Als je geen doos of papieren in je bagage hebt, kan er weinig gebeuren.
Je kan de doos misschien wel afzonderlijk verzenden, dan is je horloge toch nog compleet.
Als je er mee kunt leven dat je meer dan € 90 btw ontduikt (21% invoerbtw)…daarnaast kun je bij doorverkoop of diefstal nooit alle stukken overleggen.
Als je er mee kunt leven dat je meer dan € 90 btw
ontduikt (21% invoerbtw)…daarnaast kun je bij
doorverkoop of diefstal nooit alle stukken
overleggen.
Keuzes, nietwaar?
wel als je de stukken laat nasturen, n digitale nota meekrijgt en achteraf aangifte doet.
Ik heb ooit een meneer 100% boete zien moeten betalen omdat hij een duikhorloge om zijn pols had (van ongeveer 1000 euro), zonder gebruikssporen en waarvan hij niet kon aantonen dat hij die in Nederland gekocht had. Meneer voelde zich betrapt en zijn vrouw keek nog veel chagrijniger. Dat was wel bij een 100%-controle uit Curaçao, maar je kunt dus pech hebben.
Volgens mij betaal je in de VS ‘local taxes’, die je normaal terug zou kunnen vragen als je het horloge uitvoert naar buiten de VS (maar dan wel invoeren in NL).
Wellicht is dat een optie?
Heb je tòch een eerlijke klok met alle papieren…
Dan zou je moeten nagaan of dat in de betreffende staat een optie is, en hoe hoog de local tax.
Er zijn staten die wel en er zijn staten die geen toegevoegde tax in rekening brengen, maar dit zegt niets over de belastingplichtigheid bij binnenkomst in de Europese Unie. Het is simpelweg max. 430 euro die je vrij mag invoeren. Kost het horloge omgerekend 431, moet je deze formeel gewoon aangeven en betaal je over het hele bedrag btw en invoerkosten.
Uiteraard. Maar aangezien het in de VS een LOCAL tax is, zou je die bij uitvoer uit de VS dus terug moeten kunnen vragen. Meestal moet je dan aantonen dat je hem elders (lees: buiten de VS) officieel hebt ingevoerd.
Als dat klopt, betaal je dus per saldo het verschil in tarief. Stel 16% local tax in de VS, en 21% invoerbtw in de EU, ben je dus slechts 5% kwijt na terugontvangst van de local tax.
tomhster Schreef:
Er zijn staten die wel en er zijn staten die geen
toegevoegde tax in rekening brengen, maar dit zegt
niets over de belastingplichtigheid bij
binnenkomst in de Europese Unie. Het is simpelweg
max. 430 euro die je vrij mag invoeren. Kost het
horloge omgerekend 431, moet je deze formeel
gewoon aangeven en betaal je over het hele bedrag
btw en invoerkosten.
Gewoon het horloge daar kopen, om de pols naar Nederland en de gok wagen.
Als je pech hebt is het jammer en moet je aftikken en niet zeiken.
Zit het mee heb je een koopje en kun je het bespaarde bedrag weer in de Nederlandse economie pompen.
Maar over hoeveel geld gaat dit enorme dilemma als ik zo brutaal mag zijn?
Beste Wil,
Indien je een horloge buiten de EU koopt en deze wordt bij je afgeleverd zonder BTW, ga je dit dan alsnog aangeven bij de douane met de mededeling ik wil graag de invoerrechten betalen?
Groet, Jan
Ja natuurlijk, beste Jan.
Eerlijk duurt namelijk het langst.
Overigens heb ik enkele malen buiten de EU gekocht, en werd telkens netjes de invoer afgehandeld, lees invoerbtw berekend en betaald.
Jij hebt het over invoerrechten: op horloges geldt een tarief invoerrecht van 0%, zodat je effectief alleen 21% btw bij invoer betaalt.
Is ook zo eerlijk. Iets wat jij niet betaalt, gaat ten koste van alle Nederlanders. En dat wil je toch niet?
Dutchy Schreef:
Beste Wil,
Indien je een horloge buiten de EU koopt en deze
wordt bij je afgeleverd zonder BTW, ga je dit dan
alsnog aangeven bij de douane met de mededeling ik
wil graag de invoerrechten betalen?
Groet, Jan