De aanhouder wint!
Waar zouden we zijn zonder het leger en zijn tools.
Als je iets kan vinden wat qua diameter precies in de bezel past, dan kun je dat gebruiken om de bezel mooi concentrisch te schuren/slijpen/brushen (doorhalen wat niet van toepassing is ). Schuurmedium op tafel, bezel erop, passend ding erin en rondjes draaien maar! Bedenk ook eerst wat je met de zijkanten van de bezel wil doen, die zijn ook gepolijst, lastiger om die te brushen.
Om de kast zelf te brushen heb ik nog geen mooie ideeĆ«n, behalve dan 'm met een stuk op maat gemaakt hout in zān holte aan een boor te hangen en 'm al draaiende te brushen. Daās nog een beetje een conceptueel plan
Beste Jan, Erik en Dave,
De bezel is wel mooi geworden door rondjes draaien op een schuurspons maar de kast valt toch tegen om egaal te schuren.
De bezel zit er weer op, eerste keer niet goed (helemaal los), tweede keer de koperen veer nog een keer goed erin geplaatst. Maar toch zit ie scheef en draait ie niet mooi egaal rond wat ie eerst wel deed.
Als ik alles bekijk had ik er beter helemaal niet aan kunnen beginnen. Op internet lijkt alles zo makkelijk. Een optie is nog om het hele horloge ooit in een andere kast te zetten (als me dat wel lukt). Maar iets kopen is nu even onmogelijk en ik zag dat b.v. Meranom de prijzen behoorlijk verhoogd heeft, al dan niet door de hoge koers van de Roebel.
Ik hou me maar bij banden wisselen en voorlopig koester ik mijn Scubadude welke ik wel echt als duiker ga gebruiken, dus ook de Noordzee in deze zomerā¦
Edit: (want ik ben TL-1)
Ik ga er niet wakker van liggen hoor, het was de lelijkste uit mijn verzameling (mijn vrouw vind m verschrikkelijk lelijk) en ik heb er ā¬58 nieuw voor betaald dus de schade is niet groot. Leerzame horloge lesā¦
Kast lijkt mij ook pittig om goed te doen, daarom nog niet gedaan, geen haast mee. Met bezel monteren heb ik ook wel gelazer gehad, het lijkt wel alsof die veer soms ertussen zit ofzo. Maar met wat geduld en wat afgemeten geweld lukte het wel.
Zo was ik er ook in gestapt. Een avondje uit kost meer!
Blij te horen dat ik niet de enige ben die ermee tobt. Misschien geef ik m ooit weg aan iemand die er wel wat mee kan. Hoop eens TL-2 te worden zodat ik in het blauw kan.
āMisschien geef ik m ooit weg aan iemand die er wel wat mee kan. Hoop eens TL-2 te worden zodat ik in het blauw kan.ā
Kan altijd wel wisselstukken gebruiken.
Ik weet niet of je in omgeving Zoetermeer zit, anders wil ik best een poging wagen 'm op te lappen als je 'm wilt blijven dragen. Ik beloof niets, maar voordat je 'm afschrijft kan ik mān best er nog op doen. Brushen geloof ik wel, enkel de schade door bezel verwijderen is een uitdaging.
Bedankt voor het aanbod! Ga er even over nadenkenā¦
Daās immer het probleem bij vostoks. Verpruts je er wat aan kan je bijna net zo goed een nieuwe aanschaffen dan er kosten aan te doen.
2 keer de verzending kost je een derde van de nieuwprijs. in dit geval zullen er geen bijkomende kosten zijn maar anders, gebruiken voor wisselstukken verder niks of zo dragen.
Dat is ook de reden dat ik er niet teveel aan wil doen. Het horloge kostte ā¬58 en nog wat invoerrechten en transport.
Wellicht is een nieuwe losse kast de beste optie, deze beviel me toch al niet omdat de lugs niet naar beneden gebogen zijn.
Alleen ligt alle horloge- en onderdelen handel even stilā¦
Hoi Folkert,
dat moet beter!
Haal de bezel er af. Die veer heeft allemaal hoeken. Soort veel hoek. Door de hoeken allemaal iets scherper te buigen, gaat hij stroever draaien. Door de hoeken allemaal wat vlakker te buigen, gaat hij lichter draaien. Het wordt een grotere cirkel ook. Zo stel je de draai stroefheid af. Die veer hoort vervolgens netjes in de groef te liggen, overal rondom. Dan druk je de bezel er iets schuin op. Dit doe je door de plek waar de veer het meest uitsteekt eerst in te haken en dan aan te drukken. Draait te los of te vast, gewoon nog even er af en opnieuw.
. Succes!
Mijn liefde voor het horloge was al niet zo groot en is nu nog verder weggezakt Jan
Liever ooit nog eens een wat minder opzichtige Rusā¦
Ik heb een voorgevoel dat ie binnenkort het huis verlaatā¦
Ja dan, maar je hebt lekker kunnen oefenen toch? Is wel een leuke dial anders, die radioroom. Met een verhaal erachter. Maar geen klik ermee dan houdt het op.
De klik met de dial is er wel als voormalig zendamateur en radio liefhebber. Andere cases zijn moeilijk leverbaar en eigen erg duur in verhouding. De bezel is wel mooi geworden met het schuursponsje. Nu alleen die lompe krassen eruit krijgen. Misschien door heel grof te schuren als laatste redmiddel?
Als dat lukt kom ik nog terug op het plaatsen van die veerā¦
Ja zou ik doen denk ik. Radiaal staat vaak wel goed. Dus als zonnestralen naar buiten toe schuren. Zie je ook bij de vintage 119 kasten.
Of je probeert hem terug naar orgineel te krijgen. Kras er wat uit schuren en dan kast weer polijsten tot hoogglans. Met een poetsschijf en boormachine. Moet je steeds fijnere poets pasta gebruiken. Aardige klus denk ik. Glas moet er dan ook uit zou ik zeggen.
Anders helemaal met de hand poetsen.
Dat radiaal schuren lijkt mij juist de lastigste optie, vooral als het glas er nog in zit. Je kan amper aanzetten, scheelt dat de bezel er een stukje overheen valt. Plus, je moet het naar alle kanten keurig recht doen. Dit lijkt mij het makkelijkst met een roterend borsteltje, maar dan heb je een vrij kleine nodig die toch sterk en hard genoeg is om het oppervlak te breken.
Ik denk dat je de bovenzijde niet volledig hoeft terug te schuren, als je de kast wat grof borstelt/schuurt vallen die putjes wellicht een beetje weg. Voordat ze helemaal weg zijn is je hele kast een halve millimeter dunner
Welke kastvormen lopen eigenlijk wel lekker met de pols mee? Ik heb vooral bij die 110 kast de indruk dat het zo goedkoop mogelijk gemaakt is, en daardoor zo vlak als een plank.
De 020 loopt mooier mee maar heeft wel 20 mm lugs. Probleem is nu dat niemand nog voorraad heeftā¦
Staat die inderdaad om bekend. Best leuke kast op eerste gezicht, maar draagcomfort valt tegen hoor ik steeds. De 100 kast bijv zit weer zeer goed. De 090 gaat ook wel. Die wat kleinere 420 zit prima, maar is een dikkertje op de pols.