Vraag: lug width verbreden van 10mm naar 20mm?

Hoi allemaal,

Ik heb een Seiko SNKE01, met een zgn geïntegreerde bracelet waardoor de lug width maar 10mm is. Oftewel je kunt er geen andere banden op zetten en dat zou ik wel willen. Ik heb een voorbeeld gezien waarbij de kast/lugs zijn uitgefreesd of -gezaagd zijn (geen idee). De lugs zijn drilled dus dat maakt het iets eenvoudiger.

• Wie / Waar kan dat en wat zou zoiets kosten?
  • Wordt het, afgezien dat het mogelijk is, überhaupt mooi qua afwerking?

Mijn horloge:

Het voorbeeld (let niet op de dial enz):

Bedankt alvast!

5 likes

Laat er enkele maken? Ik denk dat bijvoorbeeld Ko je wel kan helpen hiermee?

1 like

Dan heb je eerst een stukje leer van 10mm, weet niet of dat er een beetje uit ziet?

1 like

Heren. Het gaat dus om het uitfrezen van de kast. Niet een nieuw bandje op maat.

3 likes

Ik wil het eventueel wel proberen?

Doe het gratis…

4 likes

Ongetwijfeld :joy:

2 likes

Pff, lijkt me lastig. Infrezen of iets dergelijks gaat nog wel maar om de ronding van de kast te volgen? Misschien iets met een laser?

Sorry, geen expert…

2 likes

Die gast van Dumet kan dat denk ik wel. Moet’ ie wel eerst een bijbehorend machinepark bouwen. Ik weet niet wat de kosten zijn.

12 likes

Kosten qua geld niet zo hoog waarschijnlijk.
Kost je alleen een jaar of 4 aan tijd en een docusoap op dit forum…

13 likes

Als ik de kast zo bekijk, lijken dat gewoon solide endlinks te zijn. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker…

1 like

Nieuw horloge is beste keuze in dit geval

2 likes

Gewoon dremelen. Kleinste slijpschijfje erop en heel rustig aan. Even aftekenen. Na het slijpen afwerken met polijsten/schuren. Heb zelf ook een keer een seiko kast bewerkt.

Daarna horloge verkocht voor 35 euro aan een knuppel die hem nu al 3 maanden voor 120 op MP heeft staan​:joy::joy:

12 likes

In het Vostok draadje dwaalt iemand rond die dat kan. Maar man, m’n geheugen laat me in de steek. Ik kom niet op z’n naam :thinking:

Edit: Marijn2
There you go:
https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/0/e/a/0ea96214378e7338b9006556d4fb8c0c529ee233.jpeg

Het is een Seiko 5, als je niet heel erg gehecht bent aan de bezel met cijfers buitenom zou ik een andere “5” uitkiezen met een kast waarbij je wel een 18 of 20mm band kan gebruiken dan het binnenwerk (uurwerk - 7S26 is redelijk standaard, kroon, wijzers en wijzerplaat) overzetten. Dat is voor de afwerking wel de meest makkelijke optie volgens mij.

5 likes

Plus dat je ook nog gaten voor de springbars moet boren. Lijkt mij geen ook geen lossepolswerk.

1 like

Als antwoord op @Schoen:
Volgens mij moet dat geen probleem zijn…

2 likes

Ja feitelijk zijn het geen (aparte) endlinks betreft het gewoon de massieve kast. Anders gezegd, de lugs zijn 2x zo breed als normaal.

Los van dat ik de materialen niet zelf heb… Maar met de ronding van de kast enz dan? Lijkt me lastiger dan iets een stukje afslijpen / korter maken.

Thnx! Hmm @Marijn2 wat zijn jouw gedachten hierbij?

Terecht punt dat dit makkelijker is. Ik bedoel, ik heb deze dial en wijzers zelf in dit horloge geplaatst dus kan het ook ergens anders in zetten. Maar liever met deze bezel dus. Plus dan zou ik deze weer moeten zien te verkopen, andere kast kopen, etc. Ik dacht ik onderzoek even wat alternatieven.

En @peterpan en @Schoen inderdaad, daarom schreef ik er dat erbij idd.

2 likes

Ronding van de kast uitvijlen of je laat het recht. Zodat de band er haarstrak op zit.

3 likes

Easy job, met een fijne zaagblad in een kruis tafel. Met een truukje zo netjes afgeweerkt.
Goed gereedschap en er mee overweg kunnen gaan is belangrijk. Dit is op minder van een tiende millimeter prima te doen.

2 likes

Dit zou op een beetje cnc tafel toch niet zo’n probleem moeten zijn ?

1 like