Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Ja idd wie dat bedacht heeft :grin:ā€¦

Als ik weer eens een ā€˜normaalā€™ horloge om heb met 12 uur is het echt even wennen. Na een week is een 24 uurs superlogisch: waarom zou een horloge twee rondjes op een dag moeten doen? Nou? :grinning:

5 likes

Geweldig! Koffie op je wijzerplaat. Heb je dat zelf bedacht? En heeft het nog een reden dat het 2 dagen in de koelkast heeft gestaan?
Espresso, bonen koffie of filtermaling? Met of zonder suiker? Links of rechtsom geroerd? Zo veel vragenā€¦

2 likes

Dat geloof ik direct, als je het eenmaal gewend bent.

Op youtube staan een aantal filmpjes over koffie patina aanbrengen en ook hier op het forum is het wel eens voorbij gekomen.
Het zal denk ik weinig uitmaken waar de koffie van gezet is, zolang het maar geen slap bakkie is of met melk hĆØ :grin:

1 like

Ah nee dat is juist waarom je een 24 uurs klok hebt om tegen 20uur10 niet te zeggen dat het 10 over 8 isā€¦

1 like

Au, zie je, ik ben misschien wel niet geschikt voor een 24 uurs horloge! Ik gebruik 24uursnotatie normaliter alleen op schrift, verder echt nooit.

1 like

Ach weet je, die horloges waren dan ook niet bedoeld om gebruikt te worden onder normale omstandigheden waar het voor iedereen duidelijk is of het nu 8uur 's morgens of 20uur 's avonds is. Deze klokken waren eerder bedoeld om gebruikt te worden op bijvoorbeeld poolexpedities waar het in het zomerseizoen nooit donker wordt, of voor gebruik in een onderzeeĆ«r waar daglicht ook niet zichtbaar wasā€¦ en dan is het natuurlijk wel belangrijker om te spreken over 8 of 20 uurā€¦

2 likes

Dat is dan weer leuk, een stukje over de oorsprong van die uurwerken.:+1:

Vandaag een Vostok Komandirskie 539707 om die ik afgelopen zondag op een vlooienmakt in Duitsland gekocht heb. Is ie mooi van lelijkheid of gewoon lelijk? :slight_smile:

4 likes

De plaats van de kroon is weer eens wat anders.
Of ik de kastvorm nou echt mooi kan noemen, nee.
Maar in zijn geheel is het best een mooie combi hoor.
Is de wijzerplaat verkleurd onderin of komt dat door schaduw?

2 likes

Ik dacht eerst dat het een verkleuring was, het blijkt echter zo te horen bij dit model zie ik op internet. Het is een two tone wijzerplaat.

Staat wel mooi !

1 like

Spulletjes binnen (links) via @Marijn2 voor mā€™n eerste light mod: 020 kast ipv de 670 (rechts).
Spannend! Want een eerdere wissel ging niet helemaal lekker (uurwerk valt bijna direct stil sindsdien :scream:).

4 likes

Gewoon deksel openschroeven, daarna kroon verwijderen, dan een stevig stukje papier pakken en over de achterkant van het horloge leggen. Dan geheel omdraaien. Uurwerk ligt nu op het stukje papier, 020 kast er rustig overheen leggen. Dan kast omdraaien met uurwerkje erin waarbij je het stukje papier ondersteunt zodat het uurwerkje niet uit de kast valt. Dan kroon weer bevestigen. (zorg wel dat je zeker weet dat je 020 kast helemaal clean is voordat je hem over het uurwerk legt, anders heb je misschien een stofje achter je glas)
Pakking en deksel weer plaatsen en klaar ben je. Gewoon rustig de tijd nemen en rustig aan de slag.

4 likes

Oude 670 kast eraf, nieuwe 020 er omheen. Blij mee!

6 likes

Zijkant is prachtig! Je kunt een grotere bezel overwegen, bv deze (om je een beeld te geven qua grootte):

1 like

Ja daar zit wel wat in! Op zich niet erg dat er links en rechts wat kast te zien is, maar zal het onthouden voor bij een volgende bestelling.

1 like

Hmmm eindelijk gelukt met nieuw ijzerdraadje
Stuk dikker dan origineel en past perfect.
Of ik het mooi vind, wennen is het zeker

7 likes

Is dat Bezel 02/15/30/45 black? Die met de minutenstreepjes helemaal rondom is ook handig.