Vostok Amphibia Kroon en stem verwijderen en terug plaatsen

Ik heb de kroon en de stem van mijn Vostok Amphibia verwijderd (kleine “knopje” indrukken en eruit halen). Maar ik krijg 'm niet terug. Ook Niet als ik het knopje indruk. Als ik de kroon los schroef om ''m op tijd te zetten dan valt de kroon met de stem eruit.

Ik weet dat dit lastig kan zijn, maar de vorige keer ging het prima (waarschijnlijk mazzel gehad).

Wat is de truck? :question:

Je had hem, en het is een tijd geleden voor mij dus vergeef me als ik het verkeerd zeg, in de wijzerverzetstand eruit moeten halen.
Wat je nu kunt doen is de kast openen en met een dun pincet de stem zo dicht mogelijk bij de kast pakken en hem dan net iets verder in het uurwerk trekken. Tenminste, zo heb ik het al meerdere keren gedaan maar ik ben geen horlogemaker. Ik trek gewoon dingen uit elkaar en vogel dan wel weer uit hoe het in elkaar moet :laughing:

2 likes

Voor je in techniek gezet.
Waarschijnlijk krijg je daar meer respons.

Doe maar truc

1 like

@Eddie: Bedankt voor het verplaatsen.

@GiveMeYourDough: Bedankt voor de tip. Inderdaad. De truc (en geen heftruck @Eddie :wink:) is dat je eerst de kroon zo ver mogelijk eruit draait. Dat wil zeggen: alsof je het horloge op tijd wilt zetten. Dan pas de kroon/stem eruit halen (knopje indrukken, zie Youtube). Ik denk dat ik de stem eruit had gehaald zonder 'm er zo veel mogelijk uit te draaien/trekken.

Hoe ik het voor elkaar heb gekregen nu weet ik niet (hele uurwerk eruit, stem voorzichtig erin zetten en eruit trekken etc.) maar de stem zit er weer goed in.

Bedankt voor de hulp/tips.

6 likes

:muscle:t3:

1 like

Dit verschilt per uurwerk toch?

1 like

Precies zelfde gehad. Met wat geluk weer terug gekregen.
Dat was in de tijd van de kroon modden.

Mooi dat het gelukt is. :+1:

1 like

Geen idee meer. Het is al te lang geleden voor mij dat ik er zelf één uit elkaar gehad heb. Ik vergaar al die info razendsnel als ik het nodig heb maar vergeet het ook weer net zo snel op het moment dat ik m’n hersencapaciteit ergens anders voor nodig heb :laughing:

3 likes

Yep. Heb ik ook. Ik zet mijn “kennis”, tips en hints altijd in text bestandjes op mijn computer. In mappen geordend. Maar dat is zo veel geworden dat ik inmiddels moeite heb om het daar te vinden, ha ha. :wink:

Wat mij tegenvalt is dat ze in sommige Youtube video’s niet duidelijk vertellen hoe je precies die stem moet verwijderen. Ze doen het effe snel alsof het niet uitmaakt hoe je het doet.

1 like

Ik denk het wel. Maar de Amphibia (calibre 420) is zo’n beetje de populairste dus daar zijn veel video’s op Youtube en topics op internet van. Dus ik wist dat het lastig kon zijn die stem terug te krijgen maar wat blijkt is dat de “truc” is dat je van te voren goed moet weten hoe ver je de stem eruit draait en trekt.

Ik heb veel gehad aan de filmpjes van deze beste meneer in de tijd dat ik zelf wat aan uurwerkjes heb geschroefd.
Maar zoals ik al zei, ik trek gewoon dingen uit elkaar en zie daarna wel hoe het weer in elkaar moet.

https://youtube.com/@ratfacedgit6280?si=-SZ8oPPiom4FNoED

1 like