de juiste semantiek signalen af kan geven over de sociaal economische strata waar je je in beweegt.

Er is research op dat gebied voor andere toepassingsgebieden:

Maar hier ook een leuke. Het technische verhaal begint rond 14 minuten.

Ik raad je aan om eens bij een AD te gaan kijken en dan te zien hoe zo’n ding er van de zijkant uit ziet. De BB58, 54 en 36 zijn mooi plat, maar veel Tudors hebben een torenhoog zijaanzicht wat ze ook wel “slab sided” noemen. Die dingen zien er bij tijd en wijle uit als de witte rotsen bij Dover, aan de pols.

Rolex laat volgens schattingen tussen de 900.000 a 1.250.000 horloges van de band af rollen, jaarlijks. Ze zijn zo gehyped dat de vraag het aanbod veruit overstijgt. Ik weet niet of Rolex debet is aan de schaarste. Wat doe je als bedrijf tegen een half miljard kansloze scalpers en would-be investeerders?

Nah. Geschroefde pushers zijn kut met peren.

Van voren mooi, maar van de zijkant: Dover.

Vind ik eigenlijk best een geinig ding, maar pas 'm even en kijk naar de middenkast.

Dan zou ik andere merken gaan overwegen.

Ik zou zelf, als ik een Tudor kocht, de keuze maken tussen de P01, de BB58 of de BB54, waarbij die laatste twee frisse concurrentie hebben van de Oris Sixty Five, de Super Squale en zowaar mijn eigen duikhorloges:

Want zeg nou zelf, Skin-divers met een diameter van 39mm en een dikte van 12 dragen gewoon lekker, en er zijn genoeg modellen te vinden. Maar de BB54/58 is mooi.

Alleen zou ik voor 3000 a 4000 Euro andere dingen doen. Sterker nog, ik heb dat een paar keer gedaan, en dan komt er iedere keer geen duikhorloge uit rollen. Bij mij krijg je voor die bedragen dit soort horloges voor de kiezen:

Zoals je ziet, zowel Tudor als Rolex zijn qua stijl best ver verwijderd van m’n smaak, al kan ik de Ranger, BB54, Oyster Perpetual, 36mm Turn’o’graph, BB58, Pelagos 39, P01, en een DJ met donkere plaat prima waarderen. Mijn favoriete Rolex model van dit moment is overigens de 1908, maar iets in me zegt me dat je nooit Breguet 5157 geld uit moet geven aan een Rollie. :slight_smile:

Welkom Clint! Mooi verhaal. Leuke Tissot en een heel mooie FC!

Je produceert aardig wat boeiend leesvoer. Veel plezier op het HF.

1 like

Lange en drukke dag, dus mijn reactie liet even op zich wachten!

Vandaar het tweede deel van de zin;

De algemene consensus is overigens al heel wat jaren dat het geen pléé, maar wc is. En je vergeet de ijskast. Maar eigenlijk zijn die maatstaven een beetje (boel) achterhaald en heeft zelfs zowaar de ‘upper class’ zich neergelegd bij het feit dat dat soort woordgebruiken geen goede indicatie meer zijn of iemand van goede huize komt. Ik? Bij ons thuis was het altijd heerlijk verlicht en verwarmd :wink:

Die video heb ik inderdaad al eerder bekeken. Ondanks dat het een technologisch hoogstandje betreft (dat overigens al eerder door andere merken als concept is uitgebracht) merk ik toch dat het gevoel erbij voor mij niet warmer maakt dan bij een regulier escapement. Misschien is dat wel omdat het té modern is, té snel beweegt (oscilleert) en dat dat de charme van het bijna grijpbare ‘tikken’ van de tijd van het meer traditionele uurwerk onderuit haalt.

Ik begrijp je standpunt, maar ik (misschien de plebejer in mij :wink:) acht zo’n opstaande wand glimmend staal eigenlijk best een prettige bijkomstigheid van de Tudors. Zeker in combinatie met het rozet op de kroon stoor ik mij er allerminst aan en is het - net als de rotswanden bij Dover - een onderscheidend kenmerk. Ik moet daar wel bij vermelden dat ik tegen de twee meter aan schuur en om die reden dat soort in andere gevallen excessief ogende details bij mij al gauw beter te verdragen zijn.

Ik las inderdaad 1,1 miljoen stuks op jaarbasis en ze ontkennen bij hoog en laag dat ze er wat mee te maken hebben. Toch bevreemdend dat de recente modellen dan wel bij de Gd’s opduiken? Want die 1,1 miljoen stuks blijven natuurlijk wel ergens en blijkbaar niet in de handen (of beter gezegd aan de polsen) van de consument.

Praktisch gezien misschien, maar wanneer heb jij voor het laatst je chronograaf gebruikt om iets te timen?

Dat is misschien geen half advies. Allicht heb ik mijn zinnen onbewust wat teveel op een Tudor gezet en leidt dat tot enige tunnelvisie. Anderzijds is de voorliefde voor een merk natuurlijk een mooi begin. Ik wijs andere merken in ieder geval niet de deur als ze zich aandienen.

In de lijst die je opnoemt zou ik dan voor de BB54 gaan. Ik vind het uiterst aantrekkelijk als een duiker een beetje compact is. Dat geeft die vintage feel en verlangt automatisch verdere inspectie wanneer het horloge in je blikveld komt. Alsof het zich naar je toe lokt om verder bekeken te worden. Een soort Sirene. En dan bedoel ik niet die van de hulpdiensten.

Die Serica is op het eerste gezicht heerlijk eigenzinnig, maar na een tijdje ga ik er - o.a. door de dikke lumepips en p01 elementen - teveel kenmerken van andere horloges in herkennen en dan gaat de autonomie van de compositie voor mij een beetje verloren. De Yema, valt natuurlijk niets op af te dingen, maar is wel wat te ‘gewoontjes’ voor mijn smaak. Al ben ik met je eens dat ze heerlijk dragen.

Compleet te begrijpen! Wat een fijne collectie horloges heb je samengesteld. Ook zijn je foto’s mooi. Consistent en met een herkenbare sfeer. Genieten. Ik moet zeggen dat als ik je foto’s zie mijn ogen toch gelijk naar de Grand Seiko’s bewegen. Bijna schandalig hoe fantastisch fanatiek die concepten zijn uitgewerkt en de horloges zijn afgewerkt. (Ik heb zojuist ook je NA voorbij zien komen, en wat mij betreft spant die de kroon). Nomos komt wat mij betreft het allerbeste tot z’n recht bij de Club instapmodellen. De value for money is daar vrijwel ongeslagen. De modellen hoger in hun gamma verliezen dat mijns inziens een beetje, maar ik heb er nog geen in bezit gehad, dus misschien dat het daarmee compleet zou veranderen.

Ik zie hier toch stiekem een beetje hetzelfde patroon als dat ik bij mijzelf herken, want dat is bepaald geen beknopte lijst! haha. Wat betreft Rolex - als ik er dan één moet kiezen - zou dat een moderne (2010+) DJ van 36 of 41mm moeten worden. Saai van mij eigenlijk.

Ik ben al met al sowieso (nog) niet zo verliefd op de 1908, maar als ik dat wel zou zijn zou ik er zonder blikken of blozen Brequet 5157 geld voor neertellen. Persoonlijk zou ik dan overigens even doorzetten voor een Lange, deze bijvoorbeeld:

Dinsdag.

Ik gebruik hem om intervallen te meten tijdens de training. :slight_smile:

Saai is goed. Saai dragen we over 20 jaar nog meer plezier. Bij saai ga je nooit denken “what the fuck was I thinking?”, zeg maar.

Lange Großdatums hebben geen 0 van de eerste tot de negende van de maand. Ik trek dat niet. Verder prima spul.

Plebejers unite! Ik ben zelf ook een niet adellijke landeigenaar, ik had in Rome ook geen stemrecht gehad. :wink:

Dan kun je een iets groter horloge inderdaad beter hebben dan ik met mijn 1,85 en 18,5 cm mesjespolsjes.

Dan is de BB54/58 dus ook een mooie, weloverwogen keuze voor je. :+1::+1:

Hier ook, met kopjes thee en dropjes. Wel een 13 jaar oude Corolla, maar altijd dropjes.

Dank je! Acht jaar mee bezig, inmiddels.

De AHOI Neomatik die ik heb met DUW3001 er in is toch wel een snoepje. Het uurwerk is echt super tof, en ik heb hem destijds voor zo’n 2500 gekocht toen je ze nog meer flinke korting kon vinden. Of ik er 3300 voor zou betalen weet ik niet, eerlijk gezegd, dus je hebt een punt.

1 like

Een Nomos Club met een (wat mij betref) fijne kleurstelling, afmetingen en techniek (DUW3001, ref. 741).

Wat betreft A.Lange&Sohne, een Saxonia Thin any day. :yum:

In ieder geval, welkom! Je schrijft lekker.

1 like

Da’s nog eens een ff voorstellen verhaal!
Leuk!
Welkom en veel leesplezier :+1:

1 like

Welkom op HF, Clint!

1 like