Vraag aan Van der Gang eigenaren

Beste Forumleden,

Ik ben al enige tijd onderweg in het traject naar de aanschaf van een nieuw horloge. Je kent het wel, vragen en afwegingen zoals: heb ik wel een nieuw horloge nodig?; is het de prijs wel waard?; is het bezit niet het einde van het vermaak? Uiteraard weet je ze allemaal mooi op een voor jou positieve wijze te beantwoorden…

En dan nog het afwegen van alternatieven… Enfin, mijn voorlopig eerste keuze is gevallen op een Van der Gang. Uiteraard heb ik – alvorens tot deze voorlopig eerste keuze te komen – een aantal malen telefonisch een medewerker van VdG gesproken (voor, en n.a.v. hun brochure) en ben het horloge gaan “passen” bij QP in Amsterdam.

Met zeer veel interesse heb ik zojuist de discussies ‘Van der Gang in NRC’ en ‘IWC, JLC, Van der Gang en Meistersinger’ gelezen.
In vergelijking met de IWC Portuguese Chrono (voor mij een serieus alternatief) zie ik mijn pluspunten voor de VdG ook deels terug in de reactie van RHV (Datum: 28 september 2006, 09:51) binnen de laatstgenoemde discussie. Zaken als het ‘met hart en ziel produceren door een bevlogen man’, productie-/assemblagewijze, krasvaste kast en stikstofvulling maken het horloge bijzonder voor mij. Echt doorslaggevend zijn voor mij het Nederlands product, zeer gelimiteerde oplage en de datumaanduiding op de VdG, welke niet aanwezig is op de IWC (blijkt een bewuste keuze door IWC).

Ik heb hier inmiddels aardig wat (gewaardeerde) meningen gelezen van forumleden. Echter, ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar de mening van eigenaren (zoals RHV) over hun eigen VdG, de aankoopbeleving en de aftersales. Is het horloge in hun beleving de prijs echt waard, is het kwalitatief echt zo hoogstaand, zijn er nog contacten met Dokkum geweest na aanschaf, heeft iemand spijt van de aanschaf (in zoverre je dat toe zal geven op een forum :wink: ), etc?

Over smaak valt maar zeer moeilijk te twisten, dus naar reacties van niet-eigenaren over het ontwerp ben ik niet echt op zoek.

Ik bedank iedereen die reageert (positief of negatief) bij voorbaat zeer voor zijn of haar reactie. Graag neem ik jullie terugkoppeling mee in het vormen van mijn definitieve beslissing. Ik laat jullie zeker weten welke dat is.

Met vriendelijk groet,
Edwin

Edwin,

Helaas heb ik er zelf niet een, maar ben wel bij Wybe van der Gang in de ‘fabriek’ geweest en het hele proces gezien en gehoord. Als jij daadwerkelijk erover denkt eentje aan te schaffen: snel een afspraak maken om langs te gaan. Kun je het horloge dus ook gewoon zien en voelen, incl. productie en verhaal erbij. Zeer de moeite waard. Als je daarna op weg naar huis bent, denk ik dat je al redelijk overtuigd zal zijn geen spijt te krijgen.
Had ik een ruim gevulde buidel, wist ik het wel.

Niels

Ben bang dat je een hoop reacties van ‘niet-bezitters’ zult ontvangen. Het is niet bepaald een horloge die je bovengemiddeld ziet. Heb ooit een keer een klant bij IKEA gezien die er één om had. Persoonlijk vind ik het een prachtig horloge. Heb eveneens de folder thuis liggen. Ben benieuwd naar de foto’s als je hem hebt.

Veel plezier met de voorpret.

Gr Jeroen

Helemaal in die prijsklasse is de aanschaf van een horloge op en top gevoel. En ik denk dat het stukje chauvinisme en persoonlijkheid dat je bioj een VdG hebt dat heel erg mooi invult. Idd, over smaak valt niet te twisten, maar over gevoel nog veel minder. (Vind ik zo jammer aan IWC, ik vind een Portogisier zo mooi, maar het 'verhaal" IWC doet me zo weinig)

Edwin,
ik heb een PB gestuurd (hoop tenminste dat het gelukt is) ik had het nog nooit eerder gedaan.

groet

RHV

RVH,
Zou je je ervaring willen posten, of die mij ook willen sturen? Ook ik zit ben nog steeds in overweging…
gr. Mike

Edwin,
heb jij mijn PB ontvangen? Ik kan dit PB-tje nergens meer terug vinden. Vertel eens, waar ik dat evtl. terug kan vinden.
RHV

RHV,
Als je een PB stuurt, kun je de optie aanvinken “Bewaar een kopie in mijn Verzonden Bericthen”, dan kun je hem ook daaronder (verzonden berichten) terugvinden…

Aan RHV en Mike,

Ik heb geen PB ontvangen. Tenminste, ik denk dat dit staat voor persoonlijk bericht… en dat ik hem dan via e-mail zou ontvangen ? Het is allemaal nieuw voor me… Ik ben pas sinds afgelopen zondag actief forumlid :wink:

Maar ben zeer benieuwd naar de inhoud vanhet bericht.

Salut !
Edwin

Wellicht kan je ‘jorgent’ een privébericht sturen. Hij kan je ook uit eigen ervaring vertellen hoe de verschillende kleuren dragen ;).

Gerwin

Aan Niels.

Dank voor de goede suggestie. Hoewel ik het horloge al om heb gehad bij QP verwacht ik inderdaad na een bezoek aan Dokkum geheel overtuigd te zijn… maar dat is nu net een valkuiltje in de afweging… hahaha. Tot nu toe heb ik naar mijn mening zeer oprechte mensen gesproken, maar die hebben er (uiteraard) ook een commercieel belang bij dat ik tot aanschaf overga. Ik verwacht dat een eigenaar, zonder verder belang, een beeld kan schetsen van zijn aankoopmotivatie en de contacten met de fabriek. Geeft mij in ieder geval een onafhankelijk laatste overweging om mee te nemen in mijn beslissing.

Overigens is het in dat licht bezien natuurlijk ook heel interessant om van forumleden te horen waarom ze (in een soortgelijke situatie) nu net niet gekozen hebben voor een VdG, maar voor een ander horloge. Naast de ongeveer 500 eigenaren zullen er ook best wel aardig wat nee-beslissers rondlopen…

Salut !
Edwin

Hallo forumleden,

Het blijkt dat er, op Ruud na (waarvoor dank), weinig tot geen Van der Gang eigenaren actief zijn op het forum. Jammer.
Maar dit betekent ook dat er geen negatieve ervaringen zijn gepost :wink: Nu maar hopen dat ze bij VdG in de tussentijd niet door hun beschikbare aantallen heen zijn…

Salut !
Edwin

Dag, zelf ben ik bezitter van een aantal horloges waaronder de iwc portugues . Werkelijk een fantastisch horloge en 1 van mijn lievelingen . Wel moet ik u zeggen dat een van der gang waarschijnlijk ook nog wel eens wordt toegevoegd want voor mij blijtf deze ook in mijn hoofd rondspoken . En opgelet ja ja een belg die droomt van een nederlands horloge , blijkbaar ben ik niet alleen van jullie kazen onder de indruk . Ik zou zeggen denk goed na en volg uw eigen hart want uw eerste gedacht is meestal het juiste gedacht .
Met vele groeten Annick.

Edwin,
Ik ben ook in het bezit van een Portugieser. Moet je zeggen dat ik bewust voor een IWC gekozen heb i.p.v. Van der Gang vanwege de historie van IWC en het (mijn) gevoel bij IWC. Dat had ik niet bij Van der Gang (sorry, niet al te chauvinistisch…ik weet het). En ja…zo is IWC ook begonnen…Maar toch…

Daarbij vind ik ook dat, ondanks dat ik alle respect heb voor Van der Gang, het horloge toch erg veel richting de Portugieser gaat wat ontwerp betreft.

Succes bij je keuze!

gevoel spreekt inderdaad heel erg mee, dat heb ik al eerder geschreven. Maar wat te denken van de aantallen. Hoeveel IWC’s zijn er in omloop? Je kunt toch nauwelijks meer beweren, dat je met een IWC een uniek horloge hebt.

En Vandergang? de aantallen zijn bekend van iedere kleur 250 stuks, nou da’s wel wat unieker zou ik zo denken.
Denk ook nog even aan de speciale bewerking van de kast (extra hard) En iedereen weet hoe doodziek je er van wordt als er een kras op je horloge zit, nietwaar? Bij een Vandergang is dit nauwelijks mogelijk. De hardingslaag is natuurlijk erg dun, een paar microns? Dus hard stoten zou een klein “deukje” kunnen veroorzaken.
En kijk eens hoe de cijfertjes bij een Vandergang op de wijzerplaat liggen. Da’s toch wel fff mooier dan bij een IWC!
Ik wens Edwin veel succes bij zijn aankoop van “zijn” Vandergang en veel draagplezier!

RHV Schreef:

gevoel spreekt inderdaad heel erg mee, dat heb ik
al eerder geschreven. Maar wat te denken van de
aantallen. Hoeveel IWC’s zijn er in omloop? Je
kunt toch nauwelijks meer beweren, dat je met een
IWC een uniek horloge hebt.

En Vandergang? de aantallen zijn bekend van iedere
kleur 250 stuks, nou da’s wel wat unieker zou ik
zo denken.
Denk ook nog even aan de speciale bewerking van de
kast (extra hard) En iedereen weet hoe doodziek je
er van wordt als er een kras op je horloge zit,
nietwaar? Bij een Vandergang is dit nauwelijks
mogelijk. De hardingslaag is natuurlijk erg dun,
een paar microns? Dus hard stoten zou een klein
"deukje" kunnen veroorzaken.
En kijk eens hoe de cijfertjes bij een Vandergang
op de wijzerplaat liggen. Da’s toch wel fff mooier
dan bij een IWC!
Ik wens Edwin veel succes bij zijn aankoop van
"zijn" Vandergang en veel draagplezier!

RHV,

Ondanks dat er grotere aantallen IWC Portugiesers gemaakt worden, is het horloge m.i. wel degelijk uniek te noemen. Ik heb het horloge nu zo’n 3 jaar en ben nog nooit iemand tegengekomen die er ook een om had (of verkeer ik in de verkeerde kringen…?).

De reden dat ik gekozen heb voor IWC heb ik al beschreven. Daar komt nog bij dat ik in het ontwerp van Van der Gang de middelste knop wel erg groot vind. Te groot wat verhoudingen betreft.

En dat van die hardheid…ik deel jouw mening niet dat ik doodziek ben van een krasje (of vloek ik nu in de kerk…?). Een horloge is een gebruiksvoorwerp en daar ‘‘horen’’ beschadigingen bij. Diezelfde mening heb ik overigens ook bij een auto, maar dat terzijde.

Groet,

Richard

Heeeeeeeee Richard als ik het zo zie strooi hier en daar ook met mooie horloge`s rond.
Kan je een keer een groepsfoto maken.
Is het lijstje niet Panerai, Rolex , IWC ?

Zal ik doen, Hans. Ik krijg het maken van foto’s steeds beter onder de knie :wink: Al is het niet zo mooi als anderen hier op het forum.

Maarehh…de collectie is IWC Portugieser Chrono, Rolex GMT II, Cartier Chronoscaph 21, Corum Bubble, Glycine F 104, Breitling Super Avenger, Poljot Buran Sibir, Panerai Logo Base en een Seiko Monster. Dan hebben we ze allemaal gehad :wink:

Moest natuurlijk zijn: aan Peter :slight_smile: Al die nicknames :wink:

Dat is een lijstje om trots op te zijn…