Vraag aan mensen met een handwinder

Lijkt me vooral overbodig, je kan hem gewoon opwinden tot je niet verder kunt. Dan is hij volledig opgewonden

1 like

Of een automaat kopen :cold_face:

1 like

Misschien overtuigt dit je (halverwege gaat het over isochronisme):

Afwijking. Is vast wel hulp voor te vinden.

Had ik er een, zou ik het ook doen!

Vind de gedachte erachter niet zo verkeerd!

Ik vind handwinders wel tof. Ffies opwinden, op tijd zetten en je zit de voor de komende dag(en) goed. Vaak ook dunner door gebrek aan rotor natuurlijk.

1 like

Ik tel nooit bij het opwinden maar voel hoeveel weerstand de veer geeft. Je merkt vanzelf wanneer het horloge bijna volledig is opgewonden.

1 like

Automaten vind ik net zo tof als handopwinders. Ik geeft ze hooguit 2 slagen, ze ze gelijk en laat de automaat de rest doen. Ze zijn inderdaad dikker maar het draagcomfort hangt van veel meer factoren af dan dat.

Wat ik me altijd afgevraagd heb is waarom handwinders niet slippen als de veer helemaal is opgewonden, zoals een automaat dat wel doet.

1 like

Misschien omdat zo’n mechanisme voor een handopwinder veel robuuster moet zijn dan bij een automaat omdat je als mens veel meer kracht zet. Maar wellicht weet @PeterLC daar het antwoord op.

1 like

Whaha, mooie vraag. Neen, ik draai m op (m’n Speedy), wanneer die uit de doos komt en dan gewoon tot het volledig is opgedraaid.

1 like

Veren voor handwinders hebben een eindhaak die in een sleufje in de veertonwand haakt.

Een veerton voor een automaat heeft dat inhammetje niet; de veertonwand moet daar licht ingevet worden.

3 likes

Het opwinden doet iemand anders

Horloge ligt in automaat.

Ik wind mijn handopwinders altijd op tot het eind. Ik tel daarbij wel de slagen, maar niet om iets bij te houden of zo. Ik tel veel vaker dingen vrij onbewust, zoals traptreden. Dat is mijn eigenlijke afwijking. Verder ben ik vrij normaal hoor :slight_smile: . Ik wind handopwinders overigens tweemaal per dag op, 's ochtends als ik hem omdoe en 's avonds als ik hem afdoe. Mee begonnen als kind om het opwinden niet te vergeten en nu routine. Of het horloge daardoor iets sneller loopt dan bij om de dag opwinden boeit me allerminst. Daarvoor draag ik horloges te kort achter elkaar (meestal 2 tot 3 dagen).

1 like

Omdat er in een automatisch horloge een slipveer zit en in een handwinder een veer met een “haakje” dat in de veerton blijft steken.

Edit: zie dat @PeterLC al had geantwoord

2 likes

Omdat je anders niet weet wanneer je klaar bent met opwinden?

1 like

Ik snap de schampere opmerkingen hier en daar niet helemaal. Het opwinden van een mechanisch horloge is toch een deel van de beleving en ik tel idd ook het aantal slagen (= halve draaien?). Starten met maximale spanning en daar in de buurt blijven is ook goed voor de accuratesse imho.
Overigens kan je bij veel automaten aanvoelen wanneer de veer gaat slippen en dus maximaal is opgedraaid.

2 likes

Ik hoor dat bij mijn automaten door de klik als die volledig opgewonden is.

Interessant.
Moet wel zeggen dat ik geen afwijking in timekeeping heb opgemerkt op dag 2 na het opwinden, terwijl ik het regelmatig controleer.

Kan natuurlijk ook komen door positionele variatie tussen de ene dag en de andere. Een tweedaagse test zonder dragen en in 1 positie wegleggen zou wellicht een echt verschil kunnen laten zien (vol opwinden, 24 uur dial up wegleggen, meten, weer 24 uur dial up wegleggen en meten).