Vraag aan seiko mod'ers

Weet niet of het een mod’er is of gewoon modder, ik bedoel iig iemand die seiko’s aanpast naar smaak.
Ik heb een lichte afwijking (ook wel grotere maar daar hebben we het nu niet over) met betrekking tot de datum op horloges, ik vindt deze over het algemeen niet passen bij de symmetrie van de dial.
Vanwegen de verschillende horloges die ik heb zet ik de datum ook nooit goed, voor mij dus nutteloos.
Vandaag heb ik de safe the ocean om en tijdens een van die momenten dat ik in de dial aan het zwemmen was viel het mij op dat de datum venster misschien wel kan verdwijnen als je daar een 9uurs index overheen plakt :thinking:
Nu heb ik dan ook 3 vragen:
Zijn de indexen los verkrijgbaar, is de 3uurs index te verwijderen en zal de 9uurs index over het datumvenster vallen.
Iemand enig idee?


Het horloge in kwestie.
Helaas zijn no dates niet zo populair of iets, de keuzes zijn dan een heel stuk beperkter, zie ook mij andere post van een paar dagen geleden

2 likes

Ik denk dat het wel een heel mooi horloge gaat worden als het allemaal lukt !
Misschien folie op de achterzijde aanbrengen (als daar ruimte voor is) en op de voorzijde lumen aanbrengen, ivm kleurverschil zou ik ook de 12, 6 en 9 van nieuwe lumen (blauw?) voorzien. Kan nog mooi zijn ook !

1 like

@HanDavinci weet dit.

1 like

Ik weet dit niet, maar ik zou het niet aandurven.

Als je engelengeduld hebt en denkt dat je het venster met die 9 marker kan bedekken kun je een tweede Samurai plaat kopen en de markers loswippen en vastplakken. Het lijkt me een verschrikkelijke klus.

3 likes

Heeft iemand een samurai dail liggen waar hij niets mee doet, dan kan ik daarop proberen of de markers los komen en de datum venster voldoende afdekt. Of een adres waar ze voor niet te veel een originele dial verkopen.
Wil het toch wel proberen, alle hulp is welkom.

1 like

Ik ben ook wel benieuwd of dit gaat lukken. Zat me laatst hetzelfde af te vragen bij mijn Samurai. Ik ga je topic in ieder geval volgen.

Ik denk zelf dat de binnenkant niet helemaal afgedekt zal gaan worden, dat je een kiertje gaat krijgen boven en beneden de index/marker.

2 likes

Als je de horizontale streepjes van de 9 uur marker doortrekt zie je dat het datumvenster daar bovenuit steekt. Ik geloof niet dat dit gaat passen.
Misschien is er een bedrijf dat een dial kan bedrukken voor je en dat je dan een extra 9 uur marker op de drie uur aanbrengt?

Edit: ik heb even de foto van @Ekstralars als voorbeeld genomen. Snap je wat ik bedoel?

2 likes

Ik vind het een tof idee. Date (en day!) op een duiker zijn wat mij betreft totaal overbodig.

Kan je het niet eerst met een tekenprogramma simuleren? Een goede foto of afbeelding van de wijzerplaat in kwestie, marker copy pasten, en zien of hij het gat afdekt?

2 likes

Wellicht een 12uur marker erbij, en alles een kwartier opschuiven.

Of voor de 9 en 3 een andere stijl

Jullie kunnen de kosten delen, door samen 1 dial te kopen.

3 likes

Interessant idee. Zijn de markers echter zeker aangebracht en niet geperst uit de wijzerplaat?

Precies, longines heeft zn lld voorzien v n datum. Wel zo praktisch, maar velen vinden de oude no date mooier.

Ik was ook altijd v liever n wel dan geen datum. Maar laatste tijd begint dat wat te verschuiven.

2 likes

Dat lijkt me een gepriegel, als hij al helemaal zou afdekken moet je wel echt een hele vaste hand hebben om dit net te doen. Als je echt dat datum venster kwijt wil is er misschien iemand die aftermarket dials maakt. Maar dat zal wel geld gaan kosten.

3 likes

Koop een andere plaat zonder datum erin en geef deze gerust aan mij :smiley:

1 like

Ik ben daar niet zo handig in, dit was mijn laatste creatie:sarx033 no date

Ik weet dat er andere hierin wel handig zijn, zou iemand dit willen proberen?
Dit zijn een aantal grote afbeeldingen:

op de afbeelding die een beetje schuin genomen is lijkt het mij dat ze niet geperst zijn en erop liggen.

1 like

Het past.

9 likes

Gaaf :heart_eyes: :+1:t2::ok_hand:t2::clap:t2:
Dat heb je snel gedaan, it keeps the dream alive :grinning:

Edit: @Chlorophyl als ik op de marker in zoom zit er precies aan de onderzijde van de marker een stukje extra blauw, als ik dit vergelijk met het origineel denk ik dat dit precies niet past, wat denk jij?

Dat is van de copy-paste. Het past.

1 like

Ik zie t nu pas voor t eerst, maar de lijnen op de dial zijn ook asymmetrisch. Dat geeft je wat speelruimte.

1 like

Vandaag heb ik de vaste computer maar eens aangeslingerd en mijn vrouw gevraagd hoe je photoshop moet gebruiken, wilde toch zeker weten of het gaat al voorts ik een plaat ga bestellen.
Netjes uitvergroot naar 500% en dan secuur uitknippen, kopiëren, spiegelen en verplaatsen… en dan de teleurstelling, de marker valt er niet compleet overheen :cry:


Dit was precies ook mijn gedachte toen ik @Chlorophyl zijn shop zag dat daar wat extra materiaal mee geknipt was.
Tijdens het type van dit bericht dacht ik: he misschien is de hoek niet exact hetzelfde, dus weer alles overnieuw gedaan met dit als resultaat:

zelfs met een beetje schuiven is dit het beste wat ik er van kon maken, de hoeken van de datumvenster blijven net zichtbaar. Het is dus een no go helaas, ik zal moeten leven met een datum. Iedereen bedankt voor de hulp.