Vraag over aangetekend verzenden

Ik heb een onduidelijkheid m.b.t. aangetekend verzenden en wil een vraag aan jullie voorleggen.

Bij aangetekend verzenden wordt er bij verlies of beschadiging tot max. 500 euro aan de verzender uitbetaald. Ik was met iemand via dit forum bezig over de aankoop van een horloge, die me letterlijk schrijft “Echter hier op het forum is de usance verzending aangetekend en verzekerd voor risico van de koper”.

Dat komt me vreemd voor: ik verwacht niet dat het risico van dergelijke incidenten op mij als koper wordt afgewenteld. Ik kan tenslotte nergens claimen, de verkoper daarentegen wel (tot 500 euro max).

Mag ik van anderen wat feedback over de usance op dit forum waarna deze verkoper verwijst ?

Bij voorbaat dank.

Groet,
Fred

.

De reden hier voor is eigenlijk vrij simpel. In de praktijk blijkt het soms moeilijker dan in theorie om je geld terug te krijgen, ook in het geval dat je verzekerd verzonden hebt. Het lijkt me logisch dat als de verkoper zijn geld wel terug krijgt, dat hij dit alsnog teruggeeft aan de koper.

Aangezien het meestal de koper is die er voor kiest om op te halen dan wel het te laten verzenden, wordt het risico bij de koper gelegd.

maardein Schreef:

De reden hier voor is eigenlijk vrij simpel. In de
praktijk blijkt het soms moeilijker dan in theorie
om je geld terug te krijgen, ook in het geval dat
je verzekerd verzonden hebt. Het lijkt me logisch
dat als de verkoper zijn geld wel terug krijgt,
dat hij dit alsnog teruggeeft aan de koper.

Aangezien het meestal de koper is die er voor
kiest om op te halen dan wel het te laten
verzenden, wordt het risico bij de koper gelegd.

Fred. je begrijpt, dat ik het hier helemaal mee eens ben.:smiley:

Juridisch gezien ligt het risico van verzenden bij de verkoper. Immers, de verkopende partij gaat een overeenkomst aan met de verzender (PostNL, GLS, DPD).

In de praktijk legt de verkoper het risico bij de koper aangezien deze de wens heeft om te verzenden. Als verkoper heb je immers na verzending geen zicht meer op wat er allemaal gaat gebeuren en in welke staat de aankoop aankomt.

En sieraden, dus ook een horloge, moeten toch ook in een sealbag anders heb je nergens recht op?

Gr,
Peter

Ik heb vandaag toevallig de vraag over de verzekerde waarde bij een medewerker van PostNL neergelegd. Het is dus een moeilijk verhaal om je geld terug te krijgen wanneer je een pakket verstuurd en deze kwijtraakt. Je moet dus echt een nota opstellen over de waarde van je verzending enz. Exacte voorwaarde werden me niet eens verstrekt maar het hele verhaal kwam erop neer dat het verzkeren van je pakket vaak weg gegooid geld is. Ik ben dan ook benieuwd wat nu de exacte voorwaarden zijn.

Postnl geeft in ieder geval weinig vertrouwen.

Als het even kan zou ik niet met Postnl in zee gaan. Ik heb zeer slechte ervaringen met verzending. Gezien de reacties die ik kreeg na klachten neergelegd te hebben bij het bedrijf, denk ik ook dat je weinig kans van slagen hebt bij een claim. In ieder geval zal het een zeer moeizaam verhaal worden. Succes!

Mvg Marco

EvolutioNL Schreef:

Exacte voorwaarde werden me niet eens

verstrekt maar het hele verhaal kwam erop neer dat
het verzkeren van je pakket vaak weg gegooid geld
is. Ik ben dan ook benieuwd wat nu de exacte
voorwaarden zijn.

Postnl geeft in ieder geval weinig vertrouwen.

Lijkt er inderdaad op dat dit weinig meerwaarde heeft. Bedankt voor de reacties.

Gr. Fred

marcow Schreef:

Als het even kan zou ik niet met Postnl in zee
gaan. Ik heb zeer slechte ervaringen met
verzending. Gezien de reacties die ik kreeg na
klachten neergelegd te hebben bij het bedrijf,
denk ik ook dat je weinig kans van slagen hebt bij
een claim. In ieder geval zal het een zeer
moeizaam verhaal worden. Succes!

Mvg Marco

Hier sluit ik me bij aan. Gebruik DHL of UPS en zeker geen Postnl. Ik verstuur en ontvang zakelijk regelmatig pakketten, en UPS en DHL is altijd OK, terwijl bij PostNL moet je altijd weer opzoek waar ze nu je pakket weer naar binnen hebben gegooid. Soms vind je hem in een fabriekshal bij de buren, soms zijn mensen een paar straten verderop zo vriendelijk het toch nog naar ons toe te brengen, en soms verdwijnt het gewoon helemaal…

Binnen nederland verstuur ik altijd met UPS, eigenlijk nooit verzekerd, en kost me voor kleine pakketjes minder dan een tientje…

Als je je pakketten van het formaat schoenendoos maakt dan is Dhl for you een goede verzender, alleen zij hebben als nadeel dat er een dag verschil inzit maar daar hebben zij een schema voor hoe het zit.
Plus je collie-nummer is ook gelijk te gebruiken voor track en tracé op hun site.

Pontiac Schreef:

Juridisch gezien ligt het risico van verzenden bij
de verkoper. Immers, de verkopende partij gaat een
overeenkomst aan met de verzender (PostNL, GLS,
DPD).

In de praktijk legt de verkoper het risico bij de
koper aangezien deze de wens heeft om te
verzenden. Als verkoper heb je immers na
verzending geen zicht meer op wat er allemaal gaat
gebeuren en in welke staat de aankoop aankomt.

Maakt het dan nog verschil als het verzenden gebeurt omdat de verkoper het horloge niet bij hem/haar wil laten afhalen en alleen de verzendmogelijkheid aanbied?

Ik heb de afgelopen tijd lang op aankopen via PostNL moeten wachten.
Een keer zelfs langer dan 3 weken!

In het verleden zijn er via PostNL diverse keren verzendingen beschadigd aangekomen, heb je dus alleen maar gedoe mee.
Ik heb dus zo langzamerhand geen vertrouwen meer in PostNL en verzend alleen nog via DPD, GLS of DHL.
Gaat veelal aangetekend, de verzending is verzekerd en het is vaak nog goedkoper ook alleen liggen de service shops iets verder weg.

Als ik via een bedrijf iets bestel dan maakt het niet zoveel uit wie er verzendt.
Amazon.com heeft zonder morren een keer gestorneerd toen er niet geleverd werd terwijl er al betaald was. Verzending bij Amazon gaat ook via PostNL.

Dus PostNL is prima bij een bestelling bij een bedrijf.
Omdat de verantwoording bij de verzender ligt loop je als koper minder tot geen risico.

Aankopen bij particulieren kun je beter via andere kanalen toe laten zenden.

Maakt geen verschil. Als verkoper ga je met de verzendende partij een overeenkomst aan. De reden van verzending doet er dan niet toe.

Maar correct me if I’m wrong;)

Pontiac Schreef:

Maakt geen verschil. Als verkoper ga je met de
verzendende partij een overeenkomst aan. De reden
van verzending doet er dan niet toe.

Maar correct me if I’m wrong;)

ja, je staat in je recht dat de vezender het goed moet regelen, maar als ie dat niet doet kan t nog wat lastig worden om je gelijk te krijgen. bij een zakelijke verkoper/shop is er iets meer zekerheid, omdat je van de shop je geld terug kan claimen via creditcard, geschillencommissies, etc. bij een particulier is dat wat lastiger.

rogo Schreef:

Pontiac Schreef:


Juridisch gezien ligt het risico van verzenden
bij
de verkoper. Immers, de verkopende partij gaat
een
overeenkomst aan met de verzender (PostNL, GLS,
DPD).

In de praktijk legt de verkoper het risico bij
de
koper aangezien deze de wens heeft om te
verzenden. Als verkoper heb je immers na
verzending geen zicht meer op wat er allemaal
gaat
gebeuren en in welke staat de aankoop aankomt.

Maakt het dan nog verschil als het verzenden
gebeurt omdat de verkoper het horloge niet bij
hem/haar wil laten afhalen en alleen de
verzendmogelijkheid aanbied?

geen idee. maar andersom gebeurt t ook wel vaker. verkoper wilt dan alleen dat er opgehaald wordt, om.problemen met verzendign te voorkomen. vooral bij duurdere klokjes.

Ben ik lekker mee, ik heb gisteren een pakket van 600euro verstuurd met PostNL. Ik had tot voorheen 1 slechte ervaringer. Ik had een pakket verstuurd met een behoorlijke waarde. Na twee dagen is het pakket afgelevrd volgens track and trace, echter de afnemer had helemaal geen pakket ontvangen. Sterker nog er was zelfs getekend voor ontvangst. Wat bleek, de ingehuurde bezorger had zelf maar getekend voor ontvangst zodat hij zijn target behaald had voor die dag, de volgende dag is hij het pakket alsnog komen bezorgen. Heel raar. Maar zulke dingen gebeuren fus bij PostNL

Stel: je hebt een Rolex Submariner uit 2000 zonder papieren en je hebt ook geen aankoopnota. Je zet die terverkoop op dit forum en verkoopt hem voor 3200 € . Koper wil hem graag opgestuurd hebben. Jij naar Postnl voor een sealbag verzending. Je krijgt ontvangstbewijs maar er wordt niet bepaald wat er in zit. Verzekerd tot € 5000 (dacht ik). Pakketje komt niet aan… Niets aan de hand toch, was verzekerd… Hoe ga je aantonen wat er in zat en wat de waarde was… Sterkte!

De morele verantwoording ligt misschien bij de verkoper, echter de juridische verantwoording hangt af van het type verkoop.

Bij zaken als eBay heb je een officieel contract, waarin je als verkoper gebonden bent aan een aantal punten waaraan de koper verplichtingen kan onttrekken.

Echter tussen twee privépersonen op bijv. een forum is dit niet afgedekt. Als de koper nl. geld overmaakt en de verkoper verzend niets, dan is dit een civiele questie waar je geen strafrechtelijk gevolg aan kunt geven.

Dit betekent simpelweg dat je (op eigen kosten!) een zaak aan kunt spannen, waarbij de verkoper verplicht wordt het geld terug te storten. Maar met het papiertje wat je dan van de rechtbank krijgt kun je zelf nog niets. Hiermee kun je hooguit naar een incassobureau (wederom eigen kosten), die gaan “proberen” je geld terug te krijgen.

Ofwel, je gelijk halen (in Nederland) is niet altijd even makkelijk.

Hooguit wanneer de betreffende verkoper dit vaker doet en dus meerdere “slachtoffers” heeft, kun je samen (en dus niet alleen) een beroep doen op strafrechtelijk vervolg voor oplichting.

Wat betreft de verplichting c.q. verzekering bij de verzender. Deze gaat bij de privépersoon niet uit van de verkoopwaarde, echter de oorspronkelijke waarde van het artikel in het pakket. Ofwel bij verlies zou de verkoper moeten aantonen wat het artikel hem gekost heeft, bijv. middels een factuur (die vaak bij een verkoop in dezelfde doos meegaat ;)) Ofwel, zonder copy van rekening op eigen naam(!), krijg je niets vergoed.

Pontiac Schreef:

Juridisch gezien ligt het risico van verzenden bij
de verkoper. Immers, de verkopende partij gaat een
overeenkomst aan met de verzender (PostNL, GLS,
DPD).

In de praktijk legt de verkoper het risico bij de
koper aangezien deze de wens heeft om te
verzenden. Als verkoper heb je immers na
verzending geen zicht meer op wat er allemaal gaat
gebeuren en in welke staat de aankoop aankomt.

Juridisch gezien klopt dat bij een aankoop bij een bedrijf, bij een particulier ligt het een stukje genuanceerder.
Even heel simpel ligt de verantwoordelijkheid bij de (particuliere) verzender/verkoper, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt. Dat betekent dat als de koper kiest voor een bepaalde verzending, hij ook (een deel van) het risico draagt. Als de verkoper op jouw verzoek verstuurd, dan is het ook jouw feestje verder. Als de verkoper aangeeft het liefst een dure FedEx verzending wil voor die Rolex van €4000 en jij wilt €100 besparen door PostNL te gebruiken, tja, dan is het zeker niet zwart/wit risico voor de verkoper.
Gelukkig zijn de meeste verkopers redelijk, maar naar mate de risico’s en bedragen groter worden dan is het ook onredelijk alles af te schuiven op een particuliere verkoper. Laten we eerlijk wezen, iedereen gebruikt PostNL vanwege de lage kosten. Absolute zekerheid met bezorging heb je gewoon met ophalen en dure verzendmethodes. Er zijn ook diverse koeriersdiensten beschikbaar die voor een relatief redelijk bedrag heel erg betrouwbaar zijn.

Voor wat betreft alle PostNL ‘haat’ - Selekt Vracht en DHL zijn over het algemeen net zo erg, zo niet erger (alleen worden minder gebruikt, dus minder klachten). Zeker Selekt Vracht is een waar drama. Ook DPD is niet super.
€6,75 voor een pakket tot 10kg is gewoon goedkoop. Ik werk bij een bedrijf waar we honderden pakketten versturen en ken ook veel andere bedrijven die serieuze aantallen versturen en dan blijkt gewoon dat alle goedkope verzenddiensten problemen kennen. Toevallig heb ik laatst nog 2.5 weken zitten wachten op een pakketje van DHL. Briefjes in de brievenbus? Nooit van gehoord. Allerlei ‘leugens’ van de klantenservice ‘we zijn dan en dan langsgeweest’ terwijl ik gewoon thuis was en 100% zeker weet dat er geen pakketbezorger is geweest in de straat (tot 3 keer toe!).

Mijn advies: gewoon lekker ophalen of duidelijke afspraken maken.