Vraag aan mensen met een handwinder

In een biefstuk :rofl:

1 like

Dag Broke, excuseer mijn lompheid, ik wist niet dat je dat verwachte. Ik zal je opmerkingen alsnog voorzien van een like.

2 likes

Dat weet ik. Ik ben alleen benieuwd of er verder niemand op dit forum is die denkt hoeveel moet ik die veer nou eigenlijk opwinden?

Kleine slagjes hoor! Ik zit met de Speedmaster op zo’n 20 per etmaal. Ja, ik tel ook - maar doe er verder weinig mee. :wink: En ik ben opgegroeid met handopwinders - dat was eind jaren '70 de norm. Kwarts was veel te duur nog. Dus ik ben niet zo bang dat het mis gaat. De veer zul je niet stukdraaien, kans is groter dat er een tandje van je staand opwindrad of kroonrad afknapt. Daarom doe ik het de laatste handvol slagen iets rustiger aan altijd.

2 likes

Ja en ik luister ook naar het geratel.
M’n SpeedMaster klinkt heerlijk en zo heb ik nog wat lekker klinkende handwinders. :blush:

1 like

Elke persoon is anders, uiteindelijk is die vol als die niet meer verder kan, aantal slagen tellen is zonde van je tijd.

Als je dat ook met wespen doet is dat gevoel meer dan terecht.

Dan wel.

3 likes

Ik draai de ene dag in wijzerzin, en de andere dag tegenwijzerzin. Slijtage spreiden.
Ook liefst iedere dag op een ander uur.

Ff serieus: Als mijn vrouw de hare gebruikt, ergens in de ochtend. Ik tel om te weten wanneer de stop allicht komt. Zelf draai ik daar gedurende de dag ook graag eens aan. En als ik weet dat ik het horloge maar kort zal dragen, dan wind ik niet volledig op.

Dan wordt 't tijd voor een nieuwe veer. Of de spieren van je vingers beter trainen :grinning:

Wat zullen we ervan zeggen :crazy_face:

1 like

:joy:

1 like

Ik noem de slagen om horloges op te winden altijd… Snokjes!
Kan er niks aan doen, overigens komt deze uitdrukking van het forum.
Noem het ook maar snokjes, klinkt veel minder verontrustend!

2 likes

:joy::100:

32 tot 34 slagen per dag is volgens mij niet heel bijzonder. Ik wind mijn handwinders slechts op wanneer ik ze aanslinger om te gaan dragen, doe dat dan ƩƩn of twee dagen, en leg ze weer weg. Ze hebben een power reserve van 3 dagen (SBGW231) respectievelijk 60 uur (Hanhart 417 ES), dus da’s geen probleem.

Tellen heb ik nog nooit gedaan. :slight_smile:

Ik begin met slagen tellen altijd met 22 maar dat lijkt me ook vrij logisch

Tot het einde ook gewoon

Ik ben de type die dan opeens denkt…laat ik dat ding eens opwinden. Verder wind ik iedere dag tien horloges op. Schud ik iedere dag een paar Kinetics, Automaten doe ik niet zoveel mee en de eco drives staan altijd op de vensterbank.
Dus ja. Iedereen heeft zo zijn rituelen denk ik

Moet zeggen dat ik dat slagen tellen wel herken. De Speedmaster opwinden van leeg tot vol is zo’n 90 slagen.
Ik wind het horloge meestal elke twee dagen op, dus om de dag.
Als ik dan dus zo’n 70 slagen tel heb ik er een gevoel bij hoever ik van ā€œleegā€ verwijderd was.
Overigens doe ik het tellen niet dwangmatig en ook niet altijd.

1 like

FYI, elke dag opwinden zorgt ervoor dat de nauwkeurigheid constant/beter in specs blijft.

Ik geloof dat de meningen daarover verdeeld zijn, omdat je bij elke dag opwinden nooit de hele bandbreedte van de veer gebruikt.