Vostok Komandirskie (nieuwe stijl cushionkast) mod

Hi allen,

Een weekje geleden heb ik mijn eerste Rus mogen ontvangen, een Vostok Komandirskie 861875. Dat is er eentje met de nieuwe stijl cushionkast, zonder bezel en met mineraalglas in plaats van plexiglas. Zie hier voor dat topic.
Ik had deze aangeschaft met in het achterhoofd de mooie messing Vostok mods die hier wel eens voorbij komen en omdat ik erg nieuwsgierig was naar Vostok. Deze Komandirskie heeft ondanks het nieuwe ontwerp, een verchroomde messing kast.

Zo zag ze er uit, vlak na ontvangst:

Na wat sparren met @vouwfietser over ontchromen en patineren, toch maar eens besloten deze mooie Rus om te toveren naar losse onderdelen. Nu is ook goed het unieke ontwerp te zien dat Vostok gebruikt, met de dikke rubberen pakking (op de foto linksboven) en het deksel met losse schroefring:

Nu is het mogelijk om de messing kast op meerdere manieren van de chroomlaag te ontdoen. Dit kan o.a. met accuzuur, maar er zijn ook huismiddeltjes te gebruiken. Ik heb de kast zo’n anderhalve dag laten weken in een afgesloten bakje dikke bleek. Helaas heb ik hier geen foto van, maar na anderhalve dag was de bleek groen geworden en kon ik de chroomlaag er zo afvegen met een ruwe doek. Prachtig, een messing kast!
Origineel zat er een plat glaasje in, maar toevallig had ik van een ander projectje nog wat gebolde plexiglaasjes liggen in diverse maten. En maatje 310 klikte er zomaar in!

Voor de zekerheid, heb ik het plexiglaasje vastgezet met een heel klein beetje transparante polymax en daarna alle onderdelen weer terug in de kast geplaatst.

Bandje er weer aan en mijn allereerste Vostok-mod is een feit! En smaakt naar meer :wink:
Laat het patineren nu maar beginnen! Ik weet dat je dat kunt versnellen en beĂŻnvloeden op vele manieren, maar ik wil eerst eens zien hoe het patina zich op de natuurlijke wijze ontwikkelt. Begraven in de tuin of in de vijver mikken kan altijd nog :smile:




Bedankt voor het lezen!
Groet, Jelle.

17 likes

Tof man! Staat hem goed :slight_smile:

1 like

Nu nog teveel bling-bling, maar de tijd zal hem goed doen, ben benieuwd hoe hij er over een tijdje uit ziet. :thumbsup:

1 like

Ja, blingt wel erg zo he?

Knap gedaan!
Er zijn mensen die begraven zo n kast eerst een tijdje :smiley:

1 like

Een beetje patina heeft hij wel nodig!

Leuk geĂŻmproviseerd en dat bolle glaasje staat hem erg goed.
Slim om bleek te gebruiken, ga ik ook een keer proberen.

1 like

Mijn beste,

Knap gedaan. :+1:
Leuk hoor!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Leuk gedaan hoor, ik vind hem stiekem zo ook best wel leuk. :blush:

1 like

Mooie klok geworden, je moet maar durven.
Ben benieuwt naar de patina over enige tijd.

1 like

Knap gedaan!
Ziet er top uit, vooral het bolle plexi staat goed. :+1:

Ik wil ook een Vostok bezeltje ontchromen.
Nu lees ik hier, gewoon in een bakje met dikke bleek leggen?
Wist niet dat dit ook werkt ipv zuur.
Chloor is in principe geen zuur.

We gaan aan de slag :smile:

Grt.

1 like

Valt wel mee hoor, met dat durven. Voor een paar tientjes heb je er eentje :wink:
Kun je je geen bult aan vallen mocht het fout gaan.

Dat plexiglas was echt een toevalligheid dat ik die nog had liggen.
Ik weet niet of de chroomlaag nou zo dun was dat die bleek zijn werk deed, maar ik heb het idee opgedaan via de modelbouwwereld. Daar schijnen ze dit te doen met verchroomd plastic. Het is niet zo dat je opeens een ontchroomd onderdeel hebt, maar ik veegde het er zonder veel moeite af met een nat, versleten fijne korrel schuurdoekje. Op sommige delen was het er al wel vanzelf afgegaan, zoals rond de kroon.

1 like

Bij de Amphibia bezel is de chroomlaag wat dikker denk ik.
Maar ik ga het proberen.
Ik post het resultaat nog wel.

Grt.

1 like

mooi mnooi!!

1 like

Leuk om deze operatie te zien, goed gelukt. :thumbsup:

1 like

Ziet er super mooi uit! Job well done :slight_smile:

1 like

Gaaf! Als ik er voor een paar tientjes ook een te pakken kan krijgen ga ik het ook eens proberen. En de bolle plexi is inderdaad veel mooier dan een vlak glaasje.

1 like

Schiet me net te binnen: is een Amphibia niet rvs?
Chloor is trouwens te verdund, ik zou echt dikke bleek gebruiken als je het wilt proberen.

Hai Jelle,

Ik heb de Amphibia bezel 2 dagen in dikke bleek gelegd. ( onverdund )
Er gebeurde niets.
Ik begon ook het vermoeden te krijgen dat het hier staal betreft.
Maar na wat licht schuurwerk kwam er messing tevoorschijn. :smiley:

De zwarte en rode verf heb ik met aceton verwijderd.
Waar de verf gezeten had zit nu dus nog een laagje chroom. :+1:
Mooi!

Ik zal het resultaat en foto’s binnenkort posten in een topic.

De kast is wel van RVS, ga ik misschien nog borstelen.

Grt.

1 like

Er komt bij mij een lekker ouderwets woord op: GAAF! :smiley: Nu heb je nog een mooi “gouden” horloge, straks een 'duik’klok :yum:

1 like