Ik ben met @vouwfietser André in contact gekomen over mijn oude Pobeda, waar iets mee mankeerde, alleen wist ik niet wat. “Kom maar een keertje langs, no cure, no pay, afregelen en kijken doe ik zelfs gratis!” zei hij, en ik ben op die uitnodiging ingegaan.
Al mijn mechanische horloges had ik meegenomen, gewoon om iets te hebben om over te praten bij de koffie. Er was er één bij waarvan ik wist dat het niet goed op tijd liep. Daarvan ging ik André vragen of hij het wilde afregelen, naast het diagnosticeren en (indien zinvol) repareren van de Pobeda.
Dat accepteerde hij niet zomaar: hij wilde mij liever niet laten vertrekken met een doos horloges waarvan er maar één was afgeregeld. Nee, álle horloges maakte hij met liefde open en regelde hij af, of hij diagnosticeerde ze. Ik zal André in bescherming nemen en niet vertellen hoeveel horloges hij onder handen heeft genomen die ochtend, anders wordt bij hem de deur platgelopen door mensen die hun verzameling willen laten afregelen onder het voorwendsel van één beschadigd uurwerk. Ik kan wel vertellen dat hij raad wist met de meest uiteenlopende uurwerken. Van een Zwitserse ankergang van een eeuw oud, tot een lullig penankertje uit de jaren '70: alles wat liep, loopt nu góed. En alles wat niet loopt, daarvan weet ik nu (wellicht slechts ten dele, maar toch) wat eraan mankeert. Bovendien kon hij mij veel wetenswaardigheden vertellen over de verschillende uurwerken en leerde hij mij enthousiast de betekenis en significantie van alle waarden op de timegrapher.
Als kers op de taart voerde hij een noodreparatie uit aan het automaatmechanisme van een horloge dat eigenlijk een definitieve reparatie en een onderhoudsbeurt verdient, maar dat nu toch te dragen is om te kijken of er wellicht nog meer aan mankeert.
Uiteindelijk kwamen we bij de Pobeda. Die bleek in ieder geval géén gebroken balansas te hebben, maar wel een duidelijk mankement aan de palveer. Dat stemde hoopvol genoeg om een onderhoudsbeurt overeen te komen. Helaas bleek na demontage dat het horloge daarnaast ontzettend veel gebreken kende, en eigenlijk alleen kon worden gered met een donoruurwerk. Die investering is het niet waard, het horloge heeft enkel sentimentele waarde, en die behoudt het ook als het niét tikt. Uiteindelijk hebben we toch afgezien van reparatie, en André houdt “no cure, no pay” in ere.
André, je hebt binnen een paar uur mijn hobby naar een heel nieuw niveau getild. Mijn horloges lopen beter dan ooit, en ik ben een hele hoop wijzer geworden. Zowel in algemene zin over horloges, als in specifieke zin over mijn horloges. Daardoor kan ik nu een veel betere inschatting maken over de te varen koers met mijn verzameling en hobby. En dat slechts tegen de verzendkosten van de Pobeda (dus zonder enig gewin jouwerzijds). Bedankt voor alle moeite, informatie, adviezen en algeheel een gezellige ochtend. Ik klop vol vertrouwen in de toekomst bij je aan met mijn Pontiac. Tot ziens!