In dit HF topic heb ik mijn problemen beschreven om de kroon en stem te verwijderen van mijn Vostok Amphibia (jaar of 2 oud).
Zoals jullie al hebben geraden: ik ben aan het klooien met mijn Vostok. De Amphibia is een automaat. Toen ik 'm aan paar maanden had wilde 'ie niet meer automatisch opwinden. Opengemaakt. Lag het contragewicht er los in en de schroef viel eruit, ha ha. Maandagmorgen model?
Contragewicht erop geschroefd en hij deed het weer. Na verloop van tijd begon 'ie tussen 21:00 uur en 24:00 uur (als de datum moet verwisselen) achter te lopen en na verloop van tijd stopte 'ie. Ik moest 'm ook iedere dag handmatig opwinden anders haalde 'ie het einde v/d dag niet.
Enfin, ik dacht dat er misschien wat prut op de stem van de kroon zat. Uit elkaar gehaald (zie ander topic), kroon-stem afnemen, in elkaar gezet. Stopte 'ie na 6 uur. Weer zelfde procedure. Nu doet hij het slechts een kwartier (!). Dit moet toch mijn eigen schuld zijn�
Ik dacht dat Vostoks gebouwd zijn als een tank en dat ze daarom vrij risicoloos ge-mod konden worden (andere wijzers etc.). Ik ga waarschijnlijk gewoon een nieuwe kopen want ze zijn te goedkoop om te laten repareren.
Maar wat heb ik nu gedaan om het te verprutsen? Zou er een stofje in het mechaniek zitten? Is het gewoon een maandagmorgen model? Deze moet ik maar gebruiken om mee te âhobbyenâ. Zou olie helpen? Weten jullie waar ik goedkoop een olie set kan kopen? Zoân olie set kan best prijzig zijn soms. Waar moet ik die olie op druppelen? In deze Youtube video zeggen ze op 9:10 min dat Moebius 8000 olie voor beginners âdie eens wat willen proberenâ een goede gok is.
Iemand ervaring met het aan de praat krijgen v/e mechanisch horloge zonder 'm volledig te demonteren?
Om het eenvoudig te stellen: er is geen enkel uurwerk dat je duurzaam herstelt door er simpelweg wat olie aan toe te voegen. Wanneer een uurwerk begint achter te lopen, wijst dat meestal op een interne weerstand of vervuilingâeen duidelijk signaal dat een onderhoud zich opdringt. Ook het openen van de kast zonder de juiste omstandigheden of voorzorgsmaatregelen kan het mechanisme beĂŻnvloeden. Het is dus aangewezen om een onderhoud in te plannen, of het uurwerk eventueel als oefenobject te gebruiken om er technisch wijzer uit te komen. Veel succes!
Zonder ervaring een uurwerk afregelen gaat vrees ik niet zo simpel zijn. Het zijn inderdaad âsimpeleâ uurwerken om aan te modificeren en met wat handigheid lukt een datumwiel, dial en wijzers verwisselen wel maar meer gaat je niet zomaar lukken met wat olie.
Heb je vorige keer de wijzers eraf gehaald? Misschien heb je ze er te hard opgedrukt. Meer dan dat kan ik niet verzinnen, mijn kennis van uurwerken is daar niet genoeg voor.
Bedankt voor de info/tips. Ik heb nu dus nu een heus oefenuurwerk. Waar ik al bang voor was.
Modden en een fatsoenlijk uurwerk openmaken kan ik dus beter niet meer doen. Zeker niet om 'm beter op tijd te laten lopen door zoân klein hendeltje te verstellen. Gek genoeg doet men op Youtube (bijv. Jody van het kanaal âJust one more watchâ) alsof dit leuk is voor iedereen.
Ik dacht dat er geen stof in zou kunnen komen als ik de kast 5 minuten open heb. Zou het gewoon ordinair huisstof kunnen zijn?
Ik heb geprobeerd om voorzichtig te zijn en om de kast niet al te lang open te laten. Toen ik de kroon/stem er niet meer goed in kreeg heb ik 'm op een gekke manier vast moeten houden om 'm er weer goed in te krijgen. Dat zou wel eens funest geweest kunnen zijn. Eerste keer: Vostok liep maar 6 uur. Tweede keer: Vostok loopt nog maar een kwartier, ha ha. Ach, gelukkig is het niet niet bepaald het duurste en onvervangbare uurwekje.
Maar dat langzamer lopen tot aan het punt dat hij 's avonds steeds vaker stil stond (lees: mis je laatste bus terug!) gebeurde zonder 'm te openen (behalve 1 keer lang geleden om het contragewicht weer vast te schroeven).
Dat zou zeker nog kunnen wijzen op een probleem binnenwerkje. Soms hebben ze wel eens last van hoofdveren die te snel doorslippen en daardoor niet voldoende kracht vasthouden om lang te blijven lopen. Soms worden ze wel eens af fabriek onvoldoende gesmeerd waardoor ze na verloop van tijd ook koppig kunnen worden.
Ook jij bedank voor de info. Ik bedacht mij wat dat betreft het volgende: âVostok: 10 years without serviceâ. Hmmmm. Na een paar maand viel het contragewicht van zijn schroef af, ha ha. Zou Vostok een klein QC (quality control) probleempje hebben?
Ik wist dat je soms een Vostok krijgt die niet zo goed uit de fabriek is gerold ondanks dat ze in principe tegen een stootje moeten kunnen. Risico v/e Vostok.
Helaas wel, en ook wat last van verouderde infrastructuur en machines. De manier waarop deze horloges in elkaar gezet worden dateert echt nog grotendeels uit de jaren '70. Een Amphibia is eigenlijk een vintage horloge dat je toevallig nieuw kan kopen. Ik heb heel wat horloges met Vostok binnenwerken (20+) en de meeste ervan zijn intussen ruim ouder dan 10 jaar zonder service of noemenswaardige problemen, maar enkele exemplaren hadden ook al vroeger service nodig dan dat. Mijn eerste mechanische horloge was een Vostok die ik intussen bijna 20 jaar in mijn bezit heb, en die helaas sinds begin dit jaar ook af en toe stopt en dus een smeerbeurtje nodig heeft. Niet slecht na 20 jaar
Ik heb mijn uurwerk minimaal 2x uit mân handen op de plavuizen laten vallen, er mist een schroef van een brug, heb hem tot en met het datumwiel uit elkaar geschroefd, de kast roodgloeiend gestookt voor een vintage look en hij loopt nog steeds als een zonnetje
Ik vrees dat er geen eenvoudige oplossing is en het geen stofje is wat de boel stopt. De eerste symptomen (stilvallen tegen middernacht op het moment dat datum wissel moet plaatsvinden) doen al vermoeden dat er ergens te veel weerstand is en dat het vermogen opgebouwd in de opwindveer te weinig is om deze te overwinnen. De klachten lijken progressief en lijken mij niet iets dat op een stofje duiden, temeer ze al begonnen voordat je hem zelf had opengemaakt.
Als jij een van je Vostoks een service geeft doe jij er dan alleen olie in of haal je het binnenwerk ook deels/helemaal uit elkaar (daar heb ik het gereedschap/ogen niet voor)?
En wat voor olie gebruik jij dan en waar doe je het op? Ik neem aan op de jewels. Moet zoân loopwerk deels uit elkaar om bij alle jewels te komen?
Aangezien ik eigenlijk toch niets meer kan verprutsen aan dit binnenwerk ga ik het misschien eens oefenen.
Bedankt voor het inzicht. Misschien toch wat vettige vuiligheid ingekomen. Of die schroef die het contragewicht vasthield - en eruit viel - heeft de boel wellicht beschadigd. Kan ook gewoon een maandagmorgenmodel zijn geweest dat niet goed in elkaar is geschroefd en men heeft niet/niet goed geolied in de fabriek. Wie weet.
Enfin, ik wist waar ik aan begon met Vostok. Maar wat men ervan zegt is waar: het verslaafd snel! Ik ga wellicht een nieuwe kopen. Dit pretentieloze uurwerkje uit Rusland heeft zo zijn eigen vreemde charme!
Ik kan me voorstellen dat je dat vindt (en je hebt misschien gelijk). Maar hij is op dit moment onbruikbaar omdat 'ie volstrekt onbetrouwbaar is: ik weet niet of hij de juiste tijd aangeeft. Ik mis dan de laatste bus naar huis. Verder is een Vostok niet al te prijzig. Een derde bestaat uit BTW, verzenden en inklaringskosten.
Bij de liefhebbers vrij algemeen bekend. Ook een paar keer aan de orde geweest in het cccp draadje. Niet verrassend dus.
Ik heb het zelf mogen ervaren met mijn 2 laatste nieuw gekochte Amphibiaâs in ca 2020.
Bij de ene wisselde de datum niet, en bij de ander, een duurdere SE uitvoering die speciale aandacht moet hebben gehad, werkte het automatisch opwinden niet. Na openen van het achterdeksel bleek dat de rotor, (dat âcontra gewichtâ) zwaar liep.
Beide terug gestuurd voor garantie. Beide weer goed.
Ook een paar oudere Amphibiaâs door liefhebbers hier laten servicen. Bij een wisselde ook de datum niet meer.
Advies, gebruik niet de snel wissel methode dmv terugdaaien. De onderdelen zijn vrij fragiel.
Dat gezegd hebbende, het zijn echt leuke voordelige horloges. Heel knap maar oud ontwerp. Ze zijn inderdaad oersterk, mits netjes behandeld.
Perfect om te modden inderdaad!
De onverwoestbaarheid en probleemloosheid wordt wel wat te lyrisch beschreven. Maar dat hoort ook bij de cultuur.
Mag het zelf ook graag doen. Zoals over de vele motorritten met een Amphibia om de pols. Liet hem ook nog op de plavuizen vallen in een Italiaans hotel. Na avond borrelen met de eigenaar. En natuurlijk heeft de Vostok geen krimp gegeven.
Ik zou zeggen lees je eens in op het cccp draadje. Er is ook heel veel kennis en hulpvaardigheid.
Ik moet toegeven dat ik mijn horloges opstuur voor een service beurtje, meestal via Julian (Poljot24). Er komt wel wat bij kijken als je het echt goed wilt doen.
Denk inderdaad dat je het moet zoeken in de oorzaak zoals @menkepie hierboven al beschrijft. Weet niet hoe oud je Boctok is maar het klopt dat de laatste tijd minder gesteld is met de QC van Boctok. Afgelopen tijd veel Boctokâs op mijn bank gehad (oud en nieuw) die problemen hadden. Het klopt dat de uurwerken robuust zijn maar betekent niet dat het daarmee ook simpele uurwerken zijn. In het ontwerp zitten er aardig wat constructies wat je op het verkeerde been zet als je het niet weet. Alle service die ik (voor anderen) uitvoer is eigenlijk matswerk. De werkelijk is dat je aan service van een Boctok uurwerk niets verdient. De echte kosten zullen de waarde altijd overstijgen, dat is ook de reden dat een commerciĂ«le horlogemaker er niet aan zal beginnen. Inmiddels aardig wat speciaal gereedschap gemaakt om enige tijdswinst tijdens service te kunnen halen. Sneu is helaas wel dat als je nu in Rusland een nieuw uurwerk besteld het geen garantie is dat deze perfect zal lopen. Had je graag op weg geholpen maar ben vanaf morgen een maandje in het buitenland. Als je geduld hebt mag je mij zo rond mei wel een PB sturen.
Bedankt voor je uiterst sympathieke reactie! Jij bent een Boctok/CCCP specialist voor zover ik het begrijp en lees hier.
Ik weet dat het opknappen v/e horloge meestal meer kost dan het kopen v/e andere/nieuwe (dit geef jij zelf ook al aan). Hoor je mij ook niet over klagen bij een Boctok.
Deze Boctok heb ik gekocht eind 2022. Na een paar maand viel het contragewicht (heet dat zo?) eraf. Het kan een zeldzame uitzondering zijn geweest, maar het zou ook iets kunnen zeggen over de kwaliteitscontrole door Boctok. Ik denk dat ik 'm hoorde ratelen en toen de kast open heb geschroefd. Ik wist niet dat je garantie had. En dan nog: geen idee wat terugsturen kost.
Enfin, na het erop schroeven van het contragewicht deed 'ie het weer.
Het loopwerk/uurwerk ligt nu niet meer in een potje maar stil op tafel in de horlogekast zelf. Vreemd genoeg doet 'ie het nu al reeds 19 uur (!) inclusief datumwissel (!!) maar dat kan morgen anders zijn. Ik ga de komende tijd wat testen. Schudden om het uurwerk op te winden lijkt beter te werken dan opwinden. Dit lijkt mij onlogisch dus dat kan toeval zijn. Wat mij wel logisch lijkt is dat er wat vettig vuil in het loopwerk zit dat er doorheen loopt en soms voor grote problemen zorgt en soms niet. Maar ik ben geen expert natuurlijk.
Bedankt voor het aanbieden v/e reparatie. Ik zit wat krap bij kas dus ik zie wel in mei als je er weer bent. Ik stuur je dan eventueel een persoonlijk bericht. Ik wil nog wel eens meevaller aan het eind v/h jaar hebben of in de zomer als de jaarlijkse afrekeningen meezitten.
Ik neem aan dat het op prijs gesteld wordt als ik het post als ik wat meer eigenaardigheden de melden heb over mijn Boctokje. Ik ben ben best verslaafd aan deze eigenzinnige pretentieloze horloges en ik vind ze nog mooi ook!
Absoluut. Moet je blijven doen als er ontwikkelingen zijn met jouw Boctok. Hebben we allemaal profijt van. Maar doe dat in het Russische draadje, blijft het centraal en vermoeien we de anderen er niet mee die niets met Russische horloges hebben. Maar achroom niet mij te PM-en in mei.
Stomme vraag maar wind je hem wel goed op, aangezien je aangeeft dat ârammelenâ beter werkt? In de kroon zit een veertje die ervoor zorgt dat het uurwerk niet onder spanning komt te staan als je de kroon vastschroeft wat een goede waterdichtheid garandeert. Als je opwindt moet je een beetje duwen tegen de kroon anders koppelt hij niet goed met de opwindstift. Voelt ook een beetje gammel aan als je opwindt.