Ik vond diep in de krochten van mijn horlogedoos een Vostok die direct ging lopen toen ik hem oppakte. Het enige wat hij niet doet, is de datum verzetten via de kroon. De datum verspringt wel gewoon rond 12 uur met een heldere klik middels draaien aan de kroon. De kroon zelf voelt ook wat gammel, weet niet of dat gebruikelijk is.
Is dit nog makkelijk en enigzins goedkoop te repareren of is deze totall los?
Die volg ik niet?
Zo’n Vostok heeft in ieder geval geen snelverzet dus je zult hem gewoon telkens 24hr door moet draaien om de datum te laten verspringen, je kunt ook naar half 1 draaien en dan terug naar ongeveer 8/9 uur en weer naar half 1.
Verder ‘hoort’ de kroon zo los/wiebelig te zijn.
Zoek de geschiedenis maar eens op over het ontwerp van de Vostok. Niet alleen de “wiebel” kroon maar ook hoe geniaal het horloge waterdicht is gemaakt. Leuk om de ontwerp filosofie te kennen. Dan zie je pas wat een tof horloge het is voor dat geld.
De kroon van een Vostok, oud of nieuw, maalt niet uit, is hier op het forum bekend als wiebelkroon,
Lees je anders maar eens wat in, in het russendraadje.
Een heel leuk horloge trouwens, Gefeliciteerd met deze ouwe NA.
De wiebeling in je kroon is geen fout, het is een kenmerk van de Vostok.
De kroon is zo ontworpen dat hij alleen in de steel grijpt als de kroon iets wordt uitgetrokken. Dit grijpt een zeskantige koppeling aan, die vrij in de kroon zal zweven wanneer deze wordt vastgeschroefd. Op deze manier worden eventuele krachten van de buitenkant van de kast niet via de kroon en opwindstift overgebracht naar het hart van het uurwerk. Ook als de kroon is losgeschroefd, zal de kroon de klap opvangen in vergelijking met de buiging van de oopwindstift, wat de waterbestendigheid in gevaar brengt wanneer deze weer wordt vastgeschroefd.
Dat komt waarschijnlijk doordat die 110 de meest platte lange kast is van alle modellen met rechte lugs. Het is het enige model wat ik zelf ook niet wil dragen