Vraag aan mensen met een handwinder

Ja, ik wind het horloge alleen op als ik hem meerdere dagen draag en niet als het horloge in de box zit.
Maar misschien is het leuk om er eens een mini studie van te maken als ik hem niet draag.

Heb je dat gemeten dan?

imho

:smirk:

Ja… En ik ben niet de enige die hierover heeft gerapporteerd.
Bijvoorbeeld een Hamilton met H50 opwinder (ETA Powermatic 80 afgeleide) met 80 uur power reserve loopt de eerste 2 dagen strak zeg +2 s/d, de laatste dag kan dat gaan varieren dus nog verder uitlopen of iets gaan achterlopen, dat is onvoorspelbaar. Uiteraard een momentopname maar het gaat om de strekking van de meting.

Een slappe veer laat de balans net niet lekker regelmatig lopen, met genoeg spanning moet de balans zijn kunstje strak uitvoeren.

Ik heb ook de speedmaster, maar nooit opgelet eigenlijk.
Ik doe gewoon tot het eind en tel de slagen niet :grin:

M’n Speedmaster heeft een gangreserve van 52 uur dus volledig opwinden is voor een dagje om de pols niet noodzakelijk.
Iedere ochtend een slagje of veertig is meer dan genoeg.

1 like

Voor nu en dan een dagje maakt niet zoveel uit idd maar ik slinger altijd iets om voor minimaal een week en dan will ik maximum performance.
Een paar slagen is dan zoiets als Bulgaarse e85 benzine, een fix aantal slagen maar niet tot het eind is e95 en tot het eind is dan Super :crazy_face:

1 like

Dan is het toch gewoon vastgesteld en niet slechts een mening :roll_eyes: