Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Nee hoor, soms moet je je grenzen kennen :smile:

Rare vraag, maar zat de seconde wijzer die er hiervoor opzat strak op? En heeft deze verwijderde secondewijzer nog steeds de tubus?

Het is mij nl ook wel eens gebeurd dat een secondewijzer dusdanig strak zat, dat bij het verwijderen (een deel van) de tubus nog op het uurwerk zat. Een kleine ramp, want dan dat krijg je er bijna niet vanaf zonder volledige demontage.

1 like

Nee dat is het niet, maar sinds ik die andere secondenwijzer erop heb geplaatst, zie ik ook de stock secondenwijzer slippen door zwaartekracht, dat was hiervoor niet. Ik vrees dat die schaft te lang was, waardoor binnenin een en ander de ver naar binnen gedrukt is. Grrā€¦ ik denk serieus dat er iets gemold is. Gelukkig nog een ander vostok uurwerk liggen die ik wel kan doneren hievoor.

Overigens ziet de mod er verder echt heel goed uit. Ik durf te zeggen veruit mijn beste tot nu toe. :sunglasses:

Althans, er zit nu geen secondenwijzer in, dat is wel een dingetje.

Edit: dit onderdeel, waar je de secondenwijzer op zet, wordt niet meer vastgehouden / komt eruit

1 like

Owww man, je beste tot nu toe, dat maakt ons nog nieuwsgieriger !

Zit dit ding nog wel helemaal goed dan (even op klikken)?

Zie hier voor groter geheel.

Als je de rotor en bovenste brug er af haalt zou je daar al vrij bij moeten kunnen om te zien wat er aan de hand is.

1 like

Dat is precies het punt, dat ronde uiteinde is afgebroken, die houdt volgens mij dat asje tegen die er nu uit isā€¦ dus je legt precies de vinger op de zere plek :+1:t2:

Tips?

Oh straks valt het nog tegen! Onee, het is zelfs de beste vostok mod die ik ooit heb gezien :stuck_out_tongue:

1 like

Tsja. Dat ding maken met een stukje plakband, of vervangen. Of helemaal makkelijk, zoals je zelf al zei, gewoon een ander uurwerk pakken. Ik kan je wel vertellen dat vervangen een raar, bevredigend gevoel kan opleveren :smile:

Nu word ik toch ook wel nieuwsgierigā€¦

1 like

Plakken lijkt me lastig :joy: en het cirkel deel ligt denk ik ergens op de grond ofzo :roll_eyes:

@vouwfietser, heb jij dat onderdeeltje wellicht liggen? Of iemand anders?

:sunglasses:

Ik heb hier ook nog gedemonteerd Vostok uurwerk liggen, dan zou ik even moeten zoeken.

Wat je denk ik stiekem beter kan doen is deze kopen
https://komandirskie.com/catalog/aksesuary/zapchasti_parts/mekhanizm_vostok_2414/
Heb je gelijk een balanswiel en anker op voorraad. Koop er een mooie gesigneerde kroon bij en je hebt denk ik geen verzendkosten.

Maar laat maar weten als ik moet zoeken, dan zoek ik ook gelijk een envelopje en postzegel op.

1 like

Dat zou top zijn, al is het ook geen slecht idee om een extra uurwerk aan te schaffen.

Wat ik nodig heb is dat onderdeel dat je omcirkelde (meeverend armpje, met cirkelvormig uiteinde) en wellicht het asje van de secondenwijzer, ik ben er niet zeker van of die onbeschadigd is.

Er vanuit gaande dat er niet een derde onderdeel is dat dit op zn plek houdt, zo ver reikt mijn kennis niet.

Als je dit zou willen opzoeken, dan is mijn dank groot en ik vergoed het natuurlijk graag :+1:t2:

Is het een uurwerk zonder datum? Anders is het asje dat ik heb liggen misschien wel te kort.

1 like

Met! En anders alleen dat andere onderdeeltje, asje ziet er op het oog en onder de loep wel goed uit verder

Aha, de volgende hint die aangeeft hoe het horloge er uit ziet! :wink:

Pb me je adresgegevens,dan ga ik zoeken en opsturen.

1 like

Misschien komt er een no date dial overheen. Je weet het niet. Spannendā€¦

1 like

Het brushen en zijkanten gepolijst laten is iig gelukt!

Sneak preview (macro)

Je ziet (als je het geheel ziet) een duidelijke en consistente brush, zijkanten spiegeltjes, en een strakke grenslijn.

@andrepost @drex

Overigens intussen uurwerk al even omgewisseld met een andere Vostok (die ik dan komende week met dank aan @JanDoedel weer kan fixen), alles doet het nu dus bij de nieuwe mod, alleen twee nieuwe gouden secondenwijzers besteldā€¦

Een naald die ik vorige keer had besteld, maar met kortere shaft, en een lollipop, onderdeel van een setje speciaal voor Vostoks. Met een van de twee moet het lukken maarā€¦ enkele weken vertraging.

Ik heb hem nu om, maar met een zilveren secondenwijzer :roll_eyes:

4 likes

Coin edged bezel? Het wordt steeds meer een geheelšŸ˜
Wel strak die grenslijn.

1 like

Ik hoop dat ik in dit topic over Vostok praat aan het juiste adres ben.

Ik heb twee Vostoks gekregen. Een K-34 met 2416B movement en een Vostok NOS met 2414A movement.

Het instellen van de tijd gaat prima, hoewel ik bij de 2414A variant niet wist dat ik de kroon eraf moest schroeven dan optrekken en dan pas de tijd instellen. Bij de 2416B variant kun je de kroon direct optrekken en de juiste tijd instellen.

Het probleem dat ik heb is dat het instellen van de datum moeizaam gaat. Bij de 2414A de klok met 24 uur verzet om de datum goed te krijgen. Maar hoe doe ik dat nou zonder constant de klok 24 uur rond te moeten draaien?

Dezelfde vraag heb ik ook voor de 2416B variant. Die staat nu op de 10de, ik wil niet nog 30 x 24 uur hoeven draaien.

Nog twee andere vragen m.b.t. de 2414A variant zijn:

  • Hoe kan ik het productiejaar achterhalen?
  • Ik probeerde de kroon op te trekken, maar dat kan natuurlijk niet. Die is vastgeschroefd een geheel met de behuizing. Toen ik er eenmaal achter kwam dat je de kroon los moet schroeven en optrekken, besefte ik dat ik misschien wel te hard optrok. Het kroontje wiebelt nu een beetje wanneer je de tijd verzet. Is dat een normaal iets?
  • Ergens op het internet las ik dat er drie standen zijn; 1. direct na losschroeven kroon opwinden met de klok mee, 2. tijd instellen en de 3e datum. Die tweede klik voor de derde optie voel ik echter niet.
  • Opwinden is meestal de eerste stand. Correct opwinden is toch te doen door in stand 1 (na losschroeven kroon) (rustig) met de klok mee te draaien totdat je weerstand voelt?

Ik ben een totale leek en wil deze horloges liever niet mollen, vandaar dat ik dat op dit forum vraag.
Bedankt voor de hulp alvast.

De datum kun je sneller verzetten door na het verspringen om 12 uur, de uurwijzer terug te draaien naar 8 uur. Dan weer vooruit tot voorbij 12 uur. Enz. Persoonlijk ben ik er niet dol op. Ik draai alleen vooruit of laat het zo. Wissel vaak horloges. Maar zo moet het wel kunnen.

Wiebel kroon is normaal en moet je even aan wennen. Dit is een constructie die voorkomt dat uurwerk beschadigd bij tikken op de kroon of spanningen. Altijd rustig en netjes los en vast schroeven. Na op tijd zetten eerst weer dichtschroeven en weer open alvorens weer te kunnen opwinden. Met gevoel dus. Prachtige uurwerken! :+1:

Voor indicatie van leeftijd zou het vast helpen wat fotoos te posten.

5 likes

Bedankt voor deze info, ik zal het morgen uitproberen. :slight_smile:

Het zijn zeker mooie klokjes, vooral de Vostok Komandirskie NOS. Prachtig ding in elk opzicht.
Ik zal kijken of ik fotoā€™s kan maken en plaatsen.

Wel jammer dat de datuminstelling van deze uurwerken niet zo simpel werkt als bij een normale quartz. Dit is mijn eerst ervaring met automatic en manual winded watches. Gelukkig is de wiebelende kroon een normaal iets. Ik dacht dat ding al kapot te hebben gemaakt. Gelukkig wel rustig en netjes los en vastgeschroefd. Mogelijk wel twee keer wat harder getrokken aan de kroon (zocht de datuminstelling).

Bij de NOS heb ik ook een ā€œpassportā€ ontvangen. Er staan enkele serienummers op, behalve het productiejaar. Verder nog wat instructies in Russisch Cyrillisch die ik niet echt kan lezen, anders had ik dat wel al gedaan. De instructies van de K-43 zijn er ook in het Engels, maar zijn niet zo duidelijk.

Bij de NOS heb ik trouwens wel eens zitten opwinden en de tijd zitten instellen zonder dat ik eerst heb zitten vast- en losschroeven, is dat erg?

Las ergens dat de kroon een rubberen ring heeft die e.e.a. waterdicht verzegelt. Die ring kan niet verloren gaan en blijft goed wanneer je dat ding tig dagen opnieuw opwindt?

Ben onder de indruk van deze horloges, ik denk dat er nieuwe collector is geboren voor dit soort horloges. :slight_smile:

Graag gedaan! Geen zorgen over wat harder trekken aan de kroon. Ze kunnen wel wat ā€œturbulentieā€ hebben. :wink:

Even denken, Eerst opwinden en daarna tijd instellen. Dat kun je gewoon achter elkaar aan, door kroon verder uit te trekken.

Omgekeerd niet. Dat merk je ook, hij pakt niet. Eerst terug schroeven dus. Bij terug schroeven is er een lichte weerstand even. Dan klikt er iets op zijn plaats.
Er zitten rubber pakkingen ringen in het horloge. Een in de kroon, een kleintje, en grotere onder achter deksel. Die verlies je echt nooit.

Wanneer ik achter deksel open heb gehad doe ik er een heel klein beetje waterkraan siliconen op. Hetzelfde met de kroonpakking. Maar dan moet de kroon eruit geklikt. Dat is voor de gevorderden. De siliconen behandeling waarborgt de blijvende waterdichtheid.

Misschien kun jij heel klein beetje aan de schroefdraad van de kroon doen voor soepel schroeven. Maar geen zorgen de pakking gaat heel lang mee en is te koop.

2 likes

Gelukkig kunnen ze wat ā€œturbulentieā€ aan, dat is geruststellend om te horen. :smiley:

Ik heb niet voor niets die nick, ben een beetje onhandig met horloges. Dat heeft mij er altijd van weerhouden om de wat duurdere en mooiere non-quartz modellen te kopen.

De Vostok Komandirskie NOS die ik heb is exact deze: https://krishnasrussianwatches.files.wordpress.com/2015/02/vostok-komandirskie-red-star-4.jpg?resize=620%2C620

2 likes